Juridik
akvoo: [citat] Huset besiktigades av både ohyre-expert och vanlig besiktningsman i somras. Båda missade husbocken. Den vanliga beiktingsmannen missade totalt att huset varit angripet och att det var sanerat. Ohyre- experten uppmärksammade att det var sanerat, men missade de nya angreppen. De nya angreppen är inte stora, men lätta att upptäcka om man gör en normal kontroll. Vi gjorde
goonies: Tackar för ert angagemang. Återstår väl att se vad som händer med detta. Ligger på försäkringsbolaget just nu.
volvo: Som jag ser det så har de ingen giltig grund att häva avtalet om inte ni eller någon annan utanför byggarens organisation agerat på sådant sätt att bygget försenats. Vi talar troligen om ett rent avtalsbrott. Då skall skadestånd utbetalas enligt 32§ i konsumenttjänstlagen: "Näringsidkaren är i övrigt skyldig att ersätta skada som tillfogas konsumenten, om skadan har vållats genom
Fogarbo: [citat] Markägaren har vid officialservitut ofta ingen annan rätt till marken, annat än att gå omkring där. Det är servitutsinnehavaren, som har rätten att använda marken inom servitutets angivna syften, inte markägaren. Det finns därför ingen som helst anledning för servitutsinnehavaren att kontakta markägaren när det är fråga om ett officialservitut inskrivet på vederbörligt
carlssoni: Ja, man vill ju få det klart inom en inte alltför lång tid. Men håller du inne pengar så meddela, som jag sagt ovan, entreprenören att han är i dröjsmål och att du kommer att låta åtgärda felen på hans bekostnad. Be sedan den entreprenör som gör arbetet att ställa ut en specificerad räkning där man kan utläsa att det är just de kvarstående felen och de ev. ytterligare felen
Gusan: I de papperna vi har fått av säljare så står det från lantmäterimyndigheten att vi har en av 3 delar i gemensamhetsanläggningen, några andra servitut tror jag inte att det finns, Har fått reda på genom geotec.se (brunnsforum) att en familj på 4 st förbrukar ca 800-1000 lite vatten/ dygn, och att brunnen behöver ett "förråd" på ca 700-1000 liter för att klara att båda familjerna
volvo: Hur det rent praktiskt går tillväga är att huset, ur försäkringssynpunkt och personskyddshänseende är att betrakta som en byggarbetsplats fram till man genomfört en godkänd slutbesiktning. Av denna anledning har byggaren andra lås i dörrarna så att de kan låsa för att förhindra stöld, skadegörelse eller olycksfall. Vid en slutbesiktning som utförs av en certifierad
Donald Trump: Instämmer med hempularen att detta bör lösas av en advokat. Prata med din sambo och far och kom överens om VAD ni vill och göm för fasen inte heller att blanda in resten av familjen och sv systrar och bröder. Be sedan en jurist att upprätta de handlingar som behövs. Kom ihåg att det är vid tydlighet omkring sådanna här lösningar som leder till bittra och långvariga fejder i
Flamingo: För er som vill veta: det blir ingen ersättning, tomten styckas av, dvs den biten vägen ligger på och den förra ägaren, han som lagt vägen, får stå för den kostnaden. Pga att i vårt kontrakt köpte vi 1400 kvm, men fick 1473 kvm, vi fick 73 kvm "gratis", så nu tar han tillbaka 60 kvm av dem...
ordain: [citat] Den domen fastslår att: "Sammanfattningsvis får det i praxis anses ha lämnats en öppning för att en köpare av fast egendom, trots bristande undersökning, skall få åberopa vissa fel som säljaren kände till" Det finns alltså vissa möjligheter för köparen, även med bristande undersökning, men bara i vissa fall. Undersökningsplikten ställs mot upplysningsplikten och i
hempularen: A... kolla med en advokat. Det kan vara så att de har rätt eller halvrätt, då blir det troligen ganska tungt att driva. Men om du har rätt och hävdar rätten mot vägverket så tror jag att de viker sig så fort de ser att du menar allvar. Stora myndigheter (och även storföretag) hanterar sådana här rättstvister i första hand efter principen vad är enklast. Enklast är troligen att
Hemmakatten: Vad bra att du fått svar. Det verkar ju rimligt att det är hyresvärden som är ansvarig. Nu gäller det "bara" att få värden att putsa fönstret. :) Det uppskattas att du lägger in svaret här, nu har vi alla som inte visste hur det skulle vara, fått lite nya kunskaper.
volvo: Du kan iallafall begära att få ett underlag för relationsritning. D.v.s. att entreprenören på någon befintlig ritning markerat vad som ändrats och var tex. en stenkista anlagts. Du kan inte begära att de skall bekosta framtagande av en renritad handling om ni inte kommit överens om detta.
volvo: [citat] Japp! Om inget annat avtalats så är det styrkta merkostnader man kan få ersättning för.
Johan Gunverth: Om det är en pool byggd ovan markt kan man fundera kring vart vattnet tar vägen OM den skulle rämna och det finns bebyggelse nedströms. Hörde om en ovan-mark-pool i Boråstrakten som sprack mitt i natten och tog med sig grannens friggebod, bil och tillfartsväg. Hade poolen legat lite annorlunda hade antagligen hela huset strukit med. :D
PBSthlm: Ja, pss är Anticimex försäkring bättre för säljaren. Det är ju iofs inte detsamma som att det är köparen som övertar försäkringen.
pipewrench: [citat] Så här är uppdelningen, morsan äger fastigheten och var tecknare av arrendet för 3 år sedan. Hon har också skrivet under uppsägningen tillsammans med skogsägaren. Farsan gjorde en muntlig överenskommelse ungefär samtidigt att få ha kvar djuren mot att de betade av vallen och höll efter området osv. Dock fick han bara tillgång till hälften av marken mot tidigare. Det
volvo: [citat] Förseningsvite får man bara om det inte genomförts en godkänd slutbesiktning före det datum som var det avtalade färdigställandedatumet. Eftersom du fått ett protokoll med kvarvarande åtgärder så tyder det på att entreprenaden kunde godkännas vid slutbesiktningen med de fel som förelåg. Enda påtryckningen du nu har är de pengar som du håller inne. Dessa kan du använda
vojma: [citat] Alltså - se till att ha lagt på en 'prutmån' så att du kan vara nöjd även efter att ha gått ner kanske 10-20%. /V
hempularen: Som sagt absolut inget att skämmas för.ö
klaskarlsson: Läste lite mer på bla: http://www.sambo.nu/sambo/89d771d9-367d-4009-95d3-e4c45b7de58e-29.html "SAMBOR Det är viktigt att påpeka att sambor och gifta aldrig kan likställas vid en separation. Det är helt enkelt inte möljigt att få samma regler att gälla för sambor som för gifta. Det man kan, och bör, göra är att bli medveten om vilka regler som gäller, samt vidta nödvändiga
StellanKarlgren: Det är min uppfattning med. Ingen har meddelat detta på något sätt tidigare. Däremot så är det väl en moralisk fråga gentemot nya grannar. Dom har i tron att detta skall delas, betalat och låtit skåpet stå hos dom. Nu är det ju gjort, rätt eller fel så kan man ju betala. Det rör sig om ca 1500:-. Inga stora summor i samanhanget. Men en ordentlig faktura borde ju vara på sin plats.