Hej. Har en lite tråkig familjesituation som uppstått. Min mamma och hennes syster ärvde en fastighet när min mormor gick bort. Min mamma äger 50%. Hennes syster är gift och i samband med familjegräl så påstås att hennes man äger 25% av fastigheten. Detta kan väl aldrig stämma?! inte förrän min mammas syster går bort så äger han något av den fastigheten väl? i vilket fall som helst så finns det ett testamente där det står att jag ärver hela min mosters del men att hennes man ska ha fyll nyttjande rätt av fastigheten. Fastigheten är ett hus som ligger mycket naturskönt med strandtomt, vi kallar det för stugan.
Kan detta stämma? Min mamma har inte förrän nu nyligen haft kännedom om detta testamente och dess text. Inte kan väl min moster som 50% ägare bestämma att hennes man ska ha full nyttjanderätt av fastigheten efter hennes död utan att detta godkänns av min mamma som äger dom andra 50%?
Det som retar oss för tillfället är att min mamma fick en utskällning av min mosters man där han berättade att han äger 25% av fastigheten. Eftersom familjesituationen är som den är så vill min mamma givetvis inte att min mosters man ska ha full nytjanderätt efter min mosters bortgång. Iom att jag blir den som ärver enligt testamentet så måste det vara min och min mammas sak att bestämma om och när han ska få nyttja "stugan".
Vad tror ni?
Vi har inte kontaktat någon juridisk person i frågan ännu och hoppas att grälet ska lösas.

Jag antar att det menas att han skall ha samma nyytjanderätt som systern. Om ni äger fastigheten tillsammans och det inte finns ngt. avtal som reglerar hur den skall nyttjas så har nog varje delägare full nyttjanderätt skulle jag tro.

Vad är det förresten för testamente? Är det mosterns testamente? som börjar gälla om hon går bort?

Formuleringen i testamentet låter inte riktigt bra. Vad händer om du vill sälja huset, kan han blockera det? Kan han sälja huset? OSv.

Vid ett samägande som just nu gäller mellan din mamma och mostern så gäller att en delägare kan begära att huset säljs på auktion. Men vad som gäller om någon har nyttjanderätt är jag osäker på. Hade han haft det på hela huset så har han rätt att sälja och göra vad han vill med pengarna utom att ge bort dem eller testamentera dem, det som finns kvar vid hans död tillfaller då dig.

Din moster kan ha sålt/gett bort halva sin del till sin man. Lämpligt om man vill utnyttja ROT-avdraget fullt ut, tex.

Samägande av fastigheter är oftast inte bra.

Om din mosters man äger 25% av fastigheten beror också på vad som stod i din mormors testamente. Det finns möjlighet att uttryckligen i testamentet skriva att det inte ska vara del av giftorättsgods eller vad det nu heter.

Om det redan är oklarheter och lite dålig stämning kring detta så hade jag tagit kontakt med en advokat som får träffa er alla och som uttyder vad din moster vill åstadkomma och skriva ett testamente som tydligt återspeglar det så att det inte kan bli några missförstånd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.