Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Det låter mera logiskt, och passar in bättre på att de kan strunta i att skicka påminnelsen alls...
Det man kan konstatera är väl att folks gängse uppfattning, och hur det 'med rättsväsendets goda minne' är i verkligheten, skilkjer sig oerhört. Och det är ju inget som det fallit någon in att lära ut i skolan eller så...
Det man kan konstatera är väl att folks gängse uppfattning, och hur det 'med rättsväsendets goda minne' är i verkligheten, skilkjer sig oerhört. Och det är ju inget som det fallit någon in att lära ut i skolan eller så...
Fick ett svar från Konsumentvägledaren i dag
Har försökt nå dig per telefon men fick inte något svar. Har Du läst igenom avtalet som du skrivit under hos Tele rabatt. Vad står det för pris per minut? Om det står de priset som Du säger och de har debiterat dig dubbelt per minut måste vi säga ifrån. Jag tycker det osar lite när du berättar hur de behandlat dig. Läs igenom avtalet hör av dig igen till mig.
mvh
xxxxxxxxxx
Konsumentvägledare
Har försökt nå dig per telefon men fick inte något svar. Har Du läst igenom avtalet som du skrivit under hos Tele rabatt. Vad står det för pris per minut? Om det står de priset som Du säger och de har debiterat dig dubbelt per minut måste vi säga ifrån. Jag tycker det osar lite när du berättar hur de behandlat dig. Läs igenom avtalet hör av dig igen till mig.
mvh
xxxxxxxxxx
Konsumentvägledare
Jag har också haft såna där Kafka-liknande upplevelser - med Com Hem. Jag vet ju inte, har inte sett det inifrån, men det verkar som åtminstone delar av det företaget har något slags baksmälla från tiden då de hette Televerket Kabel-TV - beter sig som om de vore en myndighet, ser fastighetsägarna (BRF:ar och hyresvärdar) som sina kunder medan vanliga abonnenter är boskap.
Historien är den att vi hade Com Hem kabelteve där vi bodde förut. Strax efter att vi hade flyttat sommaren -05 kom jag på att jag hade glömt att säga upp abonnemanget innan flytten, så jag ringde deras kundtjänst. Jodå, killen som jag pratade med avslutade abonnemanget, men han bad mig om den nya adressen för att de skulle kunna skicka faktura - de var ju tvungna att fakturera för den just påbörjade månaden, sade han, eftersom jag inte hade sagt upp tidigare.
Jovisst, självklart, tyckte jag och uppgav adressen (vilket inte borde ha behövts eftersom jag betalade via autogiro, men det tänkte jag inte på just då). Och boxen då? frågade jag. Hur ska jag bära mig åt för att returnera den?
Det behöver du inte göra, sade han, den där modellen är inte intressant för oss att få tillbaka.
Några månader senare satt jag händelsevis och gick igenom alla betalningar på mitt bankkonto och upptäckte till min förvåning att det fortfarande autogirerades pengar till ComHem varje månad .
Jag ringde naturligtvis upp Com Hem och undrade varför jag fortfarande blev debiterad för abonnemanget som jag hade sagt upp.
"Nej, det har du inte gjort."
"Vad då, säger du?"
"Du har faktiskt inte sagt upp abonnemanget."
"Jo, det har jag. Jag ringde er den xxxx-xx-xx och sade upp det. Killen som jag pratade med sade att jag inte behövde göra mer än så."
"Vi ska se." Hon knappar litet på datorn. "Jo, det stämmer att du ringde kundtjänst då, men inte för att säga upp abonnemanget."
"Nehej...varför skulle jag annars ringa er ett par dagar efter att vi hade flyttat till ett hus där det överhuvud taget inte finns någon Com Hem-kabel?"
"Du ringde för att meddela ändrad adress."
Och det gick ju inte att överbevisa henne om detta, så jag kunde inte få tillbaka de redan dragna pengarna, men abonnemanget blev i alla fall avslutat.
Men...tre månader senare kom en räkning från ComHem (med posten, eftersom jag hade spärrat deras autogiro) på dekoderhyra plus årsavgift på kortet.
Återigen ringde jag kundtjänst.
"Jo, abonnemanget är avslutat men du har ju inte skickat tillbaka dekodern."
"Men det var en kille hos er som sade att jag inte behövde det."
"Det låter konstigt, den där är alldeles för ny. När skulle det ha varit?"
Ja, ni kan gissa resten...samtalsloggen i deras kundtjänstsystem sade ju fortfarande bara att jag hade ringt för att ändra adress. Så när jag inte ens kunde påvisa att jag hade sagt upp abonnemanget vid det tillfället, var det inte särskilt trovärdigt att vi skulle ha diskuterat retur av dekodern...
