13 053 läst ·
13 svar
13k läst
13 svar
Avstyckning tomt.
Funderar på att köpa en fastighet där det idag ligger ett hus.
Mina tanke är att stycka av tomten och sälja den del utan hus.
Nu kommer denna del bli en skafttomt.
Och min fråga är vad minsta tillåtna bredd på infart till fastighet är?
Tänker på brandbil och dyl. Finns det några sådana restriktioner?
Mina tanke är att stycka av tomten och sälja den del utan hus.
Nu kommer denna del bli en skafttomt.
Och min fråga är vad minsta tillåtna bredd på infart till fastighet är?
Tänker på brandbil och dyl. Finns det några sådana restriktioner?
Ja, sådana restriktioner finns. Enklast är att du kontaktar räddningstjänsten för information. Det handlar inte bara om vägens bredd, utan också om svängradier. Den nybildade fastigheten bör också vara möjlig att angöra med lastbilar och arbetsfordon i samband med bygge.
Du visste förstås redan om att detaljplanen är det första du ska kolla. I de flesta områden hindrar planbestämmelserna att tomterna blir hur små som helst. Lantmäteriet beslutar om nybildning bara om den nya fastigheten har förutsättning att fylla sin funktion. Och det har den ju inte om den inte blir möjlig att bebygga.
Du visste förstås redan om att detaljplanen är det första du ska kolla. I de flesta områden hindrar planbestämmelserna att tomterna blir hur små som helst. Lantmäteriet beslutar om nybildning bara om den nya fastigheten har förutsättning att fylla sin funktion. Och det har den ju inte om den inte blir möjlig att bebygga.
Bredden där tillfarten skall gå är cirka 5meter mellan hus och tomtgräns.
Den nya fastigheten blir cirka 450-500kvm.
Nuvarande fastighet är drygt 900kvm.
Tycker att dessa tomtstorlekar borde ligga innanför detaljplanen. Fastigheten ligger i Malmö stad, så 450kvm är nästan att betrakta som medel till stor tomt!
Den nya fastigheten blir cirka 450-500kvm.
Nuvarande fastighet är drygt 900kvm.
Tycker att dessa tomtstorlekar borde ligga innanför detaljplanen. Fastigheten ligger i Malmö stad, så 450kvm är nästan att betrakta som medel till stor tomt!
Moderator
· Stockholm
· 57 805 inlägg
I de flesta äldre detaljplaner tillåts inte så små tomter som 450kvm. Här i Stockholm är en vanlig gräns 600kvm. I nyare områden med nyare detaljplaner sätts ofta gränsen lite lägre har jag förstått, även i äldre radhusområden kan gränsen ligga lägre.
Man ska aldrig generalisera eller gissa. Detaljplaner kan vara både mycket snålare och generösare än man tror. Enda rätta är att lyfta luren, och kolla FAKTA direkt hos byggnadsnämnden.
Har hört med kommunen nu.
Tydligen så vill inte Malmö kommun ha sk skafttomter. Eller rättare sagt de ställer sig negativt till sådan fastighetsbildning.
Så tyvärr, det blir ingen avstyckning.
Tydligen så vill inte Malmö kommun ha sk skafttomter. Eller rättare sagt de ställer sig negativt till sådan fastighetsbildning.
Så tyvärr, det blir ingen avstyckning.
Malmö stad - Detaljplaner:
http://www.malmo.se/bostadbygge/detaljplaner.4.33aee30d103b8f15916800098545.html
http://www.malmo.se/bostadbygge/detaljplaner.4.33aee30d103b8f15916800098545.html
AkutLumbago borde inte nöja sig med sådant allmänt besked. Byggnadsnämnden kan faktiskt inte sätta sig över en detaljplan som klubbats igenom i kommunfullmäktige. Om bestämmelserna verkligen tillåter bebyggelse på de båda blivande fastigheterna blir det lantmäterimyndighetens sak att avgöra nybildning.
Fakta sparkar!
Förresten: Vilken fantastisk service Malmö verkar ha med detaljplaner tillgängliga digitalt på nätet! Synd bara att bara de nyaste planeran finns med. Tack för tipset Faidros!
Fakta sparkar!
Förresten: Vilken fantastisk service Malmö verkar ha med detaljplaner tillgängliga digitalt på nätet! Synd bara att bara de nyaste planeran finns med. Tack för tipset Faidros!
Jag skrev och frågade stadsbygnadsnämnden och de har tydligen vidarbefodrat min fråga till lantmäteriet, som svarade såhär.
