Hej!

Då har man fått nya grannar...

Vi flyttatde in i vår hus för ca 1,5år sedan. De är en ganska stor tomt (6000 kvm). Mycket gräsyta men en del glesvuxen skogstomt.
För ett tag sedan flyttade de in en familj i villan bredvid.
Nu här om veckan när jag kom hem på lunchen hörde jag en motorsåg gå för fult hos grannen. Jag gick ner och pratade med killen som var lejd för jobbet.
Jag frågade rakt på sak om han hade koll på var tomtgräns gick, och "ja" blev svaret då det står EN gammal sne tomtpinne kvar i vårt gemensamma hörn. Denna tomt "linje" är ganska lång och kan va lite klurigt att se ner till nästa hörn.

(Jag hade en utsättare här i höstas för att sätta ut tomten gränser för att i framtiden sätta häck, dock lyckades han inte sätta ut just denna sträcka pga för mycket löv på träden men han skulle återkomma.)

Någon dag senare gick jag ner till stubben och tittade efter lite nogrannare, tyckte de stod farligt nära min tomt.
Jag tog då dit utsättaren igen för att sätta ut den tomtgränsen. Detta skulle ju ändå göras.

Första upptäckten var att hornpinnen som lutar ganska bra står dessutom fel, den står förmycket in på min sida.
Nästa upptäck blir då att trädet står, eller stod på vår tomt...
Hade tomtpinnen stått rätt skulle trädet ståt på tomtgräns med fördel på vår sida.

När utsättaren var här var jag inte hemma utan bara min sambo. Då kommer granntanten ut och undrar mer eller mindre om de har tagit ner något på vår tomt. Hon undrar också om vi hade tänkt att göra något åt ytan mot deras tomt, för som hon sa "de tänkte göra lite fint här". De var alltså i färd med att röjla lite på vår tomt...

Diskutionen vid detta tillfälle slutade med att vi karlar skulle lösa detta när vi kom hem. Allt detta med god ton.
Nu tänker jag låta honom få en vecka på sig att ta kontakt.

Hur skall man lösa detta.???!!!

Detta träd som jag tror var en Asp har en stubbe på ca 30-40cm i diameter har skapat en bra glugg i vår lilla skogsdunge som jag villa ha där för att skapa insynings skydd mot garnnen.
Jag tycker personligen att man skall väcka en diskution när man tar ned ett träd som står på eller nära tomtgräns, varesig på min eller sin sida. Om nära i alla fall som information.

Han har inte yppat ett pip...Blir så DJÄVLA irriterad och besviken. Bara dit och kapat...
Han kan ju inte haft full koll på detta, utan bara chansat.

Tack för att du orkat läsa ända hit ner...

Förslag tack...

Med vänlig hälsning
Tobbe

det är väl inte lönt att bråka om ett träd som e.v stog några cm mer in på din tomtgräns ..du skulle ju plantera en häck efter tomtgränsen o då är det väl bra att det inte står något träd i vägen:)

o ska du dra det vidare så kan du kanske be honom plantera ett nytt träd lite in på din tomtgräns nu är misstaget redan gjort o det verkar inte ha varit med flit då tomtpinnarna inte stod rätt från början

Hej!

Jag personligen hade inte lagt någon vikt vid trädet, är inte trädintresserad, men det är juh personligt. Däremot retar jag mig på folk som gör som de vill utan att fråga, trampar på andras tår för egen vinning, kör EGOstilen. Hur svårt hade det varit och fråga för grannsämjans skull, när de verkar veta att det varit oklart?

MvH
Bambi

Träd på deras tomt har de rätt att ta ner så mycket de vill. Om de så bara står med stammen 1 cm in på deras tomt. Bara att acceptera. Men detta som stod inne på Er tomt var givetvis inte rätt att ta ner.

Håller dock med föregående skribent om att det finns värre saker att hetsa upp sig för, särskilt som Du redan tänkt sätta en häck, tomten är stor o.s.v. Hårddrar man det får inte Dina träds rötter gå in i granntomten, om det kan skapa olägenhet för dem. De kanske vill ha ett potatisland där ? Alla träd som kan tänkas ha rötter som går över tomtgräns kan de (i alla fall teoretiskt) börja strida för att Du skall ta ner, även om stammen står på Din sida. Värt att tänka på när man diskuterar gränsnära häckar och träd. Kanske skulle detta träd därför tvingas "åka" p.g.a. den anledningen lite senare i alla fall. Gluggen kommer nog dessutom synas mindre när löven kommer.

Ett förslag:
Fråga om de inte kan betala lite av Din häck som kompensation. Trädet är nere och det går ändå inte att ersätta. Fel var det, men det går inte göra ogjort.

Visst, jag kanske är "Mjukissorten". Men passa på och lös sakerna så länge grannarna går att prata med - Ni skall sannolikt vara grannar ett tag. Jag vet, jag har grannar som anser sig vara en helt annan och högre stående människoras och som t.o.m. planterar gränshäckar inne på vår tomt och tycker sig ha rätt till det.
Istället för att vänta skulle jag ta tag i det med en gång. Men det kanske beror på att jag skulle få ont i magen annars....;-).

