22 728 läst ·
27 svar
23k läst
27 svar
Arrendera mark bakom huset
Jämför istället hur mycket arrendet för sommarstugor/ hus är som är byggt på ofri mark... Jag tror att summan 2000kr inte är orimligt i detta fall. Kom ihåg att jordbruksmark ställs helt andra krav på skötsel, att man brukar den enligt schema, förutsättningar att det utgår stöd för marken.
Moderator
· Stockholm
· 57 798 inlägg
Jo men arrende för tomter med hus innebär att det finns en "byggrätt" det finns inte i det här fallet. Marken får inte bebyggas.
Priset för ett arrende på 2000:-/ år för 1000 m2 är orimligt! Jag arrenderar mycket mark via mitt arbete och snittet brukar vara ca 8000:- för 15 år, dock brukar det vara en yta på ca 800 m2. Det man kan tänka på är att allting handlar om tillgång och efterfrågan (som vanligt). Markägaren har rätt att ta vilket pris han finner lämpligt. Somliga kallar det att vara gniden, jag kallar det att vara ekonomisk.
Tycker du det är värt 2 000:-/ år för att bevara området så för all del tveka inte. Det finns mycket som är värt 2 000:-/ år
Tycker du det är värt 2 000:-/ år för att bevara området så för all del tveka inte. Det finns mycket som är värt 2 000:-/ år
Då kallar jag dig knasig.
Markägaren är inte gniden, utan han är realist. Jag skulle resonera på precis samma sätt antingen skall jag ha en bra summa (2000kr/år) eller så får det vara. Det är som sagt inte värt besväret för mindre pengar.
Markägaren är inte gniden, utan han är realist. Jag skulle resonera på precis samma sätt antingen skall jag ha en bra summa (2000kr/år) eller så får det vara. Det är som sagt inte värt besväret för mindre pengar.
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
Om man skulle använda sig av aedwall's redovisning skulle trådskaparens arrendekostnad bli 666kr/år. Genast så tycker i alla fall jag att den årliga utgiften är mer realistisk.
Bonnen, det skulle vara intressant att höra vad besväret består i. Är det namnteckningen på kontraktet som varje år är värt 2000 eller är den minimala redovisning som måste göras varje år? Finns det något annat som kan motivera 2000kr/år?
Bonnen, det skulle vara intressant att höra vad besväret består i. Är det namnteckningen på kontraktet som varje år är värt 2000 eller är den minimala redovisning som måste göras varje år? Finns det något annat som kan motivera 2000kr/år?
Ja det är det. Det skapar alltid problem för eller senare att arendera ut mark. det som kan uppstå är att jag ändra min användning av marken och behöver den själv, det finns mängder med saker som kan strula till det. När jag köpten min gård så hade föregående ägare vart väldigt generös med att arrendera ut små plättar både här och där, detta skapar fortfarande problem, folk har glömt att betala arrendet, stället har sålts och det har byggts uthus på min mark på ett ställe har dom anlaggt en väg osv osv
Alltså som jag ser det hade det vart min mark som forumstartaren hade frågat på så hade nog också 2000kr vart bra för min del.
1. Det vissar på att dom är seriösa och verkligen intresserade av att sköta plätten
2. Det är tillräckligt mycket pengar för att det ska ge mig ett märkbart tillskot i kassan
I mitt fall hade jag också kunnat tänka mig att skriva ett skötselavtal med dom, där dom får rätta att ha marken 2år i taget grattis om dom sköter den efter uppgjorda regler. Jag ser också gärna att markena sköts.
Alltså som jag ser det hade det vart min mark som forumstartaren hade frågat på så hade nog också 2000kr vart bra för min del.
1. Det vissar på att dom är seriösa och verkligen intresserade av att sköta plätten
2. Det är tillräckligt mycket pengar för att det ska ge mig ett märkbart tillskot i kassan
I mitt fall hade jag också kunnat tänka mig att skriva ett skötselavtal med dom, där dom får rätta att ha marken 2år i taget grattis om dom sköter den efter uppgjorda regler. Jag ser också gärna att markena sköts.
