Jana
Du krånglar till det mer än nödvändigt. Vill kommunen ha tomten kommer du inte undan det hur du än försöker. Men risken att dom vill ha den och med dina beskrivningar på läget så skulle jag säga att det är obefintlig risk. RIng eller skicka ett brev så lovar jag att du har ett påskrivet brev inom ett par dagar där det är undertäcknatt att kommunen avstår sin förköpsrätt

Jana, läs vad du själv skriver!

Du skriver
"Kommunen har såld den ungefär i december 2008 till en grannes bror".

Varför skulle kommunen köpa tillbaka det de just sålt?

Sedan ytan.: Förköpsrätten gäller tomter över 3000 kvm.

Och den gäller inte flera år: Beslut måste fattas inom 3 månader.

Så du kan simma lungt.
Om du är orolig ändå, så bör du ringa stadsbyggnadskontoret i din kommun.

//KoW

KnockOnWood skrev:
Sedan ytan.: Förköpsrätten gäller tomter över 3000 kvm.
Korrektion: Bebyggda tomter

Prova att köpa den och väljer kommunen att inte utnyttja sin förköpsrätt så är ju saken klar! Förköpsrätten gäller ju bara i samband med en försäljning, de kan inte komma när som helst och säga att de vill köpa den. Har de osålda tomter i området lär de ju inte vara särskilt intresserade av att betala för en till...?

frhe
Men man kan inte köpa en tomt först man fått intyg av komunen att dom inte vill nyttja sin förköpsrätt. Det är en formalia och den vägen måste man gå. Annars kommer inskrivningsmyndigheten inte godkänna överlåtelse av lagfarten. I detta fallet är det helt solklart att komunen inte har intresse i tomten då dom sålt den 3 år tidigare.

Tjacko - där vill jag hävda att du har fel. Förköpsrätten aktiveras först när ett kontrakt är skrivet. Så är det eftersom kommunens förköpsrätt innebär att de har förtur till köpet, men på exakt samma villkor som den tilltänkta köparen förhandlat sig till. Så om köpet inte är "klart" så vet de ju inte hur mkt de ska betala. Så ordningen är att köpet görs helt färdigt, inklusive kontrakt. Efter detta skickas papper till kommunen som har en kort tid på sig att bestämma sig om de vill utnyttja sin rätt. Vill de inte det (eller om de inte svarar inom den lagstadgade tiden) vinner kontraktet laga kraft.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.