Vi sålde ett hus och blev för en tid sen kontaktade av mäklaren som sa att köparna misstänkte dolt fel på elinstallationerna. Anledningen var att proppen går om man har använder för många apparater i köket samtidigt. Kan det vara ett dolt fel verkligen :confused:? Det stämmer visserligen att proppen går om man har t.ex. mikro, mixer och kaffekokare kopplade till samma uttag, och visst, det kan väl vara irriterande med proppar som går men är det ett fel?

Sen hade tydligen någon hemmabioanläggning börjat brinna, och då kan jag givetvis förstå att man blir rädd. Men vi har själva aldrig haft något problem med elen, och vi bodde där ca tre år och har ofta ganska mycket elprylar igång - dator, tv, musikanläggning osv. Att det börjar brinna i en apparat, är inte det oftast pga apparaten snarare än eluttagen? Och skulle det ha något att göra med proppar som går (förmodligen i ett annat rum för jag antar att hemmabion inte stått i köket)?

Nu skulle de kolla upp det här med fackfolk så vi får vänta o se, men jag blev bara så himla förvånad men samtidigt lite orolig :(. Min spontana känsla är att det inte borde vara något dolt fel (men jag erkänner villigt att mina kunskaper om el inte är mkt begränsade), men vad säger ni som kan mer om det här? Kan det finnas något fel, och i så fall, någon gissning om vad det skulle kunna vara?

De får väl kolla effektförbrukningen på apparaterna och jämföra med vad det är för propp som gäller för uttaget. T ex kan väl en vattenkokare dra 1 kW, det blir 5 Ampere bara det. Det här tycker jag absolut inte kan vara nåt dolt fel.

Att en apparat brinner kan kanske bero på en kortslutning i själva apparaten och inte att det är fel på elen, möjligtvis överspänning, men det lär det väl inte vara.

1 De har troligen inte gjort ngn besiktning av el
2 Det är ganska självklart att proppar går om man överbelastar en krets. Det är ju just det som är meningen med propparna!
3 Om en hemmabioanläggning börjar brinna beror det med stor säkerhet på ngt fel i denna och inte på el-nätet.

Det är absolut inte något dolt fel, snarare ett felaktigt handhavande.

När det gäller hemmabion, håller jag med föregånde talare.

Tror det är väldigt svårt att få det till något "fel" i el-installationen, ännu mindre ett DOLT fel.
Har svårt att tro att det finns någon regel som säger att ett hus bör vara anpassat för så och så många eller så eller så stora "elförbrukare".

Tack för era svar. Det här forumet är guld :).

Skönt att läsa att ni verkar ha samma känsla som vi själva. Och nej, köparna har inte besiktigat elen i samband med köpet.

Nu har de inte kommit med något krav på ersättning ännu, och det är möjligt att de aldrig gör det heller, men det är rätt olustigt att få ett sånt meddelande. Men, efter era kommentarer känner jag mig betydligt lugnare.

Att gänga ur en propp och kontrollera vad som slocknar behöver man inte vara elingenjör för att klara av.
Att någon släpper ut röken beror allt som oftast på fel i själva apparaten, skulle det vara fel på elnätet skulle fler prylar gått. Kan ju bero på andra saker också,blomvattning har tagit död på en del hemelektronik genom åren...
Inget dolt fel, varken det ena eller andra.

Förutom det självklara som redan sagts ovan och som jag tillfullo instämmer i, så tror jag inte ett fel på en elanläggning kan klassas som ett dolt fel. Den kan ju inspekteras i sin helhet av köparen innan affären.

mycke_nu>Nope, inte i sin helhet.

Den dagen nån kommer för sig att anmäla kopplingsdosor helt dolda bakom gips osv så finns det möjligen en viss möjlighet.
Sådant är liksom en sak som man inte kan upptäcka vid ens en elbesiktning om man inte börjar dra i trådarna och det gör man inte om det nu inte finns andra fel.

Däremot detta som beskrivs ovan är ju rent trams som en del skrivit.

Jag är liksom rätt säker på att varken du, jag eller en behörig elektriker kan upptäcka dolda otillåtna skarvar med mindre än att riva rubbet. Sen är ju frågan då om man ens drar det till domstol med mindre än att huset brinner upp och det påvisas att det är just i den dolda otillåtna kopplingen branden startat.

/Kent

Redigerat:
OK, håller med om dolda skarvar..fast det är väl frågan om det ens räknas som ett fel..

.. tänkte mer på större saker som anläggningens allmänna kondition, dimensionering och utförande etc.

Fel är det eftersom det definitivt är förbjudet.
Och dolt ja!

Det är nog en av de sakerna som jag skulle vilja se prövas rättsligt eftersom de är så gott som omöjliga att upptäcka även enligt alla konstens regler.

Det andra kan du, jag och givetvis behöriga se rätt snabbt med men dolda saker är lite svårare. Dvs rena konstruktionsfel om man så vill inom el och definitivt dolda.

Dessutom finns det få som lyfter på alla doslock och kollar att samtliga ingående och utgående ledare har samma area som de är avsäkrade för. Man kanske borde men det är en annan sak och det var den enkla biten liksom.

/Kent

snickarboden skrev:
Det är nog en av de sakerna som jag skulle vilja se prövas rättsligt eftersom de är så gott som omöjliga att upptäcka även enligt alla konstens regler.
/Kent
Det beror ju givetvis på felets omfattning.

Ingen sansad människa ringer sin advokat för att man hittat en överkaklad dosa. Man svär mellan tänderna och fortsätter.

Mer omfattande fel är en annan sak, men det är lite svårt att föreställa sig ett scenario där en klantskalle lyckats göra en massa dolda fel utan några som helst synliga tecken på detta.

http://www.byggahus.se/forum/juridik/109206-tvist-med-byggfirma.html

Nu vet jag inte hur det andra såg ut men sådant som sockerbitar skruvade i reglar är inget kul i ett nyrenoverat kök, risken att man får slita ut allt är stor. Liknande resultat borde det bli om sådana idioter färdigställer en ovanvåning. Och jo, här pratar vi medvetet eller omedvetet fusk, det jag dock inte fattar är varför de inte skarvade i dosorna, det borde ju gått snabbare *S*

Och nej, ingen sansad människa funderar på att ringa sin advokat för att man finner mindre fel men bevisligen finns det en del som kontaktar mäklaren för att proppar går *S*

/Kent

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.