9 843 läst ·
20 svar
10k läst
20 svar
Dolda fel mot skiftat dödsbo
Sida 1 av 2
Köpte vårat hus för 5 år sedan (med komunalt avlopp) , upptäckte i höstas att avloppet som skulle varit inkopplat på det komunala nätet 1995 aldrig har blivit påkopplat, dvs skiten rinner ut på åkermarken brevid grannen
När jag kontaktade VA-verket bekräftade de att det skulle varit inkopplat -95 och vi har betalat för det sedan vi flyttade in. (va-verket har fått betalt för anslutningsavgifter och började ta betalt för avloppet -95)
Alltså det man har gjort är att betala inkopplingsavgiften men struntat att koppla in det fysiskt när det blev tvång på komunalt avlopp.
Jag begärde in en offert från va-verket på jobbet som slutade på125kkr(det är ca 130m att gräva), gick sedan till mäklaren och förklarade läget. Mäklaren ringer upp efter ca 2 veckor och säger att tanten som sålde huset har dött och dödsboet är skiftat. Barnen vill självklart inte slänga ut 125kkr men det vill INTE jag heller...
Vad händer i detta läget? Är det så att jag är totalt lurad eller finns det något hopp om livet?
När jag kontaktade VA-verket bekräftade de att det skulle varit inkopplat -95 och vi har betalat för det sedan vi flyttade in. (va-verket har fått betalt för anslutningsavgifter och började ta betalt för avloppet -95)
Alltså det man har gjort är att betala inkopplingsavgiften men struntat att koppla in det fysiskt när det blev tvång på komunalt avlopp.
Jag begärde in en offert från va-verket på jobbet som slutade på125kkr(det är ca 130m att gräva), gick sedan till mäklaren och förklarade läget. Mäklaren ringer upp efter ca 2 veckor och säger att tanten som sålde huset har dött och dödsboet är skiftat. Barnen vill självklart inte slänga ut 125kkr men det vill INTE jag heller...
Vad händer i detta läget? Är det så att jag är totalt lurad eller finns det något hopp om livet?
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Jag tror inte du kan få ut något. Om vi antar att du skulle kunna vinna en tvist och få detta klassat som dolt fel, vilket inte alls är säkert. Då är det alltså dödsboet som inte längre existerar som är betalningsskyldigt.
Det finns en bestämmelse som säger något i stil med att om det finns obetalda skulder i dödsboet så kan arvingarna tvingas återföra pengar till dödsboet. Men det gäller så vitt jag förstår skulder som existerar vid den tidpunkt då boet skiftas. I detta fall uppstår skulden först den dag du ev. vunnit ett mål mot dödsboet. Frågan är om en domstol överhuvudtaget tar upp ett sådant mål efterssom motparten inte längre existerar.
Men prata med en jurist för säkerhets skull.
Det finns en bestämmelse som säger något i stil med att om det finns obetalda skulder i dödsboet så kan arvingarna tvingas återföra pengar till dödsboet. Men det gäller så vitt jag förstår skulder som existerar vid den tidpunkt då boet skiftas. I detta fall uppstår skulden först den dag du ev. vunnit ett mål mot dödsboet. Frågan är om en domstol överhuvudtaget tar upp ett sådant mål efterssom motparten inte längre existerar.
Men prata med en jurist för säkerhets skull.
Bara en liten tanke. Om avloppet inte varit inkopplat men avgift utgått så får jag det till 2007-1995= 12 års VA-avgifter att få tillbaka
Om det nu är möjligt.
Som sagt, du behöver nog en jurist till hjälp. Detta låter bökigt. 125kkr kan vara värt att kriga lite för.
Villa/hemförsäkringen står för dina advokatkostnader-20%.
Men har du verkligen 130 meter till tomtgänsen, där kommunens rör tar vid?
Tycker nog Du skall ta reda på lite mer fakta i ärendet, vad gäller VA anslutningen till det kommunala nätet. Tala med Tekniska förvaltningen som ansvara för VA, och naturligtvis med miljö -och hälsoskydds nämnden.
Har ni kommunalt vatten in?
Att koppla på till kommunens avloppsnät, är inget man gör själv, och varför har då kommunen inte kollat så att anläggningen fungerar?
I många kommuner, när man bygger ut VA-nätet, är det så att man inte kan tvinga någon att koppla in vatten, medan avloppet är obligatoriskt. Därför är det konstigt att någons avlopp inte blivit anslutet, i synnerhet när det blivit betalt. Saknar kommunen kontrollfunktion?
Men har du verkligen 130 meter till tomtgänsen, där kommunens rör tar vid?
