Byggahus.se

Sotarens ansvar?

1. R
    Medlem Nivå 2
    Hej! Har skrivit på en annan tråd om vad som hände oss innan jul, men fick tipset att även skriva här... Jag ska väl börja med vad som hänt:
    Vi har nyss köpt hus, och i gillestugan fanns en öppen spis. Vi bestämde oss för att sätta in en braskassett. Vi funderade fram och tillbaka på insatsrör i skorstenen, men vi valde bort det, för vi hade hit sotaren för en provtryckning och han hade inget att säga om tätheten i skorstenen. Så muraren kom, bilade hål i kupan och installerade kassetten. Dagen efter kommer en annan sotare som bara skulle kontrollera anslutningen till rökkanalen. Han gör ingen provtryckning, men bara av den "rökgrej" han sätter in i kassetten och med det stopp han sätter uppe i skorstenen, börjar det läcka ut rök från plåten som är efter takgenomgången, så sotaren blir förvånad över sin kollega, och kan inte släppa igenom detta.
    Senare ringer sotaren som gjort provtryckningen och hävdar att det nog var för att muraren bilade hål nere i källaren...
    Har jag någon rätt? Finns det något att göra?

Tacksam för tips och råd när det hela nu blir närmare dubbelt så dyrt...!

2. A
    Medlem · Nivå 10

Rätt till vadå?

Vad är det du hävdar?

Har den förste sotaren utfört en felaktig provtryckning?
    Och är nu ekomiskt ansvarig?
    Är det inte möjligt att vibrationerna från bilningen skapat sprickan?

3. ylven
    Medlem · Nivå 9
    Verkar väldigt osannolikt att bilningsarbeten i källaren skulle göra skorstenen otät i takgenomföringen! Vi har fått bilningsarbeten gjorda i vår skorsten två gånger utan att något sådan har hänt, varav ena gången var bara drygt en meter under takgenomföringen. Jag håller för att den första sotaren gjorde en miss. Hur dokumenterade han sitt jobb?

4. Hemmakatten
    Medlem · Nivå 19
    Har den första sotaren gjort en miss så får han väl stå för det. Har du någon form av sotningsprotokoll eller faktura från första sotaren?

5. E
    Medlem Nivå 5
    Även om den första sotaren gjort fel (vilket du kan få mycket svårt att bevisa efter att ha bilat) så lär hans ansvar vara begränsat till det du betalade för själva provtryckningen - även om han missat behöver han självklart inte betala din skorstensrenovering.

6. Hemmakatten
    Medlem · Nivå 19
    Men, hade Range fått veta från början att det fanns läckage i skorstenen så hade han förstås åtgärdat detta INNAN han satte in insatsen. Nu blir det en extrakostnad för honom i och med att han behöver ta bort insatsen, åtgärda skorstenen och sedan montera tillbaka insatsen. Den merkostnad som den förste sotaren har åsamkat Range, bör sotaren betala.

7. F
    Medlem Nivå 1
    EXAKT samma sak råkade jag ut för. Sotaren ville gärna prata bort det med "olika bedömmningsätt" o dyl. Fick honom aldrig och erkänna men han vart väldigt "servicevänlig" efteråt när jag skulle provtrycka igen(givetvis gratis). Min Skorsten läckte på samma ställe som din, fixade "min" murare på en kvart alldeles gratis också :) (tror jag eftersom någon faktura har jag ej sett räken av)

8. R
    Medlem Nivå 2
    Tackar för alla svar! Skönt att höra att det har hänt andra...
    Jag har haft mycket annat att göra, så därför har jag varken varit inne på denna sida, eller kollat upp något mer om vad sotaren bör ta för ansvar...
    De tankar jag hade när jag skrev, var att sotarn faktiskt borde stå för den undermåliga provtryckningen, och helst även extrakostnaderna för att ta bort insatsen och sätta dit den igen. Nu tror jag inte att extrakostnaden blir så stor, så det tror jag knappt att jag försöker få igenom.
    Vi har både protokoll och faktura påprovtryckningen, och dessutom en kollega till sotaren som funderade mycket på hur han hade kunnat missa läckan. Vi får väl se hur det går.

Frasse, vet du hur muraren kunde ordna det? De flesta jag pratat med ansåg att ett insatsrör är bäst. Jag funderar ändå på insatsrör, med tanke på den förhöjda säkerheten, men det vore ju intressant att veta, och kanske överväga...

Tack/ Range

9. F
    Medlem Nivå 1
    Hej Range

Muraren tog helt sonika bort några takpannor som låg under plåten och kladda dit bruk, piece of cake egentligen. Fast jag och muraren pratade om att sätta dit ett insatsrör. Pratade om glidgjutning också, det ville jag helst ha för skorstenen går igenom våran kattvind som jag gärna spiller lite värme till då exp.kärlet sitter där. Prismässigt låg det ungefär lika, jag skulle ha en 6 meter ungefär och muraren pratade om summor ca.1500 kr/metern.