5 572 läst ·
6 svar
6k läst
6 svar
Samfällighets frågor
Hejsan.
jag kanske är på fel forum men här är mina frågor.
Jag bor i en samfällighet blandat med hyreslägenheter / radhus.
1. Vad är rimligt att en styrelse tar ut i arvode?
2. Vad ska jag begära för att kunna se en total redovisning och hur långt tillbaka i tiden kan jag begära?
3. under posten "administrativa kostnader" finns tex arvoden är detta normalt ?
4. anbuds förfarande för reperationer etc hur ska det gå till?
5. om en motion har klubbats igenom och funnits med i förra årets budget "dock utan åtgärd" ska den finnas med i årets bugdet igen ?
6. om uppgifter i årsredovisning (för radhusägare) inte överensstämmer med årsredovisning för (hyresgäster), det handlar om andelar och total kvm yta. hur gör man här ?
hoppas på ngr svar!
jag kanske är på fel forum men här är mina frågor.
Jag bor i en samfällighet blandat med hyreslägenheter / radhus.
1. Vad är rimligt att en styrelse tar ut i arvode?
2. Vad ska jag begära för att kunna se en total redovisning och hur långt tillbaka i tiden kan jag begära?
3. under posten "administrativa kostnader" finns tex arvoden är detta normalt ?
4. anbuds förfarande för reperationer etc hur ska det gå till?
5. om en motion har klubbats igenom och funnits med i förra årets budget "dock utan åtgärd" ska den finnas med i årets bugdet igen ?
6. om uppgifter i årsredovisning (för radhusägare) inte överensstämmer med årsredovisning för (hyresgäster), det handlar om andelar och total kvm yta. hur gör man här ?
hoppas på ngr svar!
1: Det beror helt på hur stor samfälligheten är, och vilket arbete styrelsen lägger ned. Alltifrån några hundralappar som tack för att man kommer till möten, till många tusenlappar om man inom styrelsen sköter om förvaltning och underhåll som annars hade fått handlats upp på annat sätt. När jag bodde i bostadsrätt i början av 1990-talet hade ordföranden i en förening med dryga 100 lägenheter 40.000kr i årligt arvode, och han var värd varenda krona eftersom han gott och väl sparade in en heltidsanställd gårdskarl.
2: Jag vet inte om du har rätt till någon "total redovisning" alls. Bokföringen brukar kunna vara lite hemlig. Exempelvis vill kanske inte samfällighetens affärspartners att det skall komma fram att samfälligheten får rabatter vid inköp från dem, eftersom då vill många andra också ha rabatter. Prata med de som är valda revisorer och väck frågan på årsmötet. Om det är så att du misstänker fuffens, så vill jag minnas att det är länsstyrelsen som är tillsynsmyndighet.
3: Det är i vart fall inte onormalt att det förs in där. Om samfällighetens verksamhet är omfattande finns det måhända anledning att dela upp det, och sätta det på en egen rad.
4: Det kan gå till enligt många olika rutiner som samfälligheten själv bestämmer. Man lyder inte under någon lag om offentlig upphandling eller så.
5: Det är upp till årsmötet att besluta om budgeten, dvs samfällighetens medlemmar. Anser de att det skall upp i årets budget, så skall den det.
6: Menar du att det finns två olika årsredovisningar? Ställ frågan på årsmötet och fråga.
2: Jag vet inte om du har rätt till någon "total redovisning" alls. Bokföringen brukar kunna vara lite hemlig. Exempelvis vill kanske inte samfällighetens affärspartners att det skall komma fram att samfälligheten får rabatter vid inköp från dem, eftersom då vill många andra också ha rabatter. Prata med de som är valda revisorer och väck frågan på årsmötet. Om det är så att du misstänker fuffens, så vill jag minnas att det är länsstyrelsen som är tillsynsmyndighet.
3: Det är i vart fall inte onormalt att det förs in där. Om samfällighetens verksamhet är omfattande finns det måhända anledning att dela upp det, och sätta det på en egen rad.
4: Det kan gå till enligt många olika rutiner som samfälligheten själv bestämmer. Man lyder inte under någon lag om offentlig upphandling eller så.
5: Det är upp till årsmötet att besluta om budgeten, dvs samfällighetens medlemmar. Anser de att det skall upp i årets budget, så skall den det.
6: Menar du att det finns två olika årsredovisningar? Ställ frågan på årsmötet och fråga.
Moderator
· Stockholm
· 57 799 inlägg
1. Här finns en stor spridning. Vanligt är att styrelsen tar ut sitt arvode i form av en julmiddag eller liknande, vilket tydligen inte är helt OK skattemässigt. Lite beroende på storleken på samfälligheten så tror jag att arvoden från ett par tusen till uppmot 50 000 per styrlelsemedlem är inget onormalt. Jag var ordförande i en stor bostadrättsförening (som ju följer likartade regler) i början på 90- talet, där kände jag mig tvungen att lägga mig i stämmans diskussion om arvoden för oss i styrelsen, (annars tycker jag att man som aktiv i styrelsen bör ligga lågt i sådana diskussioner) för de började dra på för mycket, Jag hade som ordförande ca 12 000 om året (stämman ville dubbla), detta är ju några år sedan, och föreningen var väldigt stor.
