1 508 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Nybesiktning ?
Vi ska ha nybesiktning av vårat nybyggda hus, vad ska man tänka på att kolla som är viktigt, ska man upp på taket och kontrollera att allt ser ok ut ? Ska man upp genom inspektionluckan på vinden och titta med? Jag har sett att snickaren har tätat glipor mellan fasad och tak uppe vid överhänget under taket med byggsilikon brukar man göra så ?
Det finns all anledning att ta en titt i hela husets alla gömda utskott och prång. Det är ju som regel där man ser felen. I bostadsutrymmet, bakom färg, kakel och tapeter är det svårt att se om alla saker är rätt i ett nybyggt hus.
Alla frågor om byggnaden tycker jag du skall försöka ta på besiktningen med de som kommer. De har ganska bra koll på vad som är branschstandard och inte, samt vad som fungerar. De flesta är också av den åsikten att ser de något som kommer orsaka problem så är det bättre att åtgärda det på en gång, istället för när skadan är ett faktum. Be att de gärna för till protokollet att du frågat och fått svar, så har du ett bra underlag om det sedan ändå skulle bli problem.
Alla frågor om byggnaden tycker jag du skall försöka ta på besiktningen med de som kommer. De har ganska bra koll på vad som är branschstandard och inte, samt vad som fungerar. De flesta är också av den åsikten att ser de något som kommer orsaka problem så är det bättre att åtgärda det på en gång, istället för när skadan är ett faktum. Be att de gärna för till protokollet att du frågat och fått svar, så har du ett bra underlag om det sedan ändå skulle bli problem.
Moderator
· Stockholm
· 58 037 inlägg
Silikon går väl inte att måla... Det finns ju Latexliknande fyllandsmedel som jag sett använda för stora glipor uppe vid taket, hedde det i vårt förra hus.
hempularen skrev:
Den produkten jag tänkte på är övermålningsbar. Det är möjligt att det är en latexfog som saknar silikon. I vanlig byggvokabulär brukar den benämnas målarfog.
Klicka här för att svara