9 843 läst ·
20 svar
10k läst
20 svar
Dolda fel mot skiftat dödsbo
Har en granne (sommarstugeägare) som låtsades gräva ner en tvåkammarbrunn vilken aldrig slutinspekterades. Sedan betalade han kommunen för "tömningar" under 20 år (entrepenören måste ha varit med på noterna) för att dölja saken.
Jag blev varse det hela (och att BDT-vattnet rinner ut på vår mark) när kommunen bytte entreprenör förra året och den nye killen kom och frågade var tusan sommarstugeägarens brunn låg..
Jag blev varse det hela (och att BDT-vattnet rinner ut på vår mark) när kommunen bytte entreprenör förra året och den nye killen kom och frågade var tusan sommarstugeägarens brunn låg..
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Han förklarade nog, När jag köpte huset, sa ägaren att tanken skulle ligga därinne, och pekade mot mycke_nu tomt
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Han förklarade nog, När jag köpte huset, sa ägaren att tanken skulle ligga därinne, och pekade mot mycke_nu tomt
Det blev några olika svar på frågan var brunnen låg:saturnus skrev:Jag blev varse det hela (och att BDT-vattnet rinner ut på vår mark) när kommunen bytte entreprenör förra året och den nye killen kom och frågade var tusan sommarstugeägarens brunn låg..
Han förklarade nog, När jag köpte huset, sa ägaren att tanken skulle ligga därinne, och pekade mot mycke_nu tomt![]()
1. "Det angår dej inte" (vilket jag inte accepterade)
2. "Jag har en brunn, ring kommunen om du absolut vill veta" (vilket jag gjorde)
3. "..öh.. plastbrunnen var dålig så vi har precis grävt upp den" (mossan ligger helt orörd på hans tomt)
Nu är Miljö- och Hälsoskyddsnämnden inkopplad och killen lär får välja mellan att ha en vattenbrunn eller en infiltrationsanläggning på sin lilla tomt (det skall vara minst 80 m mellan dem). Jag upplåter inte mark åt lögnhalsar.
Jag tycker mig minnas att om man köper ett hus som dödsbo kan man inte åberopa dolt fel. Detta brukar stå med i papperen någon stans. Dett abrukar bero på att arvingar inte kan ansvara för huset deras avlidne släkting haft då de inte självba bott där (rimligt!). Därför brukar pris på dödsbon vara lägre...........
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
Att de inte bott där spelar ingen roll. Men om dödsboet hinner skiftas innan du hittar ett dolt fel så finns det ingen att kräva, dödsboet har då upphört att existera. Det är inte arvingarna som säljer det är dödsboet.
Klicka här för att svara