"Så gott som alla avstyckningar inom Malmö kommun sker inom detaljplanelagt område. Om det görs en avstyckning utanför detaljplanelagt område, så förutsätter denna att man har fått lov eller förhandsbesked att bygga på området.
Inom planlagt område regleras markanvändningen med dels detaljplan (benämningen var stadsplan fram till den 1/7 1987) och oftast också av en fastighetsplan (benämningen var tomtindelning fram till den 1/7 1987).
Detaljplanen/stadsplanen reglerar markanvändningen, d.v.s. var man får bygga, vad man får bygga (t.ex. bostäder) och hur mycket man får bygga etc.
Fastighetsplanen/tomtindelningen reglerar exakt hur fastighetsindelningen skall se ut, d.v.s. hur fastighetsgränserna på marken skall dras, hur stora och vilken form tomterna/fastigheterna skall ha m m.
Policyn i Malmö är att skafttomter inte skall bildas. Att istället bilda ett servitut görs heller inte, eftersom detta i praktiken innebär att ett s.k. skaft bildas. Detta styrs genom ovan nämnda fastighetsplaner/tomtindelningar.
Med vänlig hälsning
xxxx xxxxxx
Lantmäterimyndigheten Malmö stad
205 80 Malmö"
Ganska så tydligt svar på frågan om skafttomter.
Måste ge Malmö kommun en eloge för att de svarade så snabbt. Jag mailade min fråga igårkväll efter kontorstid. Och fick svar idag 07:45. Mycket bra.
"Så gott som alla avstyckningar inom Malmö kommun sker inom detaljplanelagt område. Om det görs en avstyckning utanför detaljplanelagt område, så förutsätter denna att man har fått lov eller förhandsbesked att bygga på området.
Inom planlagt område regleras markanvändningen med dels detaljplan (benämningen var stadsplan fram till den 1/7 1987) och oftast också av en fastighetsplan (benämningen var tomtindelning fram till den 1/7 1987).
Detaljplanen/stadsplanen reglerar markanvändningen, d.v.s. var man får bygga, vad man får bygga (t.ex. bostäder) och hur mycket man får bygga etc.
Fastighetsplanen/tomtindelningen reglerar exakt hur fastighetsindelningen skall se ut, d.v.s. hur fastighetsgränserna på marken skall dras, hur stora och vilken form tomterna/fastigheterna skall ha m m.
Policyn i Malmö är att skafttomter inte skall bildas. Att istället bilda ett servitut görs heller inte, eftersom detta i praktiken innebär att ett s.k. skaft bildas. Detta styrs genom ovan nämnda fastighetsplaner/tomtindelningar.
Med vänlig hälsning
xxxx xxxxxx
Lantmäterimyndigheten Malmö stad
205 80 Malmö"
Ganska så tydligt svar på frågan om skafttomter.
Måste ge Malmö kommun en eloge för att de svarade så snabbt. Jag mailade min fråga igårkväll efter kontorstid. Och fick svar idag 07:45. Mycket bra.
Jag tycker Malmö Kommun gör rätt som försöker hindra skafttomter så gott det går. Av din tomt på 900m2, så försvinner 100m2 till en väg till den nya tomten, och där skall man sedan få rum med hus och garage. Sedan skall det till servitut för att dra el, V/A och eventuellt fjärrvärme över din tomt till huvudledningarna som förmodligen går ute vid gatan. Även om tomterna i stora städer är få och eftertraktade, så tycker jag att små pyttetomter och hus som ligger inklämda mot varandra inte är särskilt tilltalande att bo i.
Jag sympatiserar också med Swerots uppfattning. Men kärnfrågan är vad gällande detaljplan egentligen tillåter.
Jag tipsar bara att man aldrig ska finna sig i snabba standardsvar, och myndigheter som slingrar sig undan sina egna beslut. AkutLumbago har - såvitt jag kan se - fortfarande inte fått konkret svar om gällande planbestämmelser för den aktuella fastigheten. Han har bara fått ett generellt avfärdande.
Jag tipsar bara att man aldrig ska finna sig i snabba standardsvar, och myndigheter som slingrar sig undan sina egna beslut. AkutLumbago har - såvitt jag kan se - fortfarande inte fått konkret svar om gällande planbestämmelser för den aktuella fastigheten. Han har bara fått ett generellt avfärdande.
Tyckte som dig billy att jag fick ett lite svävande svar. darför skrev jag igen för att få ett förtydligande. Detta svar fick jag.
