Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Farstukvistens tak är så ruttet att jag kan nypa bort bitar av en regel som har måttet 45x120.... Alltså en ganska robust regel som är helt sönderruttnad.

Elektrikern borde väl ha vetat att han sätter en trafo i ett tak som är tänkt till spottar som sedan ska sitta i det nya innertaket. Inte sjutton sätter man en trafo i ett innertak för att sedan ha spottar hängandes i sladdarna från trafon?!?

/Johan
 
Köparen borde ha vetat bättre än att inte undersöka saker innan kontraktsskrivning.
Skyll inte på elektriker m fl då problemet är din egen oförmåga.
Detta börjar liksom bli tjatigt nu.

/Kent
 
Hur missar man sen en farstu som är så sönderrutten som beskrivs ovan och där grannarna säger att det är vanligt med att de ruttnar.Detta är ju liksom bara för dumt.

Jag är fortfarande nyfiken på om köparen dvs bluff hade en egen besitkning eller inte

/Kent
 
Nej, jag hade ingen egen besikning. Detta är mitt första husköp, så nästa gång kommer jag nog vara försiktigare.

Hur ska JAG kunna veta att det är vanligt att de ruttnar? När jag såg farstukvisten var den så vit och fin. Hade inte en aning om att säljaren till ett objekt tillåter att spekulanter går och kör in knivar i alla trädetaljer på hela huset. För det måste man ju göra eftersom man som köpare har undersökningsplikt!

Jag hör vad alla säger i den här tråden, men jag tycker fortfarande att det är fel.

När ni ska köpa bil av en privatperson, tar ni då med er bilen till en verkstad. Lyfter ur motorn och tar ner den i beståndsdelar? Man har ju liksom undersökningsplikt...

Man kan dra det här med undersökningsplikt hur långt som helst, men man kan väl inte begära att man ska kunna undersöka ALLT. Det är omöjligt att göra det nämligen...

/Johan
 
Jag förstår att du är besviken Bluff.
Försök se detta som läropengar och en möjlighet att sätta din personliga prägel på farstun.
Allt dött trä ruttnar utomhus, det kan man faktiskt förvänta sig att en husköpare förstår. Kan du dessutom nypa bort reglar med händerna så kan man inte hävda att felet är dolt.
Upplyste mäklaren dig om din undersökningsplikt ?
 
Bluff skrev:
När ni ska köpa bil av en privatperson, tar ni då med er bilen till en verkstad. Lyfter ur motorn och tar ner den i beståndsdelar? Man har ju liksom undersökningsplikt...


/Johan
Det är nog relativt vanligt att man iaf M-testar bilen innan köp.

Annars undrar även jag precis som jonand. Blev du inte upplyst av mäklaren om din undersökningsplikt?

Om jag vore du skulle jag glömma det här och gå vidare. Varför ödsla en massa energi på något som kostar en bråkdel av vad du betalade för huset att åtgärda. Var glad åt ditt nya hus i stället.

P.
 
Det är inte den ekonomiska biten jag är ute efter, det är en princip sak... Elen har jag lagt åt sidan som jag nämnt tidigare...

Men att nån döljer ett relativt allvarligt fel gillar jag inte... Frågan är om jag ens skulle bygga en lika dan farstukvist som den som är idag?!? Tror inte det eftersom konstruktionen är dålig...

/Johan
 
Lika bra att lägga ner detta. Ingen tycks ju tycka som jag...
 
Tja Johan, det verkar inte som du lyckas övertyga någon här inne om att säljaren gjort något fel eller på något vis är ersättningsskyldig. Men du har fått rejält med träning i att argumentera, det kommer du behöva om du ska ge dig ikast med att få pengar för detta. Att du tycker det är fel som du skriver är tyvärr inget bra argument att komma med i en juridisk tvist.

Sen har man ingen lagstadgad undersökningsplikt på begagnade bilar men det finns heller inget som heter dolda fel när du köper av en privatperson. Så jämförelsen haltar lite.

Du har rätt i att det är omöjligt att undersöka allt. Just därför det överhuvudtaget finns något som heter dolda fel.
 
Hemmakatten
Jag tror att vi stänger tråden nu. Tycker att trådskaparens fråga är besvarad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.