6 739 läst ·
6 svar
7k läst
6 svar
Taket läcker. Dolt fel?
Hej. Köpte mitt hus i början av -09 och flyttade in i början av sommaren.
Men efter någon vecka började jag fundera på lite saker som man kanske skulle ha sett från början, under visningen t.ex.
Det började med elen. Det finns inte en enda kopplingsdosa i något rum.
När man skruvade av uttagen fick man sig en härlig upptäckt. Han hade dragit en vanlig 3-ledar sladd mellan uttagen, och inte i VP-rör.
Får man lägga en vanlig kabel i vägg?
Det senaste jag har hittat nu är ett läckande tak.
Dem som bodde här innan byggde ut lite för en matplats i köket.
Då passade dem på att sätta in en gammal vedspis. Mysigt och fin.
Men för någon dag sedan när jag satt och åt hörde jag konstiga ljud från vedspisen. Trodde först det var möss. Men när jag gick fram och tittade såg jag att det droppade från innertaket vid skorstenen till spisen.
Saken är den att taket som är ett plåttak skulle vara lagt någongång mellan -02 och -06. Av ägaren själv som tydligen var plåtslagare/takläggare.
Nu till det tråkiga. jag gjorde ingen besiktning när jag flyttade in. Men, killen som vann budgivningen gjorde tre besiktningar på huset, en via anticimex, en via PCM och en via en kompis som tydligen också höll på med besiktningar.
Alla tre kom fram till i stort sett samma resultat, huset var lite för tätt (avhjälpt med ventiler i alla rum), illa lukt från ett avlopp ( slå i lite vatten i avloppet, har inte känt doft sedan jag flyttade in) , och en rutten grillstuga, denna hade jag ändå tänkt riva. (budvinnaren ville pruta 150 000 pga felen så han fick inte köpa)
Fick alla tre protokoll innan vi skrev kontrakt. Tänkte att jag skulle bo in mig ett år eller två och sen göra en besiktning för egen del.
Hur blir det med takläckaget? kan man ta det som ett dolt fel fast besiktningsmannen inte har gjort någon anmärkning på det? Det är väll ganska svårt att se om ett plåttak läcker när det ser ut att vara rätt gjort. Det läcker inte när det regnar utan det kom nu med snön.
Förra ägaren måste ju haft samma problem i så fall tycker man.
Det går inte att krypa in mellan innertak och yttertak det är bara 200mm.
Får jag stå för det själv eller kan det bli ett dolt fel?
Men efter någon vecka började jag fundera på lite saker som man kanske skulle ha sett från början, under visningen t.ex.
Det började med elen. Det finns inte en enda kopplingsdosa i något rum.
När man skruvade av uttagen fick man sig en härlig upptäckt. Han hade dragit en vanlig 3-ledar sladd mellan uttagen, och inte i VP-rör.
Får man lägga en vanlig kabel i vägg?
Det senaste jag har hittat nu är ett läckande tak.
Dem som bodde här innan byggde ut lite för en matplats i köket.
Då passade dem på att sätta in en gammal vedspis. Mysigt och fin.
Men för någon dag sedan när jag satt och åt hörde jag konstiga ljud från vedspisen. Trodde först det var möss. Men när jag gick fram och tittade såg jag att det droppade från innertaket vid skorstenen till spisen.
Saken är den att taket som är ett plåttak skulle vara lagt någongång mellan -02 och -06. Av ägaren själv som tydligen var plåtslagare/takläggare.
Nu till det tråkiga. jag gjorde ingen besiktning när jag flyttade in. Men, killen som vann budgivningen gjorde tre besiktningar på huset, en via anticimex, en via PCM och en via en kompis som tydligen också höll på med besiktningar.
Alla tre kom fram till i stort sett samma resultat, huset var lite för tätt (avhjälpt med ventiler i alla rum), illa lukt från ett avlopp ( slå i lite vatten i avloppet, har inte känt doft sedan jag flyttade in) , och en rutten grillstuga, denna hade jag ändå tänkt riva. (budvinnaren ville pruta 150 000 pga felen så han fick inte köpa)
Fick alla tre protokoll innan vi skrev kontrakt. Tänkte att jag skulle bo in mig ett år eller två och sen göra en besiktning för egen del.
