Linnex skrev:
Nyfiket.

Vad är skillnad på hus och fastighet?
Klassisk förklaring: " En fastighet kan inte brinna upp!"

/Fummel

Thom_Fubar skrev: "Vi ska ställas lika om det kommer till en separation. Dock kommer jag ju aldrig att kräva mer än den andel jag har betalt för, dvs. halva värdet av själva huset."

Min slutsats: Det närmaste man kan komma detta mål blir att ni finslipar ägandet när bygget väl står klart. Då låter ni en opartisk värderingsman uppskatta värdet av fastigheten med och utan byggnad. Fördela sedan ert lagfarna ägande med samma procentuella andelar.

Exempel - värdering: Tomtvärde 2,0 Mkr, Byggnadsvärde 3,0 Mkr. Varav följer fördelning av fastigheten i dess helhet: Hennes andel 70%, Hans andel 30% såsom enskild egendom.

Ja, det är ungefär så jag har tänkt. Banken gör ju en värdering när hela bygget är klart, då kan man ju be dem om en specificerad värdering för tomt och hus.

Var detta alltså svar på frågan "vad händer när vi går skilda vägar?".

Det är det väl egentligen inte, men nu vet jag hur vi ska göra i alla fall..
Därmed är jag nöjd..

Det normala när man bygger på ofri grund är väl att man tecknar ett arrendeavtal på marken. Ofta 49 år. Skulle vilja föreslå att ni gemensamt som husägare arrenderar marken av hustrun. Vi en ev skiljsmässa och försäljning av huset övertar den nye ägaren arrendet.

I frågeställarens konkreta situation ser jag öht ingen poäng med arrendeavtal. Däremot nackdelar.

På öppen marknad värderas nämligen hus med tomt och allt högre än det sammanlagda värdet på hus utan tomt plus tomt utan hus. Ur hustruns perspektiv förlorar alltså hennes enskilda egendom värde av att tomten belastas med ett arrende.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.