Tycker nog Du skall ta reda på lite mer fakta i ärendet, vad gäller VA anslutningen till det kommunala nätet. Tala med Tekniska förvaltningen som ansvara för VA, och naturligtvis med miljö -och hälsoskydds nämnden.
Har ni kommunalt vatten in?
Att koppla på till kommunens avloppsnät, är inget man gör själv, och varför har då kommunen inte kollat så att anläggningen fungerar?
I många kommuner, när man bygger ut VA-nätet, är det så att man inte kan tvinga någon att koppla in vatten, medan avloppet är obligatoriskt. Därför är det konstigt att någons avlopp inte blivit anslutet, i synnerhet när det blivit betalt. Saknar kommunen kontrollfunktion?
Vi bor utanför detaljplaneratområde, och har eget vatten men komunalt avlopp(eller inte..)
När jag pratade med "projekt ansvarig" på va-verket, förklarade han att det var så många som kopplade in avlopp då så man hade inte tid att besiktiga alla.
Det hör till saken att vi delar "stick" med två grannar. Men ingen av dom som bodde här då bor kvar.
Och ja det är ca 130m till sticket och ca 200 till huvud avloppsledningen.
När jag pratade med "projekt ansvarig" på va-verket, förklarade han att det var så många som kopplade in avlopp då så man hade inte tid att besiktiga alla.
Det hör till saken att vi delar "stick" med två grannar. Men ingen av dom som bodde här då bor kvar.
Och ja det är ca 130m till sticket och ca 200 till huvud avloppsledningen.
Eventuellt borde man kunna lasta kommunen för att de inte besiktigat. Ett visst (stort) miljöansvar har de enligt lag för detta.
Förstår inte riktigt att det skall kosta 125´för att gräva ner 130m avloppsrör. Är det berg och behöver sprängas, eller? Annars borde en grävare göra detta på två dagar. Avloppsrör behöver ju inte ens läggas frostfritt. Är det något problem med fallet ned till sticket? Om man räknar jättehögt så kostar en grävare 1500 per timme (inkl moms), 20 timmar är 30´. På det tillkommer avloppsrör som kostar (mkt högt räknat) ca 100 kr per meter = 13´ + kanske lite böjar och nån rensbrunn ca 2´till. TOTALT (med mina höga beräkningar) kommer vi då upp i 45´, vilket är mkt långt från de 125´som du fått offert på. För mig låter det som om någon försöker skörta upp dig.
VA-verket (kommunen) borde snarare var glada och tacksamma att du upptäckt detta och göra det utan kostnad för dig. Ta kontakt med kommunens miljökontor och berätta hur det är. det är mkt möjligt (troligt) att de har en annorlunda syn på detta än vad VA-verket har.
Förstår inte riktigt att det skall kosta 125´för att gräva ner 130m avloppsrör. Är det berg och behöver sprängas, eller? Annars borde en grävare göra detta på två dagar. Avloppsrör behöver ju inte ens läggas frostfritt. Är det något problem med fallet ned till sticket? Om man räknar jättehögt så kostar en grävare 1500 per timme (inkl moms), 20 timmar är 30´. På det tillkommer avloppsrör som kostar (mkt högt räknat) ca 100 kr per meter = 13´ + kanske lite böjar och nån rensbrunn ca 2´till. TOTALT (med mina höga beräkningar) kommer vi då upp i 45´, vilket är mkt långt från de 125´som du fått offert på. För mig låter det som om någon försöker skörta upp dig.
VA-verket (kommunen) borde snarare var glada och tacksamma att du upptäckt detta och göra det utan kostnad för dig. Ta kontakt med kommunens miljökontor och berätta hur det är. det är mkt möjligt (troligt) att de har en annorlunda syn på detta än vad VA-verket har.
Jo Hemmakatten räknar högt, men kanske bättre det.
Det finns all anledning att fråga kommunen vem som anmält att inkopplingen till kommunens anläggning är utförd. För hur kan dom annars debitera en anslutningsavgift?
Är anslutningspunkten vid tomtgränsen forfarande öppen? tillgänglig? Om inte, vem har fyllt igen gropen?
Nu är det inte kommunen som grävt ned det nya VA nätet med anslutningar, utan ett entrepenadföretag som kommunen anlitat (genom anbud) dessa har förmodligen en del i det hela. Tala med dom också, kanske det leder till att dom hjälper till med grävandet på din tomt.
Det finns all anledning att fråga kommunen vem som anmält att inkopplingen till kommunens anläggning är utförd. För hur kan dom annars debitera en anslutningsavgift?
Är anslutningspunkten vid tomtgränsen forfarande öppen? tillgänglig? Om inte, vem har fyllt igen gropen?