En märklig sak är att vi faktiskt hade två Com Hem-abonnemang med tillhörande dekodrar. Det var min fru som hade skaffat det andra för att hon ville kunna titta på teve medan hon satt på motionscykeln i allrummet. Där var det aldrig något problem med att säga upp per telefon och hon behövde aldrig returnera dekodern trots att den var av exakt samma modell som den andra...
Ibland undrar jag om skillnaden i behandling kan ha att göra med att hon betalade mot pappersfaktura i stället för autogiro, så att det inte var lika lätt att fortsätta dra pengar obemärkt...
Vid samma flytt ringde jag vår morgontidning för att ändra utdelningsadress. Det gick bra, så när som på att kundtjänstpersonen av misstag deaktiverade autogirot. Eftersom vi därigenom automatiskt övergick från autogirots månatliga betalning till pappersfaktureringens princip med flera månaders betalning i förskott, hann det uppstå en skuld på flera hundra innan det ens kom en faktura, med följd att tidningen slutade komma och abbonemanget avslutades! Det tog flera månader med upprepade samtal till tidningens kundtjänst innan vi fick den i brevlådan igen.
Historien är den att vi hade Com Hem kabelteve där vi bodde förut. Strax efter att vi hade flyttat sommaren -05 kom jag på att jag hade glömt att säga upp abonnemanget innan flytten, så jag ringde deras kundtjänst. Jodå, killen som jag pratade med avslutade abonnemanget, men han bad mig om den nya adressen för att de skulle kunna skicka faktura - de var ju tvungna att fakturera för den just påbörjade månaden, sade han, eftersom jag inte hade sagt upp tidigare.
Jovisst, självklart, tyckte jag och uppgav adressen (vilket inte borde ha behövts eftersom jag betalade via autogiro, men det tänkte jag inte på just då). Och boxen då? frågade jag. Hur ska jag bära mig åt för att returnera den?
Det behöver du inte göra, sade han, den där modellen är inte intressant för oss att få tillbaka.
Några månader senare satt jag händelsevis och gick igenom alla betalningar på mitt bankkonto och upptäckte till min förvåning att det fortfarande autogirerades pengar till ComHem varje månad .
Jag ringde naturligtvis upp Com Hem och undrade varför jag fortfarande blev debiterad för abonnemanget som jag hade sagt upp.
"Nej, det har du inte gjort."
"Vad då, säger du?"
"Du har faktiskt inte sagt upp abonnemanget."
"Jo, det har jag. Jag ringde er den xxxx-xx-xx och sade upp det. Killen som jag pratade med sade att jag inte behövde göra mer än så."
"Vi ska se." Hon knappar litet på datorn. "Jo, det stämmer att du ringde kundtjänst då, men inte för att säga upp abonnemanget."
"Nehej...varför skulle jag annars ringa er ett par dagar efter att vi hade flyttat till ett hus där det överhuvud taget inte finns någon Com Hem-kabel?"
"Du ringde för att meddela ändrad adress."
Och det gick ju inte att överbevisa henne om detta, så jag kunde inte få tillbaka de redan dragna pengarna, men abonnemanget blev i alla fall avslutat.
Men...tre månader senare kom en räkning från ComHem (med posten, eftersom jag hade spärrat deras autogiro) på dekoderhyra plus årsavgift på kortet.
Återigen ringde jag kundtjänst.
"Jo, abonnemanget är avslutat men du har ju inte skickat tillbaka dekodern."
"Men det var en kille hos er som sade att jag inte behövde det."
"Det låter konstigt, den där är alldeles för ny. När skulle det ha varit?"
Ja, ni kan gissa resten...samtalsloggen i deras kundtjänstsystem sade ju fortfarande bara att jag hade ringt för att ändra adress. Så när jag inte ens kunde påvisa att jag hade sagt upp abonnemanget vid det tillfället, var det inte särskilt trovärdigt att vi skulle ha diskuterat retur av dekodern...
En märklig sak är att vi faktiskt hade två Com Hem-abonnemang med tillhörande dekodrar. Det var min fru som hade skaffat det andra för att hon ville kunna titta på teve medan hon satt på motionscykeln i allrummet. Där var det aldrig något problem med att säga upp per telefon och hon behövde aldrig returnera dekodern trots att den var av exakt samma modell som den andra...
Ibland undrar jag om skillnaden i behandling kan ha att göra med att hon betalade mot pappersfaktura i stället för autogiro, så att det inte var lika lätt att fortsätta dra pengar obemärkt...
Vid samma flytt ringde jag vår morgontidning för att ändra utdelningsadress. Det gick bra, så när som på att kundtjänstpersonen av misstag deaktiverade autogirot. Eftersom vi därigenom automatiskt övergick från autogirots månatliga betalning till pappersfaktureringens princip med flera månaders betalning i förskott, hann det uppstå en skuld på flera hundra innan det ens kom en faktura, med följd att tidningen slutade komma och abbonemanget avslutades! Det tog flera månader med upprepade samtal till tidningens kundtjänst innan vi fick den i brevlådan igen.
