7 012 läst ·
18 svar
7k läst
18 svar
Fel i fastighet vs. brottsbalken?
Kom ihåg att det måste innebära en förmögenhetsöverföring, dvs skada för den drabbade och motsvarande vinst för den som utför åtgärden.
Ser inte att en "svenskköpt" bil eller svensksåld (som brukar vara den gängse termen) skulle var ett smack bättre än den direktimporterade. Alla bilar som tillverkas utomlands måste ju importeras till Sverige! Att en bil som står före eller efter en annan bil på löpande bandet i Japan skulle vara sämre än "grannbilen" bara för att den senare importeras av generalagenten är svårt att logiskt förstå. I stället är det så att om det är en begagnad bil ( om den är ny är det ännu svårare att förstå) är det den tidigare ägarens attityd gentemot bilen som är avgörande. Att direktimporterade bilar skulle var mer fifflade än motsvarande svensksålda är bara något som bilhandlare i Sverige framfört för att behålla höga vinstmarginaler. Faktum är att direktimporterade bilar ofta tas hand av bilintresserade människor som verkligen brinner för just den bil de importerar.
Gör en liknelse med den som spikar och skruvar på sitt hus (och som dessutom är aktiv på byggahus.se). Dennes hus skall naturligtvis vara mindre värt än motsvarande fabrikshus som tillverkas och sätts upp av proffs, eller hur?
Ser inte att en "svenskköpt" bil eller svensksåld (som brukar vara den gängse termen) skulle var ett smack bättre än den direktimporterade. Alla bilar som tillverkas utomlands måste ju importeras till Sverige! Att en bil som står före eller efter en annan bil på löpande bandet i Japan skulle vara sämre än "grannbilen" bara för att den senare importeras av generalagenten är svårt att logiskt förstå. I stället är det så att om det är en begagnad bil ( om den är ny är det ännu svårare att förstå) är det den tidigare ägarens attityd gentemot bilen som är avgörande. Att direktimporterade bilar skulle var mer fifflade än motsvarande svensksålda är bara något som bilhandlare i Sverige framfört för att behålla höga vinstmarginaler. Faktum är att direktimporterade bilar ofta tas hand av bilintresserade människor som verkligen brinner för just den bil de importerar.
Gör en liknelse med den som spikar och skruvar på sitt hus (och som dessutom är aktiv på byggahus.se). Dennes hus skall naturligtvis vara mindre värt än motsvarande fabrikshus som tillverkas och sätts upp av proffs, eller hur?
Nej, fast nu var det ju så att badrummet var extremt undermåligt byggt och inte ens i enlighet med byggama och efter 3 år fick vi en fuktskada........så viist innebar det en skada för den drabbade (vi betelade 130.000 0ch kunde inte bo i huset på 10 veckor!) samt de som sålde huset fick enligt mäklares gissning ca 150.000 mer för huset än om de gått ut med att bardummet saknade papper.....Familjen_Bygg skrev:Kom ihåg att det måste innebära en förmögenhetsöverföring, dvs skada för den drabbade och motsvarande vinst för den som utför åtgärden.
Ser inte att en "svenskköpt" bil eller svensksåld (som brukar vara den gängse termen) skulle var ett smack bättre än den direktimporterade. Alla bilar som tillverkas utomlands måste ju importeras till Sverige! Att en bil som står före eller efter en annan bil på löpande bandet i Japan skulle vara sämre än "grannbilen" bara för att den senare importeras av generalagenten är svårt att logiskt förstå. I stället är det så att om det är en begagnad bil ( om den är ny är det ännu svårare att förstå) är det den tidigare ägarens attityd gentemot bilen som är avgörande. Att direktimporterade bilar skulle var mer fifflade än motsvarande svensksålda är bara något som bilhandlare i Sverige framfört för att behålla höga vinstmarginaler. Faktum är att direktimporterade bilar ofta tas hand av bilintresserade människor som verkligen brinner för just den bil de importerar.
Gör en liknelse med den som spikar och skruvar på sitt hus (och som dessutom är aktiv på byggahus.se). Dennes hus skall naturligtvis vara mindre värt än motsvarande fabrikshus som tillverkas och sätts upp av proffs, eller hur?
Jo förvisso är det din uppfattning att du har en skada och måhända att säljaren har en vinst; frågan är dock om du kan bevisa detta och dessutom bevisa skadans storlek och säljarens vinst.
Att i domstol bara hävda att direktimporterade bilar per automatik är mer värda än "svensksålda" bilar fungerar inte. Domstolen kräver mer bevisning för att ett sådant påstående skall vinna gehör.
Alltså - som alltid - rannsaka vilken bevisning som finns innan processen inleds.
Att i domstol bara hävda att direktimporterade bilar per automatik är mer värda än "svensksålda" bilar fungerar inte. Domstolen kräver mer bevisning för att ett sådant påstående skall vinna gehör.
Alltså - som alltid - rannsaka vilken bevisning som finns innan processen inleds.
Jo, vi håller på att vinna fel i fastighet så de kommer få dom att betala för skadan. Vi tänker inte driva brottsmål, men vi har funderat på vart gränsen går.Familjen_Bygg skrev:Jo förvisso är det din uppfattning att du har en skada och måhända att säljaren har en vinst; frågan är dock om du kan bevisa detta och dessutom bevisa skadans storlek och säljarens vinst.
Att i domstol bara hävda att direktimporterade bilar per automatik är mer värda än "svensksålda" bilar fungerar inte. Domstolen kräver mer bevisning för att ett sådant påstående skall vinna gehör.
Alltså - som alltid - rannsaka vilken bevisning som finns innan processen inleds.
Det är ju lätt att bevisa skadans storlek - både byggfirman, försäkringsbolaget och besiktiningsmannen har ju intygat den, och kvitton finns på reella (inte fiktiva) kostnader.
Men det är ju otroligt vad man tillåts ljuga som säljare av hus. Det är ju för de flesta en väldigt stor affär. Ändå är tex inte frågelistan från mäklare hållbar juridisk. Jag hoppas på förändring här. Nog borde man kräva av en säljare att han inte skall ljuga på papper o signera?
Klicka här för att svara