3 760 läst ·
20 svar
4k läst
20 svar
Kommunens förköpsrätt
Sida 1 av 2
Vi vill gärna köpa tomten brevid våran. Kommunen har såld den ungefär i december 2008 till en grannes bror. Grannen har köpt tomten av sin bror, kommunen avstod från sitt försköpsrätt. Nu har vi (egentligen) köpt tomten. Inskrivningsmyndiheten har svarat att vi måste kolla med kommunen igen för de har förköpsrätt tom 2010. Vi vet nu inte hur kommunen ska besluta men det finns ett risk att de vill utnyttja förköpsrätten. Men vi vill i alla flal ha tomten! Hur ska vi göra?
Vi hade tänkt att skriva ett kontrakt med grannen att vi har köpt tomten av honom från och med nu (vi har ju redan betalt) och att vi ska skicka in alla papper till inskrivningsmyndigheten när kommunens förköpsrätt har utgått. Kan det funka? Finns det en annan möjlighet? Grannen vill ju gärna sälja till oss. Men för honom spelar det ingen roll om kommunen köper eller vi. Han får sin pengar av oss eller de.
/Jana
Vi hade tänkt att skriva ett kontrakt med grannen att vi har köpt tomten av honom från och med nu (vi har ju redan betalt) och att vi ska skicka in alla papper till inskrivningsmyndigheten när kommunens förköpsrätt har utgått. Kan det funka? Finns det en annan möjlighet? Grannen vill ju gärna sälja till oss. Men för honom spelar det ingen roll om kommunen köper eller vi. Han får sin pengar av oss eller de.
/Jana
Moderator
· Stockholm
· 57 777 inlägg
Om kommunen mot förmodan skulle vilja utnyttja sin förköpsrätt så lär det inte gå att hindra.
Vi kan ju inte vara säkert att de inte kommer att köpa. Men vad kan vi göra att undvika att kommunen köper tomten? De har ju bara förköpsrätt tom 2010. Därefter kan våran granne säljer till vem som helst utan att kommunen kan säger något. Kan vi skriva ett kontrakt med grannen att han säljer tomten till oss 2010 och vi får nyttjanderätt till dess? Vi kommer inte att bygga på tomten. Det blir bara trädgård.
Redigerat:
Finns det något skäl till att kommunen skulle vilja köpa tomten?
Kommuner använder inte förköpsrätten mer än vid någon handfull tillfällen per år i vårt land. Då handlar det som regel om att kommunen behöver mark för att bygga ut något med, eller en lämplig fastighet att bedriva verksamhet i. I några enstaka fall har man också använt förköpsrätten för att hindra MC-gäng från att etablera sig.
Utöver detta använder många kommuner en förköpsrättsklausul vid avstyckning av nya tomter, för att man skall förhindra spekulation. Ofta kombinerat med ett krav på bygge inom en viss tid för att man i rimlig tid skall få investeringarna för kommunalt V/A, el etc betalda.
Att runda detta är mycket svårt, lagen är rätt så tilltäppt. Att deras förköpsrätt går ut 2010 gör att jag tror att detta handlar om en relativt nyligen avstyckad tomt. och då är enda sättet att vänta med köpet till 2011.
Kommuner använder inte förköpsrätten mer än vid någon handfull tillfällen per år i vårt land. Då handlar det som regel om att kommunen behöver mark för att bygga ut något med, eller en lämplig fastighet att bedriva verksamhet i. I några enstaka fall har man också använt förköpsrätten för att hindra MC-gäng från att etablera sig.
Utöver detta använder många kommuner en förköpsrättsklausul vid avstyckning av nya tomter, för att man skall förhindra spekulation. Ofta kombinerat med ett krav på bygge inom en viss tid för att man i rimlig tid skall få investeringarna för kommunalt V/A, el etc betalda.
Att runda detta är mycket svårt, lagen är rätt så tilltäppt. Att deras förköpsrätt går ut 2010 gör att jag tror att detta handlar om en relativt nyligen avstyckad tomt. och då är enda sättet att vänta med köpet till 2011.
Det är mer än formalitet än något annat. Visst det kan finnas en risk om kommunen avser att anlägga en badstrand eller liknande. Men då dom flesta kommuner har ansträngd ekonomi så ska det till synnerliga skäl för att köpa loss en tomt med förköp. Jag förvärvade just två fastigheter granne till mig och skickade in papper med förfrågan om förköpsrätt till kommunen och fick snabbt svar att dom avstod. Vill dom ha den är det inte mycket att göra men jag kan aldrig tänka mig det. Så skicka in papper, annars kan du inte få lagfarten överskriven på dig
Moderator
· Stockholm
· 57 777 inlägg
Njaa.. OM klausulen kommit till i samband med avstyckning, då är det som skrivits tidigare ofta så att kommunen vill säkerställa att tomten bebyggs inom viss tid. Detta för att få tillbaka investeringar.
