hej !
vi köpte en fastighet 1994.
år 2006 upptäcker vi att samfäldighetens väg går över våran fastighet.
påtalar samfäldigheten detta,då visar det sig att inga cervitut finns utan att vägen är felplasrad.
det finns en förrättning år 1968 där visar förrättningskartan att vägen går utanför tomten.
nu föreslår samfäldigheten en ny förättning på årsmötet för att försöka lösa våran mark ca 10% av tomten.
vilket vi inte kan tänka oss.
frågan är kan dom bara kasta till oss pengar och ta tomten i beslag:confused:

Nej det kan dom inte. Därimot kan lantmäteriet fatta beslut om Officialservitut efter förättning om man MÅSTE gå över din mark. Vet dock inte hur detta fungerar i detalj.

så om utslaget från lantmäteriförrättaren blir ett sånt servitut går det att över klaga:confused:
vilket är ej troligt .
för samfäldigheten har marken utanför tomtgräns

tänkte bara förtydliga mej .marken där vägen ska ligga enligt förrätningskartan äger samfäldigheten

Vad är det för sorts väg och hur länge den varit felaktig, är två faktorer som lantmäteriet kan tänkas ta hänsyn till.

Är det en dyr asfalterad väg som kostar mycket att flytta, och den legat på den tomt ni nu äger i många år, så är det stor risk att ni till sist blir överkörda.

Ponera själv vad som händer om varje samfällighetsmedlem skall betala en bunt tusenlappar för att flytta på en väg som legat där i 40 år, och som det tog er tolv år att upptäcka att den gick fel. Jag skulle försöka hitta en lösning som kan tillgodose era intressen också istället för att bara säga nej.

kostnad för att bygga väg är ca 250 000:- delat på 86 tomter = ca 3000 per fastighet inte så mycket ?

beläggningen är oljegrus .
det enda felet vi har gjort är att inte gjort en gränsutsättning när vi köpte fastigheten

Kan inte se någon som helst logik i att Lantmäteriet skulle gå emot er. Eftersom vägen felaktigt ligger på er mark, och det finns tillgång till samfälld mark finns det ingen grund för ett officialservitut som jag ser det.

Utan att vara jurist skulle jag vilja påstå att du har en mycket stark position, med stöd i GRUNDLAGEN.

Sveriges Grundlag, Regeringsformen, 2 kap, 18§:
Varje medborgares egendom är tryggad genom att ingen kan tvingas avstå sin egendom till det allmänna eller till någon enskild genom expropriation eller annat sådant förfogande eller tåla att det allmänna inskränker användningen av mark eller byggnad utom när det krävs för att tillgodose angelägna allmänna intressen.

Att det skulle föreligga angelägna allmänna intressen i det här fallet kan jag svårligen tro.

tack det där värmde

Om vägen legat där sedan 1968 hade risken varit stor att den av hävd fått gå där 1994 också. Naturligtvis skulle ni dock ha kunnat agera utifrån kännedomen om vägen, och eventuellt avstått från köpet.

85 grannar som blir av med varsina 3 tusenlappar är ju inte heller att leka med.

Om det inte är så att ni behöver den markbiten där vägen går idag, skulle jag försöka mig på en överenskommelse att vägen flyttas vid nästa större renovering av vägen, dock senast om x år. Och för den tiden vägen ligger på er mark skall från nu utgå markarrende med y kr/år. Dvs, ni får behålla marken (kan vara viktigt vid framtida utbyggnader/avstyckningar), men vägsamfälligheten behöver inte agera nu, utan kan fondera lite medel under några år.

26 april är det årsmöte då beslutas det om förrättning eller ombyggnad

Hemmakatten
Vore det inte bra om du innan dess har tagit kontakt med Lantmäteriet och lagt fram problemet och fått lantmäteriets synpunkt. Det är också viktigt att du informerar årsmötet att bara för att de beslutar om att begära en förrättning så betyder inte det att så kommer att ske.

var ikontakt med lantmäteriet idag fick lite feedback med andra ord mycket ros lite ris.
när års mötet är kommer dom att föreslå två paketlösningar .
det ena är bygga om vägen och där finns det 3 olika lösningar, det andra är förrättning

Tror fortfarande inte att dom kan tvinga på dej en förättning om det finns andra alternativ. Vad årsmötet bestämmer spelar ingen roll därvidlag. Kolla med en erfaren advokat om dom försöker köra över dej.

Tyvärr så hade du undersökningsplikt när du köpte din fastighet och iom det så har du godkänt att det ligger en väg just där den ligger.

Men du skall självklart kunna ställa krav och få betalt för att de använder din mark. Jag hade inte varit orolig för att de skall försöka göra en förrättning, det är praktiskt taget omöjligt, samt att du kan överklaga det i minsr 1-5 år utan att det kostar dig något.

Vad skall du ha marken till där det ligger en väg i dagsläget? Som sagt det är juridiskt ovisst detta. Berätta gärna om vad utgången blev!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.