3 209 läst ·
28 svar
3k läst
28 svar
Anslutningsavgift fakturerad nästan tre år efter anslutning
Är det så att du tror att du betalat fakturan, tycker jag att du skall betala banken den timtaxa de begär för att leta. Det borde löna sig eftersom företaget kräver dig på 15.000. Fast jag tycker att det är lite magstarkt av banken att begära betalt för att de tittar i sitt datasystem, borde ingå i servicen.
Min syn:
1: Fråga Lund Energi om de inte redan fakturerat denna kostnad, även om de tar tid på sig att skicka en faktura så är det skyldiga (enligt bokföringslagen) att hålla en korrekt kundreskontra som kan kopplas just till kunden.
2: Baserat på utfall enligt ovan betala / jubla
3: Byt bank! Skaffa en bank som man kan samarbeta med och framför allt skaffa en personlig bankkontakt som du har förtroende för och som är behjälplig.
1: Fråga Lund Energi om de inte redan fakturerat denna kostnad, även om de tar tid på sig att skicka en faktura så är det skyldiga (enligt bokföringslagen) att hålla en korrekt kundreskontra som kan kopplas just till kunden.
2: Baserat på utfall enligt ovan betala / jubla
3: Byt bank! Skaffa en bank som man kan samarbeta med och framför allt skaffa en personlig bankkontakt som du har förtroende för och som är behjälplig.
De flesta internetbanker har ju möjlighet att söka i sina tidigare betalda räkningar iallfall upp till ett par år. Dessutom om man nu byggt hus så borde man väl stoppat in alla fakturor för detta i en pärm och sparat? Annars har man ju inget bevis för vad huset kostat att bygga när det är dags att räkna ut reavinstskatt den dagen man säljer.Hemmakatten skrev:Är det så att du tror att du betalat fakturan, tycker jag att du skall betala banken den timtaxa de begär för att leta. Det borde löna sig eftersom företaget kräver dig på 15.000. Fast jag tycker att det är lite magstarkt av banken att begära betalt för att de tittar i sitt datasystem, borde ingå i servicen.
Och vadå tror att du betalat redan? q(;^
Swedbank är väl bara 6mån tillbaka,
Och som tidigare sagt. Har du nu betalt 1kr har du medgivit att skulden finns. Jag hade gått till banken direkt och bett att f utdrag om du betallt in den eller ej.
Och som tidigare sagt. Har du nu betalt 1kr har du medgivit att skulden finns. Jag hade gått till banken direkt och bett att f utdrag om du betallt in den eller ej.
Det du ska göra är att begär en lista av alla räkningar du betalat den månaden du skulle betala , samt en lista på allt du betalat till lunds energis konto.
Fast det är svårt att missa att man betalat 15 000 i en klumpsumma.
Varför satte du din egen avbetalningsplan på en krona i månaden, hur tänkte du då?
Fast det är svårt att missa att man betalat 15 000 i en klumpsumma.
Varför satte du din egen avbetalningsplan på en krona i månaden, hur tänkte du då?
Moderator
· Stockholm
· 57 850 inlägg
Om banken vill ha betalt för att leta fram dina gamla betalningar så tycker jag du skall byta bank.
Hej.
Jag kan förstå att banken vill ha betalt men inte att de ska debitera en timtaxa. Har själv fått betala för att få fram gamla kontoutdrag då de behövdes och allt var undanpackat pga flytt. Det gällde ca 4 år tillbaka så det gick inte att få fram hemma via nätet. Det kostade mig 100 kr och det kan jag acceptera.
Jag kan förstå att banken vill ha betalt men inte att de ska debitera en timtaxa. Har själv fått betala för att få fram gamla kontoutdrag då de behövdes och allt var undanpackat pga flytt. Det gällde ca 4 år tillbaka så det gick inte att få fram hemma via nätet. Det kostade mig 100 kr och det kan jag acceptera.
Jag förstår dock inte logiken med att ha en tidsbegränsning över hur långt bakåt man kan få ut kontoutdrag när man girerat med datorn...
Tycker banken att hårddiskar är dyra eller vad ...
Om jag kunde gå sisådär 10-20 år bakåt i tiden blev det knappast över en megabyte data ändå.
Tycker banken att hårddiskar är dyra eller vad ...
Om jag kunde gå sisådär 10-20 år bakåt i tiden blev det knappast över en megabyte data ändå.
Grejen är att databaserna blir enormt stora. Man lagrar oftast då datan i en arkivdatabas. Vi gör så på jobbet. det är nödvändigt om man inte vill ha jättesystemet.
Banken brukade ta några hundralappar för den här tjänsten.Conan skrev:Hejsan,
Det kan inte vara många som har byggt hus som svarat här. Som mlkjhr poängterar, det dräller in fakturor under ett bygge och jag är nästan hundra procent säker på att jag har betalt fakturan. Tar jag kontakt med banken så vill dom ha en timtaxa för att göra en eftersökning. Klart att jag vill göra rätt för mig men jag är nästan säker på att jag har betalat fakturan och tycker att Lunds Energi inte direkt har visat på att ha brännkoll på sina rutiner....
Och hur hade ni reagerat om ni hade fått en faktura på 15000 bara så där? Som ni dessutom tror att ni har betalt...
Jag erbjöd dom en krona för att jag dels misstänker att hag har betalt fakturan och två jag tycker det är ett j-a sätt av en myndighet att bara bränna iväg en faktura så där. Ingenting vi ber om ursäkt men det verkar som om våra interna rutiner har brustit. Eller vi kan betala bankens kostnad för att göra en eftersökning. Eller fa-n vi har gjort ett jättestort misstag och vi är helt på det klara med att en faktura kan vara svår att smälta men vi är beredda ... ähh fuck it...
ingen sakkunning som kan yttra sig? Fler tyckare och förståsigpårae...?
Det är väl bra spenderade pengar.
Eftersom du har rätt, är det inte omöjligt att du kan få ersättning av Lunds Energi.
Klicka här för att svara