Nu är det inte kommunen som grävt ned det nya VA nätet med anslutningar, utan ett entrepenadföretag som kommunen anlitat (genom anbud) dessa har förmodligen en del i det hela. Tala med dom också, kanske det leder till att dom hjälper till med grävandet på din tomt.
Tycker det verkar väldigt märkligt från början till slut.
Att inte ägaren och mäklaren har lagt märke till detta. Dessutom att VA-verket tar betalt för något som inte existerar! Helt absurt.
Jag hade definitivt tagit kontakt med kommunen, konsumentombudsmannen/kvinnan, miljöförvaltningen i kommunen och begärt ut allt som finns hos VA-verket på detta. Ring Sverker på Plus annars, han tittar nog gärna närmare på detta.
Att inte ägaren och mäklaren har lagt märke till detta. Dessutom att VA-verket tar betalt för något som inte existerar! Helt absurt.
Jag hade definitivt tagit kontakt med kommunen, konsumentombudsmannen/kvinnan, miljöförvaltningen i kommunen och begärt ut allt som finns hos VA-verket på detta. Ring Sverker på Plus annars, han tittar nog gärna närmare på detta.
I princip skulle det möjligen gå att återkräva felaktigt debiterad avgift för avlopp. Men bara om räkningen faktiskt verkligen har påverkats av en antagen mängd omhändertaget avloppsvatten. Tvistigheten består då förstås i det felaktiga antagandet. Jag antar att summan inte blir astronomisk, och att fallet därför skulle klassas som småmål.
Att driva talan mot dödsboet för dolt fel håller jag för meningslöst. Dels är dödsboet skiftat, och existerar inte längre som juridisk person. Dels kan man knappast heller rikta talan mot bouppgivare, eftersom det dolda felet uppstått innan han började förvalta boet.
Att driva talan mot dödsboet för dolt fel håller jag för meningslöst. Dels är dödsboet skiftat, och existerar inte längre som juridisk person. Dels kan man knappast heller rikta talan mot bouppgivare, eftersom det dolda felet uppstått innan han började förvalta boet.
Medlem
· Västra Götalands län
· 152 inlägg
Anslutningsavgift betalas inom VA-verksamhetsområde när fysisk anslutningspunkt upprättats och fastighetsägaren (dvs dåvarande FÄ) underrättats om saken. Att FÄ sen väljer att inte koppla in sig betyder inte att han slipper betala anslutningsavgiften. Så där bedömer jag det som att det är kört att få några pengar åter.
Däremot är brukningsavgiften möjligen en annan femma. Men kolla först upp hur kommunens VA-taxa är formulerad. Gärna ihop med en jurist som är kunnig i vattenrätt.
Sen måste jag hålla med om att VA-verket räknar som krattor. Men sånt folks kostnadsöverslag är ofta väl tilltagna utifrån värstascenariot (berg, sprängning, pumphus med möjlighet för VA-gubben att tvätta händerna efter pumpservice, sabotage från di sma undar jordi osv) och hyr man en grävfirma - per timme - som stoppar ner en 110-ledning till en pumpbrunn med skärande pump i, och sen 40 PEM-slang till AP så skulle jag bli ytterst förvånad om man landade på 125 kak.
Däremot är brukningsavgiften möjligen en annan femma. Men kolla först upp hur kommunens VA-taxa är formulerad. Gärna ihop med en jurist som är kunnig i vattenrätt.
Sen måste jag hålla med om att VA-verket räknar som krattor. Men sånt folks kostnadsöverslag är ofta väl tilltagna utifrån värstascenariot (berg, sprängning, pumphus med möjlighet för VA-gubben att tvätta händerna efter pumpservice, sabotage från di sma undar jordi osv) och hyr man en grävfirma - per timme - som stoppar ner en 110-ledning till en pumpbrunn med skärande pump i, och sen 40 PEM-slang till AP så skulle jag bli ytterst förvånad om man landade på 125 kak.
Vi får fortsätta att undra, tills pono kommer med något nytt. Det kan ju ha varit något strul med tidigare ägare, att denne inte varit anträffbar (sjukdom eller) att grävkillarna tröttnat och täckt hålet för anslutningen.
Men frågan är också, vart tog skiten vägen tidigare? Inte har väl avloppet mynnat ut i gräset........fanns/finns brunn eller tank, och vem har i så fall kopplat ur denna?
Men frågan är också, vart tog skiten vägen tidigare? Inte har väl avloppet mynnat ut i gräset........fanns/finns brunn eller tank, och vem har i så fall kopplat ur denna?
