4 936 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
gåvobrev före avstyckning?????
hej
Om en bit mark utan bebyggelse ska skänkas bort kan man då skriva ut ett gåvobrev på denna bit mark före avstyckning skett i så fall hur beskrivs gåvobrevets innehåll???????finns det färdiga blanketter???????och var lämnas dessa in????
kan i så fall beskrivning av inehållet i gåvobrevet beskrivas att mark norr om väg av fatigheten 1:XX godtas??
mvh jek
Om en bit mark utan bebyggelse ska skänkas bort kan man då skriva ut ett gåvobrev på denna bit mark före avstyckning skett i så fall hur beskrivs gåvobrevets innehåll???????finns det färdiga blanketter???????och var lämnas dessa in????
kan i så fall beskrivning av inehållet i gåvobrevet beskrivas att mark norr om väg av fatigheten 1:XX godtas??
mvh jek
Anlita advokat att formulera ett korrekt gåvoförbehåll!
Avsikten tycks i detta fall vara att ge bort en bit mark till en mottagare, som bebygga och bebo tomten som egen fastighet. Vad som då kan inträffa är exempelvis att byggnadsnämnden sätter sig på tvären till bygglov, och att lantmäteriet heller inte medger fastighetsbildning. Isåfall bör gåvobrevet vara så formulerat att gåvohandlingen upplöses.
Avsikten tycks i detta fall vara att ge bort en bit mark till en mottagare, som bebygga och bebo tomten som egen fastighet. Vad som då kan inträffa är exempelvis att byggnadsnämnden sätter sig på tvären till bygglov, och att lantmäteriet heller inte medger fastighetsbildning. Isåfall bör gåvobrevet vara så formulerat att gåvohandlingen upplöses.
Det enklaste måste väl ändå vara att först stycka av och sedan skänka bort den nya fastigheten??
Smart tänkt, Fotografen! Åtminstone det säkraste.
Klicka här för att svara