2. Den detaljerade redovisningen kan du inte "kräva" att få se, den granskas av föreningens revisorer, det som presenteras för medlemmarna är bokslutet i samband med årsstämman. Om du har specifika frågor så är det väl lämpligt att styrelsen redovisar detaljer. Men de är inte skyldiga att göra det annat än inför revisorerna.
3. pass. Vet du vad det handlar om för arvoden? Är det de av stämman beslutade styrelsearvodena? Eller ligger här begravt ytterligare "löneuttag". En styrelse FÅR inte ta ut någon annan ersättning för sitt arbete än det som beslutas på stämman (+ ev. utläggsräkningar förståss). En styrelsemedlem kan inte hävda att han utfört arbete utöver vad som krävs i styrelsen och därför ta ut "konsultarvode" eller liknande. Som styrelsemedlem är man skyldig att lägga ned nödvändig tid och ansträgning, dvs arbetstiden är obegränsad. Därför finns inget som heter att man gjort "mer än uppdraget kräver. Detta är något som iofs missbrukas flitigt även i börsbolag på A- listan (Wallenberg tar ut en stor del av sin "lön" som konsultarvoden i ex. Investor).
4. Jag tror att det kan gå till ungefär hur som helst så länge inte någon inblandad gör egen ekonomisk vinning på en tveksam upphandling. I så fall bör revisorerna uppmärksammas på det så att de har möjlighet att utreda vad som hänt. Om styrelsen upphandlar på ett olämpligt sätt som inte ger optimalt resultat, så kan man ju ta upp frågan på stämman, men skall man verkligen få en ändring till stånd så bör man kanske vara beredd på att aktivera sig själv i styrelsearbetet, eller försöka kuppa bort styrelsen. Att "infiltrera" valberedningen är en effektiv men underskattad metod för att byta ut en styrelse även om de vill sitta kvar.
5. vet ej, tror inte att det finns någon solklar princip där, men kan ha fel.
6. Förstår inte frågan riktigt. Menar du att en och samma sammfällighet ger ut 2 olika årsredovsningar som distribueras till olika grupper av medlemmar. Låter så orimligt att det nästan måste vara ett missförstånd.
2. Den detaljerade redovisningen kan du inte "kräva" att få se, den granskas av föreningens revisorer, det som presenteras för medlemmarna är bokslutet i samband med årsstämman. Om du har specifika frågor så är det väl lämpligt att styrelsen redovisar detaljer. Men de är inte skyldiga att göra det annat än inför revisorerna.
3. pass. Vet du vad det handlar om för arvoden? Är det de av stämman beslutade styrelsearvodena? Eller ligger här begravt ytterligare "löneuttag". En styrelse FÅR inte ta ut någon annan ersättning för sitt arbete än det som beslutas på stämman (+ ev. utläggsräkningar förståss). En styrelsemedlem kan inte hävda att han utfört arbete utöver vad som krävs i styrelsen och därför ta ut "konsultarvode" eller liknande. Som styrelsemedlem är man skyldig att lägga ned nödvändig tid och ansträgning, dvs arbetstiden är obegränsad. Därför finns inget som heter att man gjort "mer än uppdraget kräver. Detta är något som iofs missbrukas flitigt även i börsbolag på A- listan (Wallenberg tar ut en stor del av sin "lön" som konsultarvoden i ex. Investor).
4. Jag tror att det kan gå till ungefär hur som helst så länge inte någon inblandad gör egen ekonomisk vinning på en tveksam upphandling. I så fall bör revisorerna uppmärksammas på det så att de har möjlighet att utreda vad som hänt. Om styrelsen upphandlar på ett olämpligt sätt som inte ger optimalt resultat, så kan man ju ta upp frågan på stämman, men skall man verkligen få en ändring till stånd så bör man kanske vara beredd på att aktivera sig själv i styrelsearbetet, eller försöka kuppa bort styrelsen. Att "infiltrera" valberedningen är en effektiv men underskattad metod för att byta ut en styrelse även om de vill sitta kvar.
5. vet ej, tror inte att det finns någon solklar princip där, men kan ha fel.