Hur blir det med takläckaget? kan man ta det som ett dolt fel fast besiktningsmannen inte har gjort någon anmärkning på det? Det är väll ganska svårt att se om ett plåttak läcker när det ser ut att vara rätt gjort. Det läcker inte när det regnar utan det kom nu med snön.
Förra ägaren måste ju haft samma problem i så fall tycker man.
Det går inte att krypa in mellan innertak och yttertak det är bara 200mm.
Får jag stå för det själv eller kan det bli ett dolt fel?
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
Det lär ju bero på vad det faktiskt är för fel. Det kan ju vara så att besiktningsmannen borde ha upptäckt felet. Det faktum att 3 olika besiktningsmän missat felet stärker ditt case. Men dolda fel är alltid trickiga, finns inga som man solklart vinner.
Om nu säljaren själv var plåtslagare så kanske han ställer upp på att fixa utan att du behöver citera lagboken för honom.
Om nu säljaren själv var plåtslagare så kanske han ställer upp på att fixa utan att du behöver citera lagboken för honom.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 319 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 319 inlägg
"Ta det som dolt fel" låter ju enkelt, lite som "ta det på firman" så kostar det inget
.
Det finns några enkla kriterier som man kan testa:
-Hade felet gått att upptäcka vid en besiktning=ej dolt fel
-Fanns felet vid överlåtelsen? =Krav för dolt fel
-Var felet att förvänta med hänsyn till fastighetens ålder och skick? Om förväntat=ej dolt fel
-Var felet att vänta med hänsyn till fastighetens pris? Lågt pris=svårare att få det till dolt fel
Att tre besiktningsmän missat "felet" tydel väl på att det kan vara dolt eller så fanns inte felet vis överlåtelsen utan uppkom senare.
Läckande tak kan vara svåra att få ersättning för som dolt fel men inget är ju omöjligt
.
Nu är dolt felprocesser i högsta grad osäkra, kostsamma och tidskrävande och slutar ofta i förlikning. En bra jurist kan nog göra en grov bedömning av dina chanser.
Att du inte själv anlitade någon besiktningsman spelar ingen större roll för dina möjligheter att hävda dolt fel gentemot säljaren.
Det finns några enkla kriterier som man kan testa:
-Hade felet gått att upptäcka vid en besiktning=ej dolt fel
-Fanns felet vid överlåtelsen? =Krav för dolt fel
-Var felet att förvänta med hänsyn till fastighetens ålder och skick? Om förväntat=ej dolt fel
-Var felet att vänta med hänsyn till fastighetens pris? Lågt pris=svårare att få det till dolt fel
Att tre besiktningsmän missat "felet" tydel väl på att det kan vara dolt eller så fanns inte felet vis överlåtelsen utan uppkom senare.
Läckande tak kan vara svåra att få ersättning för som dolt fel men inget är ju omöjligt
Nu är dolt felprocesser i högsta grad osäkra, kostsamma och tidskrävande och slutar ofta i förlikning. En bra jurist kan nog göra en grov bedömning av dina chanser.
Att du inte själv anlitade någon besiktningsman spelar ingen större roll för dina möjligheter att hävda dolt fel gentemot säljaren.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 319 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 319 inlägg
Precis, glömde påpeka det i detta fallet. Brukar alltid lägga med en passus att det ibland lönar sig att skicka krav på ersättning även om man inte har ett bra case. Med lite tur så betalar säljaren av ren okunnighet eller rädsla.Bezt skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
I det här fallet så kanske han fixar det för sin yrkestolthet.
Vanlig FK kabel får du inte lägga ivägg utan rör. Men kabel som är extra isolerad får du lägga i vägg utan rör. Det är dock en gåta varför man någonsin skulle vilja göra det, men det är en annan fråga.
Klicka här för att svara