Hej på er!

Vi har anlitat en firma för dränering av vårt hus. Inför jobbet fick jag muntlig prisuppgift enligt följande (priser exkl moms):
1500:-/löpmeter inkl allt material (typ platon).
Tillägg för cellplastisolering á ca 125:- kvadratmetern.
Dessutom skulle en garageport muras igen: 4-5000:- (jag ordnade leca själv)
Under resans gång upptäcktes att vattenledningen var i dåligt skick, och jag fick då veta att det skulle innebära omkring en dags arbete - alltså 4-5000:- där också. Jag bestämde mig även för att byta avloppet då det ändå låg uppgrävt.
Tidåtgång för arbete (exkl murning och vattenledning) skulle vara 2 veckor.
När drygt 4 veckor gått stämde jag något irriterad av med entreprenören, och påpekade att saker dragit ut på tok för mycket på tiden. Jag stämde även av kostnadsmässigt, och fick det bekräftat att vår överrenskommelse stämde. Vid den här tidpunkten hade schaktet för vattenledningen stått uppgrävt i nästan en vecka och två läckage hade inträffat under den tiden. Först efter en knapp vecka lyckades man byta ledningen.
När jag stämde av lovade han att de skulle vara ifrån gården i fredags, att allt skulle vara klart.
Naturligtvis var så inte fallet. Jag ringde rejält arg på måndag morgon, och ifrågasatte vad som skedde varpå han drog en vals om att det saknades massor att fylla igen med. "Lögn" sa jag, "Det ligger ju massar att raka ner". Jag klagade återigen på tidsåtgången varpå han sa: "Det spelar ju inte dig nån roll, du betalar inte mer för det..."

Själva arbetet är slarvigt utfört, trädgården ser ut som ett slagfält - de använde t.ex. gräsmattan som pakering för sina bilar ett par dagar.

Idag kom fakturan - trots att de inte är klara med arbetet!!!

Enligt min kalkyl skulle jag alltså betala:

Dränering: 35 meter á 1875:- = 65 625:- Två tredjedelar arbetskostnad ger efter ROT 43 750:-
Cellplats: 5 000:-
Murning av vägg: 6 250:-
Byte av vatten, avlopp: 8 000:-
Övrigt material: max 10 000:-

Totalt efter ROT: 65 875:-

Fakturan då:
Dränering med grävtraktor: 78 750:-
Extra arbete 42 timmar: 19 688:-
Arbete med grävtraktor 16 timmar: 11 000:-
Murning av vägg: 6 250:-
Övrigt material: 38 881:-

Totalt: 154 569:-
Skattereduktion: -50 000:-

Att betala: 104 569:-

Betalningsvillkor: 10 dagar

Till råga på allt åker vi på bröllopsresa till Thailand på lördag, och det känns som om detta kommer förstöra ALLT.

Paniken är grov nu - vad ska jag göra????

Tacksam för alla idéer!

Mvh,

Nicklas

Hej . ang muntligt avtal är detta lika gällande som ett skrivet. kostnaden för ett arbete får övergå med 10% ca. 10 dagars betalning på fakturan är detta .Betalar du inom 10 dagar måste du enligt lag betala nästa faktura du får från samma företag inom 10 dagar igen. Men du ska vända dig till Konsumetombudsmannen i din kommun och berätta vad det är som hänt. Du har alltid 30 dagars krav på en faktura men jag tycker inte du ska betala . Om du betalar har du godkänt utfört arbete. Detta är inte fallet. Om du har en bra försäkring så har du nog Rättshjälp av Försäkringsbolaget. Om du inte har en Advokat privat. Du kanske har någon i din vänskapskrets som har goda referenser till någon advokat.

Klart du ska åka på :cool:semester:cool: för detta. Hör av dig om det inte fixar sig med trädgårn så kommer jag med en spade och hjälper dig. Medmänsklighet är ett måste. ps jag öser inte jord på julafton annars är jag fri DS Junior d^_^b

Hej, och tack för ditt svar.
Jag har pratat med en god vän som är jurist, och hon skulle i sin tur prata med en bekant som är avtalsjurist...
Jag ska ringa entreprenören imorgon bitti, och om vi INTE kommer överrens så blir det till att bestrida fakturan - för att slippa betalningsanmärkningar.
Jag har grubblat i ett antal timmar på de uppspecade priserna, och börjat bekanta mig med tanken att i värsta fall tvingas betala - den värsta paniken har lagt sig lite nu.
Största frågetecknet är väl egentligen materialkostnaden på nästan 40.000:- och det är alltså grejer utöver platonmatta, dräneringsrör o.s.v....

Jag skakar gärna hand på det där med trädgårdshjälpend^_^b
Tack för peppningen annars, det lättar upp lite...!

MVh,

Nicklas

Du skall givetvis inte betala mer än avtalat. Det låter som du har fått ett fast pris för dräneringen (eller rörligt / meter).

Extrajobbet med vattenledningaran låter lite mer tveksamt vad du har för avtalsform för, troligen rörligt för timmarna. I det uppskattade priset för byte av vattenledningen så ingår troligen inte material.

Ett par reflektioner, du skriver att arbetet är slarvigt, teädgåreden ser ut som ett slagfält. Tyvärr så är det nog normalfallet vid dränering, tomten ser ut som skyttegravar från första värdskriget efter de flesta dräneringar jag har sett.

Ang. fyllnadsmassor, nu vet jag inte vad dte är för kvalitet på massorna de grävde upp, men i många fall går det inte att återfylla med de massor som grävs upp, de är av för dålig kvalitet.

Klipper in från juniors inlägg...
"Du har alltid 30 dagars krav på en faktura"

Kanske lite petigt i denna tråden men detta påståendet är felaktigt såsom påpekats i ett antal trådar här, betalningsvillkoren är vad man avtalat om och inget annat.

/Kent

....och har man inget avtalat kan leverantören sätta betalningstiden till 10 dagar.

Det är väl en smått retoriskt fråga men VARFÖR VARFÖR köper man tjänster för 50-100k utan att ha en riktig offert på plats? :confused:

Du har ingen exakt specifikation på vad som ska göras?
Du har bara din egen uppgift att hänvisa till när det gäller överenskomna priser?
Övriga villkor kring utförandet, tex återställning är knappast tydligt reglerat?
Står det någonstans vilka försäkringar företaget har, vilket företag du egentligen gör affärer med? Du ser förstås vilket namn det står på bilarna, men drar man det till sin spets vet du inte ens vilket juridiskt bolag du försöker göra affärer med.
Betalningsvillkor, när får dom fakturera, etc.

Jag kan sitta hela dagen och rabbla bra skäl till att du ska ha en skriftlig offert, några av dom lär du dig nu den hårda vägen.

Jag tar in offerter på prylar vars värde är en bråkdel av dessa belopp. Jag vet vad jag får, leverantören vet vad jag förväntar mig få och vi är överens om vem som gör vad.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.