P
Är bara ägaren vid livet så får han/hon ge bort egendom eller sälja till underpris oavsett arvingarnas åsikter.
Man får faktiskt inte göra sina barn arvlösa även om man är i livet så sån't här går att överklaga om det är alltför uppembart.

Håller med om att det är bra att kompensera för att inte lämna efter sig en massa konflikter.

Det finns väl en liten gråzon där gamla människor kan hindras från att skänka bort sina pengar till nån utomstående eller att det blir att räknas som förskott av arv om gamlingen går och dör innan det blivit "rättvist".

Men inte finns det nåt krav att man måste lämna nåt arv till sina barn.

Dvs om du är 50 år har barn i 20-års åldern... menar du att de skulle kunna hindra dig från att sälja kåken för att resa jorden runt tills pengarna var slut?

/ATW

MissMuffet skrev:
Man får faktiskt inte göra sina barn arvlösa även om man är i livet.
...och när man är död är det ännu svårare att göra det... ;-)

Tror att jag gjorde som så att jag betalade 87% (osäker på just det) av taxvärdet på gården och fick den därmed som gåva och slapp allt vad avgifter (förrutom adm då) heter. Dock var ju detta mellan mig och mina föräldrar och en del av pengarna fick mina syskon i cash pga arv osv men de ville ju inte DÅ ha gården och vill de ha den nu så kan de iaf inte komma och gnälla på affären i efterhand eftersom de alla fick godkänna den.

Inte helt lätt såna här saker så man bör ha hjälp av folk som kan ge råd och tips så att det går rätt till.

Finns inget värre än ogina släktingar som ser sig snuvade på sin del av något så antigen ber man om deras medgivande (skriftligt såklart) eller håller det hela vattentätt juridiskt.

Ingen som vet mer om detta? Tomt som gåva som inte har ett värde på papper?

Dublin skrev:
Det verkar inte som det utgår någon stämpelskatt vid gåva, se tex:

[länk]

och

[länk]
Perfekt. Tackar för det!

Lantmätaren jag pratade med nyss sa.
Inskrivningsmyndigheten kräver att det finns ett värdeintyg. Normalt när man köpt en tomt så finns det en siffra att uppge till dem. Det måste finnas något som säger vad tomten är värd. 1080 + moms tar Lantmäteriet för att utfärda detta.

Frågan är vem som har rätt att utfärda värdeintyg? Jag själv kanske? :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.