Det är väl inget brått att missköta markeringen av tomtgränsen. Om aspen var på din sida, har grannen knappast några krav. Men han har ju hjälpt dej. Har du tackat honom redan.

Knaster skrev:
Detta träd som jag tror var en Asp
Straffa grannarna genom att begära skriftligt på att dom ska hålla efter rotskotten från den i all framtid...

Skämt åsido så håller jag med den som sa att ni ska föreslå att dom betalar planteringen av något trevligare (del av häck etc.) Egentligen är väl inte trädet den stora grejen här utan som jag ser det så är det viktigaste att inte sabba grannsämjan i onödan samtidigt som ni klart visar att ni inte är typen som går att trampa på lite hursomhelst.

Mikael_L
Ingper skrev:
Träd på deras tomt har de rätt att ta ner så mycket de vill. Om de så bara står med stammen 1 cm in på deras tomt. Bara att acceptera..klipp...
Men detta skulle alltså betyda att alla träd som står gränsen, dvs lite av trädet på varje fastighet, kan kapas ned av endera grannen, utan den andres godkännande.

Då är det ju lite bråttom, att snabbt ta ner alla träd man "delar" på, så jag får veden och inte grannen ... :D

Mikael_L skrev:
Men detta skulle alltså betyda att alla träd som står gränsen, dvs lite av trädet på varje fastighet, kan kapas ned av endera grannen, utan den andres godkännande.

Då är det ju lite bråttom, att snabbt ta ner alla träd man "delar" på, så jag får veden och inte grannen ... :D
Jag menade givetvis att HELA trädet står om så bara 1 cm in på tomten. Inte att det står på gränsen och går in 1 cm. Står det lite på båda måste det ske i samförstånd.

Mikael_L
Ahhh, då missförstod jag dig.

Tur att du svarade så snabbt, för jag har inte hunnit tanka motorsågen än ... :D

Mikael_L skrev:
Ahhh, då missförstod jag dig.
Tur att du svarade så snabbt, för jag har inte hunnit tanka motorsågen än ... :D
Jo, jag var nog lite luddig. Och Du vet väl att man inte skall väsnas med motorsåg så sent på kvällen ?
Nej nu kanske vi får återgå till ämnet, så Moderatorn inte stänger tråden... ;-)

Och så undrar man hur krig i denna värld har kan uppstå?

Staffans2000
Pjohan skrev:
Det är väl inget brått att missköta markeringen av tomtgränsen. Om aspen var på din sida, har grannen knappast några krav. Men han har ju hjälpt dej. Har du tackat honom redan.

Det här är en fråga om vad trådskaparen anser. Din uppfattning om ett träds värde och placering är irillevant!

Får grannar förstöra annans egendom bara de anser den värdelös? Skulle samma svar givits om en gammal bok eller ek fällts?

Om din grannes bil skulle stå (enl. din uppfattning) lite in på din uppfart, hade då storsläggan kommit fram ifall du inte hade gillat hans val av bilmärke?

Hej Igen!

Jag vet att många här inne och många andra med tycker att det inte är något att bråka om och att man inte ska förstöra grannsämjan.

MEN

Hur svårt hade det varit för trädkaparen att fråga innan och hur hade det blivit med grannsämjan då. De som bara kör på utan att fråga VET ofta att det inte är rätt. Så vilken av grannanrna bryr sig om grannsämjan? Och ska detta tolereras, vad händer här näst?

Markera denna småsak innan nästa sak kommer som kanske betyder mer är mitt råd.

Staffans2000
Spot on - säger Engelsmännen.
Gå inte med på vad som helst.

Eller som Clintan skulle ha sagt: Go for it,and make my day!

En Asp i den storleken, en tomt på 6000kvm, Asp'en finns i ett lite otydligt gränsområde som är av karaktären skogstomt och grannen verkar enligt din beskrivning som trevlig, samt du frågar om våra synpunkter.
Jag skulle ALDRIG ha bråkat om detta, utan pratat lite med grannen om hur man gemensamt kunde skapa en tomtgräns som båda blir nöjda med. Ibland blir saker fel utan avsikt och nästa gång kanske det är man själv som gör en blunder.
Jag accepterar att saker blir fel ibland och ställer mig frågan; är det viktigt att ta strid och bråka bara för sakens skull och blir svaret Nej, släpp det. Vill man ta strid för något måste man också vara beredd på att det kan få konsekvenser och att du kan bli ännu mera besviken och irriterat men att saken du kämpar för är värt det.
Så i detta fallet måste du beakta; är den Asp'en som fanns på en dåligt markerad tomtgräns i ett skogsområde på din tomt värd att kämpa för och eventuellt bli ovän med din nya granne, som istället skulle kunna bli en mycket trevlig bekantskap.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.