F
Kan nån hjälpa mig att reda ut besiktingsproblematiken???

Har byggt nytt hus som vi flyttade in i för ett par veckor sen (ungefär en månad efter plan).

Jag har själv administrerat och handlat upp alla olika entreprenader (i princip allt på löpande räkning) och även utfört vissa delar själv. I princip allt markarbete inkl avlopp, formning, gjutning utförde jag själv.

Prefabricerade väggar och en materialsats levererades av husleverantör som även reste väggarna tillsammans med en av mig anlitad byggfirma. Denna byggfirma fortsatte sedan med utvändiga och invändiga snickerier (vissa avgränsade delar har jag gjort själv). Har även haft plattsättare, elektriker, rörläggare, plåtslagare och målare på plats och har haft ett kontrakt med varje entreprenör.

Huset är inte helt färdigställt utvändigt då jag tröttnade på snickarna och avslutade arbetet i förtid eftersom dom visat skapligt dåliga kunskaper i yrket och dragit över sin egen uppskattade kalkyl med ca 100 000:-. . Fel som jag har hittat har varit ytterst allvarliga och berott på bristande kunskap. Alla allvarliga fel som uppmärksammats är åtgärdade.

Vad behöver jag för besiktning av huset? Antar att Bostadsgaranti skall ha en besikting med en av dom utsedd besiktningsman för att byggfelsförsäkringen öht skall gälla? Behöver jag ytterligare en besiktning för att "bevisa" att jobbet är rätt utfört av entreprenörerna (det är i första hand snickarnas arbete jag tänker på)?

Har jag nån nytta av en besiktning då jag har byggt med delad entreprenad och på löpande räkning? Är det nån skillnad med avseende på garanti eller åtgärder om jag gör nån form av slutbesikting, kan tex en besiktningsman ställa krav på att byggfirman kommer och åtgärdar kosmetiska fel? Det finns en hel del mindre kosmetiska detaljer som stör mig, snedkapade brädor, spruckna knutbädor mm. Har jag öht nån möjlighet att få sånt utgärdat utan att behöva betala jobbet en gång till? Det handlar antagligen om små skitsaker men skall jag fixa det själv så kommer det att ta tid och jag tycker att man som entreprenör lämnar ett snyggt jobb efter sig.

Slutfakturan till snickarna är ännu inte betald så jag har alla möjligheter att hålla inne en del pengar men kan jag lagligen göra det och vem avgör hur mycket i sådana fall?

Mycket ostrukturerat bubbel, får se om nån kan få nåt konstruktivt ur det........

Redigerat:
Självklart skall du ha en besiktning med en väl lämpad besiktningsman.
Speciellt eftersom du pusslat samman entreprenaderna själv kan det bli gränsdragningsfrågor/problematik.
En slutbesiktning innebär även startskott för garantitider etc.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.