Jag har något som tynger mig och som jag ingalunda är stolt över...

Bygglov beviljades maj 1998 på nybyggnation. Jag och kvalitetsansv var på samrådsmöte och min kontrollplan godkändes.
Jag ställde då frågan om när jag skulle beteckna projketet som färdigbyggt eftersom jag ville vänta att iordningsställa bl a ett badrum. Jag fick till besked att avvakta slutbesiktining tills att allt är helt klart...

Vi flyttade in dec 1998 och har fortfarande ej iordningsställt vår badrum nr 2 och har ej skickat in något kontrollplan eller på något sätt varit i kontakt med kommunen i detta ärendet. Huset är "färdigt" hos Skatteverket sedan jag tror det var år 2000.

Juridk....? Jag är medveten om att jag gjort fel som såhär långt tid efter ännu inte lämnat in kontrollplan, vad får det för konsekvenser ?
Vite ?
Gäller kanske inte bygglovet med tanke på att det går mer än 5 år ?
Vad göra (jag trodde att byggnadskontoret skulle börja jaga oss efter 5 år, men så vart det ej) ?

Stort tack på förhand för ev svar !
//P

Skall man vara petnoga så beviljades du ett bygglov under förutsättning att du satte igång arbetena inom 2 år och avslutade dem inom 5 år.
Eftersom badrummet inte färdigställdes inom 5årsperioden så har bygglovet för detta förfallit. Detta innebär att om arbetena med badrummet omfattar bygglovspliktiga arbeten (tex sätta in takfönster, bygga kupa etc) så måste du söka ett nytt bygglov innan du får påbörja arbetena.
Jag ser inget hinder i att du nu skickar in din kontrollplan och berättar att inte badrummet blev utfört.
Märkligt att din KA inte stött på mer.....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.