Undersökningsplikten handlar om förhållandet mellan säljare och köpare, inte vilka rättigheter en eventuell tredje part har.
Det är snarast tvärt om. Om det är så att säljaren har en överenskommelse (annan än servitut) med en tredje part så upphör denna att gälla vid ägarbytet om den inte aktivt förlängs.
Vad du skulle kunna tänka dej att använda marken till spelar abslout ingen roll i sammanhanget, du behöver inte tåla något intrång, se mitt inlägg om grundlagen ovan
(Argumentet med grundlagen har jag f.ö. framgångsrikt använt mot jurister från Länsstyrelsen här som ifrågasatte om jag verkligen behövde en gammal brunn som jag försökte skydda. Dom blev väldigt tysta

)