Om jag förstått det rättt så bygger Ä- hus även badrummen inkl. mattläggning i fabriken?

Det kanske faktiskt är så att de då kan hävda att vissa delar av regelverket om fackmannamässighet inte är tillämpliga. Om man gör mattläggningen i fabrik under väl kontrollerade former så kanske de ex. kan hävda att kvaliteten på skarvar blir så jämt bra att det är Ok att ha dem närmare en golvbrunn.

Bara en tanke.

maggan9 skrev:
Men man kan göra mycket utan att bryta mot en lag... Ex hos vår granne hade de satt en skarv på plastmattan 30 cm från en golvbrunn i grovköket. Detta är inte acceptabelt enligt normerna, ska visst vara 50 cm. men Älvsbyhus hävdar att det är ok enligt deras egna regler. Grannen, som tidigare var mattläggare, har anmält Älvsbyhus till domstol för att de inte följer gänse normer...Något svar har han inte fått än. Älvsbyhus vägrar åtgärda felet med golvbrunnen...
Det är skillnad på lagstadgade krav (som tex fall från golvbrunn) och branchpraxis (som tex AMA eller våtrumsregler som PER och GVK) Lagstadgade krav är bindande, branschpraxis kan avtalas bort.
Därför kan det vara tvistigt om skarvet är rätt eller ej. Om det inte uppstår läckage så är den ju tät och då har tillverkaren uppfyllt sitt kundlöfte. Dock sträcker sig garantin mot utförandefel endast 10 år fram i tiden. Läckage år 11 får kunden åtgärda själv.

Vänta nu, jag har aldrig beskyllt älvsbyhus att bryta mot bygglagstiftningen, utan att de inte alltid följer branschpraxis( vad jag kallar normer). Om man köper ett Älvsbyhus bör man vara medveten om det...
Ex när vi byggde vårt stenhus stod uttryckligen att man gjorde badrummet enligt rekommendationer enligt PER...Hos älvbyhus står väl inget om vilka branschregeler som de följer/ eller inte följer...

maggan9 skrev:
Men man kan göra mycket utan att bryta mot en lag... Ex hos vår granne hade de satt en skarv på plastmattan 30 cm från en golvbrunn i grovköket. Detta är inte acceptabelt enligt normerna, ska visst vara 50 cm. men Älvsbyhus hävdar att det är ok enligt deras egna regler. Grannen, som tidigare var mattläggare, har anmält Älvsbyhus till domstol för att de inte följer gänse normer...Något svar har han inte fått än. Älvsbyhus vägrar åtgärda felet med golvbrunnen...
Hur kan han få ett 'case' på dessa grunder ?

Om dom följer normer eller inte är ju egentligen oväsentligt så länge som de deklarerar vilka normer de följer.
Dvs. säger dom inte att dom följer tex PER's regler för våtrum - så är det ju ändå inte olagligt.

Det är väl bara direktiv i BBR som måste följas - och där finns ju oftast inte mått angivna ? Det handlar väl mer om principer som maximal energiförbrukning, resistans mot brand, fukt osv.

Om dom anser att en skarv 30 cm från golvbrunn funkar, så har jag svårt att tro att detta är reglerat i BBR. Skulle det däremot inte funka, så kanske dom har brustit enlig kap 6.5 i BBR (dvs att konstruktionen skall utformas för att undvika fuktskador - fritt citerat) - men då kan man ju inte stämma dom på förhand - utan måste bevisa att dom har brustit - och att det inte är en enstaka skada utan att dom systematiskt bygger fel - vilket kanske inte är såå himla lätt att få rätt i ?

/K

Jag hade inte byggt ett Älvsbyhus om jag vetat det jag vet idag.
Är otroligt trött på hur dom behandlar sina tidigare kunder, bara VARNAR ER som ska bygga.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.