Jag tycker du ska ta ett varv till med lantmäteriet. Om du efterfrågat en sammanslagning av din tomt med ett stycke av angränsande fastighet kan jag förstå myndighetens reaktion. En sådan fastighetsreglering skulle nämligen medföra att en fastighet för bostadsändamål också till en del vore avsatt som "friluftsområde" (eller parkmark?) . Med den förutsättningen uppstår lätt en massa "lustiga" konflikter när byggnadsnämnden i framtiden ska uttolka byggrätten för Tuvalis fastighet.
Däremot borde inget hindra att man avsöndrar en del av "friluftsområdet" som Tuvalis köper och låter registrera som en egen liten nybildad fastighet. På så vis behåller alla fastigheter sina ursprungligen avsedda syften inom detaljplanelagt område.
Mitt andra tips är att inte låta gräset gro under fötterna. OM du får positiva signaler från lantmäteriet ska du OMGÅENDE förhandla med nuvarande ägare om köp, och få tillstånd SKRIFTLIGT köpeavtal. Fem procent internränta låter rimligt. Alltså kanske han accepterar 40 Kkr i köpeskilling för samma mark. Tio procent? Okey! Ge honom 80 Kkr! Plus att du betalar förrättningskostnaden (knappt 20 Kkr inkl moms).
Det viktiga är att du upprättar avtalet skriftligt innan du ger lantmätaren i uppdrag att börja jobba. Ni bör också förse avtalet med villkor att överlåtelsen förutsätter berörda myndigheters godkännande av fastighetsbildning.
Däremot borde inget hindra att man avsöndrar en del av "friluftsområdet" som Tuvalis köper och låter registrera som en egen liten nybildad fastighet. På så vis behåller alla fastigheter sina ursprungligen avsedda syften inom detaljplanelagt område.
Mitt andra tips är att inte låta gräset gro under fötterna. OM du får positiva signaler från lantmäteriet ska du OMGÅENDE förhandla med nuvarande ägare om köp, och få tillstånd SKRIFTLIGT köpeavtal. Fem procent internränta låter rimligt. Alltså kanske han accepterar 40 Kkr i köpeskilling för samma mark. Tio procent? Okey! Ge honom 80 Kkr! Plus att du betalar förrättningskostnaden (knappt 20 Kkr inkl moms).
Det viktiga är att du upprättar avtalet skriftligt innan du ger lantmätaren i uppdrag att börja jobba. Ni bör också förse avtalet med villkor att överlåtelsen förutsätter berörda myndigheters godkännande av fastighetsbildning.
Hej igen!
Jag pratade med Lantmäteriet om möjlihgeten att köpa markbiten som skogsmark, men han sa att det var för liten yta för att det skulle gå. (ca 1000 kvm) Vi skulle få köpa hela skogen i så fall. Men att köpa den som en helt nybildad fastighet låter ju intressant. Tack för tipset. Jag ska kolla upp detta.
Jag pratade med Lantmäteriet om möjlihgeten att köpa markbiten som skogsmark, men han sa att det var för liten yta för att det skulle gå. (ca 1000 kvm) Vi skulle få köpa hela skogen i så fall. Men att köpa den som en helt nybildad fastighet låter ju intressant. Tack för tipset. Jag ska kolla upp detta.
Äh..hålla på att krångla med att köpa marken för omkirng 100.000 kr är ju ganska onödigt. Visst kommer marken att kanske öka i värde men räknar man bara med räntan på den så är det ju dubbla pengen mot arrendet.
Skriv ett vettigt arrendeavtal där ni har full brukanderätt osv så att det i praktiken är "er" mark.
2000:- är väl inte mycket att tjafsa om. Tankade bilen idag och där rök hälften av de pengarna. Om någon skulle arrendera mark av mig skulle jag inte ens ta upp diskussion om mindre än 5 lax om året. Efter skatt och annat är det fasen inte värt att kliva ur sängen för en arrendeförhandling och faktumet att jag avstår marken.