"Något exakt årtal kan jag inte ange, men det gäller generellt sedan början av 1990-talet. En policy är ju en policy. Någon gång kan det bli aktuellt att göra avvikelse från policyn om det är lämpligt ur plan- och bebyggelsesynpunkt. Ytterst blir det då ett politiskt ställningstagande. I tomtindelning/fastighetsplaner för Kulladal redovisas det tydligt att skafttomter inte kan bildas. Sedan får man ju titta på den enskilda fastigheten hur planförhållandena ser ut för just den fastigheten i det området. DEt finns ju alltid möjlighet att begära att ny eller ändrad plan skall tas fram. I så fall skriver man till Stadsbyggnadsnämnden, 205 80 Malmö.
Med vänlig hälsning
Gösta Jönsson
Lantmäterimyndigheten Malmö stad"
Hur svårt kan det vara att svara ja eller nej på en fråga?
Tydligt är ju att det inte går att stycka av till skafttomt enligt fastighetsplanen. Men tydligen kan det gå ändå??
Sen som svar till swetrot att tomterna blir försmå. Det är väl ändå upp till varje enskilld fastighetsägare vad han/hon anser vara tillräckligt stor tomt?
Och va samt el och ev fjärvärme får ju fastighetsägaren själv bekosta. Kommunen tjänar ju pengar på om det blir avstyckning. För att inte tala om alla skattekronor de får in om en familj till bosätter sig i Malmö istället för en kranskommun.
Menmen kärnfrågan är ju besvarad, tydligen så står det i fastighetsplanen att man inte får bilda skafttomt i Malmö.
Måste än en gång ge eloge till malmö kommun för ett väldigt snabbt svar. Mycket positivt.
"Något exakt årtal kan jag inte ange, men det gäller generellt sedan början av 1990-talet. En policy är ju en policy. Någon gång kan det bli aktuellt att göra avvikelse från policyn om det är lämpligt ur plan- och bebyggelsesynpunkt. Ytterst blir det då ett politiskt ställningstagande. I tomtindelning/fastighetsplaner för Kulladal redovisas det tydligt att skafttomter inte kan bildas. Sedan får man ju titta på den enskilda fastigheten hur planförhållandena ser ut för just den fastigheten i det området. DEt finns ju alltid möjlighet att begära att ny eller ändrad plan skall tas fram. I så fall skriver man till Stadsbyggnadsnämnden, 205 80 Malmö.
Med vänlig hälsning
Gösta Jönsson
Lantmäterimyndigheten Malmö stad"
Hur svårt kan det vara att svara ja eller nej på en fråga?
Tydligt är ju att det inte går att stycka av till skafttomt enligt fastighetsplanen. Men tydligen kan det gå ändå??
Sen som svar till swetrot att tomterna blir försmå. Det är väl ändå upp till varje enskilld fastighetsägare vad han/hon anser vara tillräckligt stor tomt?
Och va samt el och ev fjärvärme får ju fastighetsägaren själv bekosta. Kommunen tjänar ju pengar på om det blir avstyckning. För att inte tala om alla skattekronor de får in om en familj till bosätter sig i Malmö istället för en kranskommun.
Menmen kärnfrågan är ju besvarad, tydligen så står det i fastighetsplanen att man inte får bilda skafttomt i Malmö.
Måste än en gång ge eloge till malmö kommun för ett väldigt snabbt svar. Mycket positivt.
Det är nog en fråga om vem på lantmäteriet som skall ha whiskeyflaskan för att du skall få stycka av tomtenAkutLumbago skrev:
- M
Jag tror du misstolkar deras "öppningar" för en lösning i mailen. En kommunal tjänsteman är mer eller mindre skyldig att uppge hur beslut kan överklagas och förändras. Jag har svårt att se att en villaägare kan förändra planen genom att begära att den prövas, men är man kanske 80% av tomtinnehavarna i ett område så brukar politiker se en tillräckligt stor väljarmassa för att förändringar skall kunna ske.
När det sedan gäller detaljplaner så är det ofta en svår balansgång mellan att tillgodose samhällets intressen, den enskilda egendomsägaren och egendomsägare som kollektiv betraktat. Med några undantag tycker jag att kommunerna klarar detta ganska så bra.
När det sedan gäller detaljplaner så är det ofta en svår balansgång mellan att tillgodose samhällets intressen, den enskilda egendomsägaren och egendomsägare som kollektiv betraktat. Med några undantag tycker jag att kommunerna klarar detta ganska så bra.
Klicka här för att svara
