Får man flytta på annans egendom på sin egen tomt? Ett exempel.. Om jag äger en tomt som jag har tänkt bebygga också upptäcker jag att där står en släpkärra, container, skrothög eller bil uppställd. Har jag rätt att flytta på detta då eller har polisen det?
Att man inte får flytta på andras saker hur som helst vet jag ,men hur ser reglerna ut om det gäller en villatomt?

Att man inte får flytta på annnas egendom på sin egen åkermark exempelvis, det vet jag. Men som sagt villatomt!

Mina erfarenheter av sånt här är att oftast har man lite hjälp från myndigheter och lagar. Polisen gör sällan något så länge inte grejerna står trafikfarligt. Jag ger dig två tips.

1. Om du inte klarar det själv, ta hjälp av en kompis som inte pratar bredvid mun och flytta skiten från din tomt, förslagsvis så den står ivägen med ett hörn på en väg eller liknande, sen ställer du ut varningstrianglar så ingen annan människa skadar sig sen ger du polisen ett anonymt tips.

2. Om det handlar om en bil eller ngt liknande, häll ut lite olja under bilen ring miljökontoret och säg att det står en bil och läcker olja och fråga de vad de tycker att du ska göra.

Jag vet att mina tips inte är rumsrena men om det ska gå "rätt" väg kommer det ta tid.

Mvh Magnus

Om man på goda grunder kan anta att detta är skrot, så får man flytta på det som markägare. Det är rent av så att kommunen kan beordra dig att städa upp på tomten vid vite.

Saker som har ett värde kan man alltid lämna till polisen som hittegods.

Registrerade fordon är tyvärr mycket svårare. Där får man nog använda Magnus gråzonsmetoder.

Skrot får man alltså flytta. Om det är nåt som inte kan betraktas som skrot blir det alltså värre..eller? En container..får man flytta på den.

Anledningen att jag frågar är en granne motsätter sig helt att vi ska bygga på tomten och jag vet att han ska göra allt för att försvåra för oss eftersom han inte vill ha ett hus där. Denna person älskar att krångla med myndigheter kan jag tillägga. Det är så tråkigt eftersom tomten har ett väldigt fint läge med sjöutsikt.
I gårkväll pratade jag med denna person och sammanfattar jag kort vad han sa så kommer han att göra allt för att stoppa ett bygge. Till saken hör att jag fått ett positivt förhandsbesked på tomten och det gillade inte grannen

Räkna med att du ska bo granne med människan i 30 år, detta handlar inte enbart om att lösa det under byggtiden. Det finns människor som bråkar med allt och alla som aldrig slutar. I byn där morsan bor finns det en sån människa, han har aldrig bråkat med morsan men en annan granne som har jordbruk blir polisanmäld och anmäld till miljökontoret om vartannat år ut och år in. Detta har hållt på i över 20 år. Visst man ska inte låta en sån man vinna men du ska definitivt överväga om sjöutsikten är värd en sån granne.

MagnusSt skrev:
Räkna med att du ska bo granne med människan i 30 år, detta handlar inte enbart om att lösa det under byggtiden. Det finns människor som bråkar med allt och alla som aldrig slutar. I byn där morsan bor finns det en sån människa, han har aldrig bråkat med morsan men en annan granne som har jordbruk blir polisanmäld och anmäld till miljökontoret om vartannat år ut och år in. Detta har hållt på i över 20 år. Visst man ska inte låta en sån man vinna men du ska definitivt överväga om sjöutsikten är värd en sån granne.

Jag håller med dig. Det är frågan om det är värt det. Man orkar ju bara inte krångla med en granne år ut år in..Sån är inte jag i allafall.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.