Om någon då köper tomten med uppenbart syfte att inte bebygga (köp av granntomt brukar handla om att få större tomt, eller specifikt förhindra skymmande bebyggelse), så kan ju kommunen tycka att syftet med klausulen så att säga "löser ut", och välja att köpa tillbaka tomten för att sälja till en mer "seriös" husbyggare.
Om någon då köper tomten med uppenbart syfte att inte bebygga (köp av granntomt brukar handla om att få större tomt, eller specifikt förhindra skymmande bebyggelse), så kan ju kommunen tycka att syftet med klausulen så att säga "löser ut", och välja att köpa tillbaka tomten för att sälja till en mer "seriös" husbyggare.
Det handlar om en liten villatomt på 800kvm. Det finns 4 stycken till här i området som kan bebyggas och ägs av kommunen. Men de är inte än såld. Det finns ingen tomtkö för det här område heller. Kommunen har såld tomten till grannens bror för att han ville bygga ett hus. Men han har ångrat sig och kommunen ville inte återköpa tomten. Om kommunen nu utnyttjar sin förköpsrätt, får de då säljer det till någon annan som ska bygga (och betalar också inkomstskatt osv...)? Kommunen själv har ingen användning för tomte, inte vad jag kan föreställa mig.
Tomten ligger direkt söder om våran tomt. Om det byggs ett hus på tomten har vi inte längre sol i vårt hus i vintern. Det är huvudskälet att vi vill köpa den. Och dessutom tänkte vi bygga en liten stuga för släkten som hälsa på oss. Det funkar inte på våran tomt. Men det är framtiden... Men det första är det som är jätteviktig för mig! Jag har inte tänkt på det när vi byggde...
@hempularen: jag var för långsamt med mitt inlägg; såg ditt svar först när jag var klart
Tomten ligger direkt söder om våran tomt. Om det byggs ett hus på tomten har vi inte längre sol i vårt hus i vintern. Det är huvudskälet att vi vill köpa den. Och dessutom tänkte vi bygga en liten stuga för släkten som hälsa på oss. Det funkar inte på våran tomt. Men det är framtiden... Men det första är det som är jätteviktig för mig! Jag har inte tänkt på det när vi byggde...
@hempularen: jag var för långsamt med mitt inlägg; såg ditt svar först när jag var klart
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 777 inlägg
Om den nu redan är såld en gång och kommunen specifikt inte ville köpa tillbaka den då, så skall du väl ha en attans otur om, de skulle vilja köpa den nu.
Som sagt en kommun har alltid förköpsrätt vid alla fastighetsaffärer, men i normalfallet så har jag för mig att de måste kunna motivera med allmäna intressen, typ inreda ett vårdhem etc. Här låter det som att det handlar om ett förbehåll vid den ursprungliga försäljningen.
Som sagt en kommun har alltid förköpsrätt vid alla fastighetsaffärer, men i normalfallet så har jag för mig att de måste kunna motivera med allmäna intressen, typ inreda ett vårdhem etc. Här låter det som att det handlar om ett förbehåll vid den ursprungliga försäljningen.
Jana skrev:Vi kan ju inte vara säkert att de inte kommer att köpa. Men vad kan vi göra att undvika att kommunen köper tomten? De har ju bara förköpsrätt tom 2010. Därefter kan våran granne säljer till vem som helst utan att kommunen kan säger något. Kan vi skriva ett kontrakt med grannen att han säljer tomten till oss 2010 och vi får nyttjanderätt till dess? Vi kommer inte att bygga på tomten. Det blir bara trädgård.
Det är sånt vår kommun vill förhindra och med all rätt.Jana skrev:
Man blir t ex inte lagfaren ägare förren bygglov är färdigt samt i kontraktet finns förbehåll att det skall lämnas in inom viss tid.
Vem är lagfaren ägare, grannen eller kommunen.
Är det grannen (eller fortfarande kommunen), så måste du uppfylla kraven som är satta, dvs kontakta kommunen där du erhåller intyg att de inte utnyttjar återtagande svårare än så är det inte.
Förköpsrätt har kommunen alltid, och tidsbegränsas inte.
Men här i kommunen finns det mer tomter än personer som vill bygga. Jag kan förstår att kommuner som har brist om tomter vill inte att någon köper en tomt och bygger inte. Men det är ju inte så här. Snett emot är en ledig tomt, sedan är en tomt bebyggt och nästa tomten är ledig igen. Tomten brevid oss (inte den som vi vill köpa) är ledig. De är avstyckad sedan 1990-talet.
Lagfaren ägare är grannen. Det finns inget byggkrav längre från kommunen, det har jag kollat.
Lagfaren ägare är grannen. Det finns inget byggkrav längre från kommunen, det har jag kollat.
Har ni pratat med kommunen? Våran tomt kollades upp på en dag, med beslut på papper och allt.