Kort sagt så har många företag urusla rutiner för vanliga kundärenden såsom flytt/avslut etc.
Jag har för vana att fråga jaha vad får jag i kompensation för detta? Kan hända att man slipper se en film på hemmabion ibland
Comhem, boxer och CSN och många fler klassar jag som rena maffian. Det gäller att hålla koll på sina grejjor hos dem annars kostar det.
Undrar om de fått ta bort att man automatiskt blir bunden ett år om man inte säger upp tvabb. i rätt tid ännu?
Jag har för vana att fråga jaha vad får jag i kompensation för detta? Kan hända att man slipper se en film på hemmabion ibland
Comhem, boxer och CSN och många fler klassar jag som rena maffian. Det gäller att hålla koll på sina grejjor hos dem annars kostar det.
Medlem
· Västra Götaland
· 780 inlägg
Börja göra som jag har gjort.. för jag har tröttnat på vissas terrorist metoder,,,ringer jag ett sådant samtal som är viktigt att det registreras så talar jag om att detta samtalet spelas in och sedan ber jag personen ifråga tala om sitt namn igen samt vilket företag det gäller.. då ska du se att det händer grejer minsann... 
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Jag brukar fråga om när en ev. ändring skall ha trätt ikraft, be personen i kundtjänst att kontrollera att ändringen verkligen gått igenom och då kontakta mig och då senast ex. kl 16.00 imorgon. Samtidigt ber jag om ditektummret till personen, "går ej", OK direkt numret till chefen eller VD.
Om företaget inte ringer tillbaka på avtalad tid så ringer jag chefen 10 minuter efter avtalad tid och gör ett betydligt större nummer av den uteblivna kontakten än av det ursprungliga ärendet. Återkommer till att jag förutsätter att chefen återkommer när han kontrollerat, "om 2 timmar". ger honom 10 minuter respit över tiden ringer nästa nivå etc. Ofta är det då bra att ringa från en annan telefon för de har en tendens att sluta svara när numret dyker upp. I slutänden handlar ärendet mer om deras dåliga telefonvanor, men vid det laget har kanske 5 chefer inkl. VD kontrollerat att det urprungliga problemet faktiskt är löst. Och syftet är uppnått.
Edit. Ovanstående brukar jag bara ta till när det handlar om företag som jag redan har dålig erfarenhet av typ Telia.
Om företaget inte ringer tillbaka på avtalad tid så ringer jag chefen 10 minuter efter avtalad tid och gör ett betydligt större nummer av den uteblivna kontakten än av det ursprungliga ärendet. Återkommer till att jag förutsätter att chefen återkommer när han kontrollerat, "om 2 timmar". ger honom 10 minuter respit över tiden ringer nästa nivå etc. Ofta är det då bra att ringa från en annan telefon för de har en tendens att sluta svara när numret dyker upp. I slutänden handlar ärendet mer om deras dåliga telefonvanor, men vid det laget har kanske 5 chefer inkl. VD kontrollerat att det urprungliga problemet faktiskt är löst. Och syftet är uppnått.
Edit. Ovanstående brukar jag bara ta till när det handlar om företag som jag redan har dålig erfarenhet av typ Telia.
Medlem
· Västra Götaland
· 780 inlägg
Självklart är det så men deras namn de använder är ju känt inom deras egna företag och då vet ju de vem det är som har slarvat.. dessutom går det att känna igen en person på rösten, och kan säljare använda inspelade röstsamtal som bevis kan väl jag.andersmc skrev:
Jag kan säga att jag är MYCKET skeptisk till autogiro:AndersS skrev:Nja, detta med att låta bli att skicka en faktura av ett kommunalt bolag för att sedan kunna vräka låter som en vandringshistoria. Det är ju ungefär som om du har autogiro och något hänger upp sig i systemet hos den som fakturerar att du ska åtgärda problemen. Jag kan inte regel/lagtext inom detta området men det finns även här skyldigheter för den som skickar eller ska skicka en räkning.
När jag köpte mitt hus så ringde jag till Folksam och skaffade villaförsäkring. Vi kom överens om att det skulle dras på autogiro 2ggr om året. Kontrollerade efter någon vecka att pengarna dragits och det hade dom. Skönt då funkar ju autogiro! (Hade aldrigt använt det innan).
Men nejdå!
18 månader senare pratade jag med Folksam i ett annat försäkringsärende, ville ha rabatt för att jag redan hade en försäkring hos dom... men då blev jag meddelad att villaförsäkringen blivit avslutad nio månader tidigare för att jag inte betalat räkningen. De hade inte på något sätt meddelat mig om detta utan bara tagit bort min försäkring!
Kan säga att jag var lätt förbannad men samtidigt lättad att inget hänt under tiden!
Nu har jag ett annat försäkringsbolag...
Klicka här för att svara