Skriv ett vettigt arrendeavtal där ni har full brukanderätt osv så att det i praktiken är "er" mark.
2000:- är väl inte mycket att tjafsa om. Tankade bilen idag och där rök hälften av de pengarna. Om någon skulle arrendera mark av mig skulle jag inte ens ta upp diskussion om mindre än 5 lax om året. Efter skatt och annat är det fasen inte värt att kliva ur sängen för en arrendeförhandling och faktumet att jag avstår marken.
Nja, där tycker jag Cheesus räknar lite kort. Premiss för grundfrågan var att Tuvalis och grannen inte FICK avstycka/sälja en bit av eller hela skogsdungen. Om nu detta ÄR möjligt verkar Tuvalis föredra att friköpa framför att arrendera. Ingen av oss vet vad säljaren tycker. Priset, som är en fråga om förhandling, kan lika gärna hamna på 20 Tkr som 40 eller 80.
Att friköpa istället för att arrendera ger köparen flera fördelar. Att arrendet från starten kostar arrendatorn 2 Kkr innebär inte att beloppet förblir oförändrat i 50 år. Om marken kostar köparen 60 Kkr vet vi i förväg att det motsvarar 30 årsarrenden på dagens nivå plus kalkylränta och skatt. I gengäld slipper köparen tjafs om framtida höjlningar. Köparen får utan snack all rätt till alla framtida tillgångar kopplade till marken. Jag betvivlar nämligen att grannen kommer att släppa ifrån sig jakträtt på arrendemark. Och köparen slipper betala för att i framtiden få avverka de träd köparen planterar idag. Köparen kan pantsätta egendomen. Och säljaren kan - om så önskas - ligga kvar och dröna.
Markens framtida värde behöver vi inte gå in på. Däremot om man idag vill sälja den fastighet Tuvalis redan äger skulle den sannolikt locka flera nya målgrupper ifall fastigheten utbjöds tillsammans med skogsdungen. Detta ensamt kan motivera ett pris, som kalkylmässigt överskrider budget för arrende.
Att friköpa istället för att arrendera ger köparen flera fördelar. Att arrendet från starten kostar arrendatorn 2 Kkr innebär inte att beloppet förblir oförändrat i 50 år. Om marken kostar köparen 60 Kkr vet vi i förväg att det motsvarar 30 årsarrenden på dagens nivå plus kalkylränta och skatt. I gengäld slipper köparen tjafs om framtida höjlningar. Köparen får utan snack all rätt till alla framtida tillgångar kopplade till marken. Jag betvivlar nämligen att grannen kommer att släppa ifrån sig jakträtt på arrendemark. Och köparen slipper betala för att i framtiden få avverka de träd köparen planterar idag. Köparen kan pantsätta egendomen. Och säljaren kan - om så önskas - ligga kvar och dröna.
Markens framtida värde behöver vi inte gå in på. Däremot om man idag vill sälja den fastighet Tuvalis redan äger skulle den sannolikt locka flera nya målgrupper ifall fastigheten utbjöds tillsammans med skogsdungen. Detta ensamt kan motivera ett pris, som kalkylmässigt överskrider budget för arrende.
Korrekt....
Men om det bara GÅR att arrendera så tycker jag en tvåtusing per år är helt ok för att ha kollen. Om sen priset indexuppräknas så är det väl så men försök vara lite smart att skriva att arrendet är 2000:- per år och säg inget om indexering av avgiften...:9
Kanske har ni tur och bonden glömmer av det hela....
Men om det bara GÅR att arrendera så tycker jag en tvåtusing per år är helt ok för att ha kollen. Om sen priset indexuppräknas så är det väl så men försök vara lite smart att skriva att arrendet är 2000:- per år och säg inget om indexering av avgiften...:9
Kanske har ni tur och bonden glömmer av det hela....
Klicka här för att svara