6. Förstår inte frågan riktigt. Menar du att en och samma sammfällighet ger ut 2 olika årsredovsningar som distribueras till olika grupper av medlemmar. Låter så orimligt att det nästan måste vara ett missförstånd.
tack för svaret! kompleterar lite då
1. c:a 150 radhus andelar och 160 hyresrätter som drivs av ett kommunalt bostadsbolag
2. en motion lagd till årets stämma ang avgiften. "utförlig specifikation" men detta hänvisades till budgeten eftersom det bara är stora poster med i detta kan vi omöjlig se vad vi betalar till. har jag laglig rätt att få se hela "pärmen" med utgifter inkomster
3. är det av skattetekniska skäl eller bara för att mörka vissa saker som det förs in här under en klurig post
4. okej
5. men detta har redan klubbats igenom vid förra budgeten och pengar avsatts som nu är borta ???
6. våran årsredovisning för radhusandelar innehåller siffror som inte överensstämmer med hyresrättsbolagets redovisning, för ytor andelar. fjärrvärmeredovisning etc etc
1. c:a 150 radhus andelar och 160 hyresrätter som drivs av ett kommunalt bostadsbolag
2. en motion lagd till årets stämma ang avgiften. "utförlig specifikation" men detta hänvisades till budgeten eftersom det bara är stora poster med i detta kan vi omöjlig se vad vi betalar till. har jag laglig rätt att få se hela "pärmen" med utgifter inkomster
3. är det av skattetekniska skäl eller bara för att mörka vissa saker som det förs in här under en klurig post
4. okej
5. men detta har redan klubbats igenom vid förra budgeten och pengar avsatts som nu är borta ???
6. våran årsredovisning för radhusandelar innehåller siffror som inte överensstämmer med hyresrättsbolagets redovisning, för ytor andelar. fjärrvärmeredovisning etc etc
1: Vad har den här samfälligheten hand om? Sopor? Vägen? Gatubelysningen? Värme? V/A? Kabel-TV? Det finns så många olika saker som de kan göra.
2: Hur mycket omsätter den här samfälligheten eftersom det är svårt att se vad man betalar för? Du har inte någon laglig rätt att se hela bokföringen, det är revisorernas sak.
3: Det kan vara skattetekniska skäl. Arvoden blir ju lätt inkomst av tjänst om Skatteverket granskar. Å andra sidan, är det mycket pengar skall man inte hålla på och mörka, utan givetvis skall pengarna då tas upp till beskattning. Skulle Skatteverket revidera, så blir det vädligt dyrt.
5: Njae, pengarna är nog inte borta, de finns som ett överskott från föregående års verksamhet, om inget extraordinört hände som gjorde att man av ekonomiska skäl avstod från att åtgärda det hela. Då är pengarna använda till annat.
6: Det tycker jag att du skall ta upp med styrelsen redan innan årsmötet, så att de får en chans att presentera ett korrekt underlag på årsmötet.
2: Hur mycket omsätter den här samfälligheten eftersom det är svårt att se vad man betalar för? Du har inte någon laglig rätt att se hela bokföringen, det är revisorernas sak.
3: Det kan vara skattetekniska skäl. Arvoden blir ju lätt inkomst av tjänst om Skatteverket granskar. Å andra sidan, är det mycket pengar skall man inte hålla på och mörka, utan givetvis skall pengarna då tas upp till beskattning. Skulle Skatteverket revidera, så blir det vädligt dyrt.
5: Njae, pengarna är nog inte borta, de finns som ett överskott från föregående års verksamhet, om inget extraordinört hände som gjorde att man av ekonomiska skäl avstod från att åtgärda det hela. Då är pengarna använda till annat.
6: Det tycker jag att du skall ta upp med styrelsen redan innan årsmötet, så att de får en chans att presentera ett korrekt underlag på årsmötet.
Moderator
· Stockholm
· 57 799 inlägg
2. Som sagt, jag är nästan helt säker på att styrelsen inte behöver låta dig se bokföringen. Och att det tom. kan snses att styrelsen gör direkt fel om de redovisar den detaljerat.
6. Jag förstår fortfarande inte. Samfälligheten måste ju redovisa sin verksamhet, den innefattar både verksamheten som riktar sig till radhusen och verksamhetan som riktar sig mot hyresrätterna, men redovisningen måste ju redovisas ihop. Troligen är då hyresvärden EN STOR medlem i samfälligheten. Med ett stort andelstal.
Andelstalen sätts i början när föreningen bildas, justeras normalt inte under åren. bara om det sker någon större händelse, I ert fall typ att det byggs 100 lägenheter ytterligare. Att ändra andelstalen är en komplicerad och dyr process.
6. Jag förstår fortfarande inte. Samfälligheten måste ju redovisa sin verksamhet, den innefattar både verksamheten som riktar sig till radhusen och verksamhetan som riktar sig mot hyresrätterna, men redovisningen måste ju redovisas ihop. Troligen är då hyresvärden EN STOR medlem i samfälligheten. Med ett stort andelstal.
Andelstalen sätts i början när föreningen bildas, justeras normalt inte under åren. bara om det sker någon större händelse, I ert fall typ att det byggs 100 lägenheter ytterligare. Att ändra andelstalen är en komplicerad och dyr process.
Klicka här för att svara
