Och detta stör dig därför att?
Har du nån form av legitimt klagomål, eller är bara frågan om du retar dig på det eventuella "allvarliga" regelbrottet?
Eftersom jag bara spekulerar så ber jag om ursäkt, om det är så att du bor granne och på något sätt blir störd av dina grannar. Isf kan du helt bortse ifrån mitt inlägg. Om det däremot handlar om rent paragraf-rytteri, så anser jag att du skall "sköta dig själv, och skita i andra"!
Har du nån form av legitimt klagomål, eller är bara frågan om du retar dig på det eventuella "allvarliga" regelbrottet?
Eftersom jag bara spekulerar så ber jag om ursäkt, om det är så att du bor granne och på något sätt blir störd av dina grannar. Isf kan du helt bortse ifrån mitt inlägg. Om det däremot handlar om rent paragraf-rytteri, så anser jag att du skall "sköta dig själv, och skita i andra"!
Det var väl ett onödigt svar? Man kna undra en massa saker utan att ha en speciell åsikt om det är bra eller dåligt.
Jag tror det är OK, men gissning är att det tex innefattar att affärsinnehavaren (oavsett sorts affär) kan bo ovanpå. Eller hans kompis.
Men, det är inga problem att höra av sig till kommunen, så kan de berätta vad som gäller.
Jag tror det är OK, men gissning är att det tex innefattar att affärsinnehavaren (oavsett sorts affär) kan bo ovanpå. Eller hans kompis.
Men, det är inga problem att höra av sig till kommunen, så kan de berätta vad som gäller.
Jag visste att någon skulle ha frågan "varför" o jag hade hoppats på att den nyfikne skulle berga sig utan att få skrivspasmer. Det finns en anledning till varför jag skrev denna tråd och som jag här inte tänker skriv om, men för att stilla din hunger så är jag ej någon paragrafryttare eller någon som vill jävlas.Cujo skrev:Och detta stör dig därför att?
Kommunen har jag idag kontaktat, men eftersom det är lördag så kommer det ta några dagar innan svar. Vill också se här om vad andra hade att säga/tolka texten-MH- skrev:Det var väl ett onödigt svar? Man kna undra en massa saker utan att ha en speciell åsikt om det är bra eller dåligt.
Herr Nattugga, vilken tråd i ordningen är nu detta där du stör dig på olika ting?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Självklart kan man undra, men när man springer runt och blandar in kommunen så kan det definitivt bli problem!-MH- skrev:Det var väl ett onödigt svar? Man kna undra en massa saker utan att ha en speciell åsikt om det är bra eller dåligt.
Alltför många ställer till problem för sina medmänniskor utan egentlig anledning, eller bara på rent jävelskap. Det kan definitivt bli problem om TS kontaktar kommunen, eftersom som kommunen är skyldig utreda, och då är skadan skedd. Jag hoppas verkligen att det finns en seriös anledning till starta nåt som kan leda till att en familj förlorar sitt hem. Självklart fick jag "skrivspasmer" eftersom originalinlägget som det är skrivet, förefaller misstänkt likt ett okynnesklagande. Hur det egentligen ligger till, vet bara TS.
Lite OT, Allmänt om klagomål
Ett typexempel på okynnesklagande, är surgubben som bodde i ett radhuskvarter och överklagade en grannes bygglov att byta färg på fasaden. Att surgubben bodde ett par gator bort och inte ens kunde se fasaden ifråga, hindrade inte honom att överklaga. För när han flyttade in så hade alla husen i hela kvarteret samma färg på fasaden, och så skulle det minsann vara...
Tyvärr så verkar svensk praxis vara att omvänd bevisbörda gäller vid klagomål. Dvs det åligger den påstådda fridstöraren att bevisa att denne inte stör, istället för att den klagande måste bevisa att denne faktiskt har blivit störd. Dessutom finns det några få personer som mer eller mindre konstant störs av sina grannar och andra medmänniskor år efter år. Om man känner igen sig i den sista meningen så kanske man bör fundera på om det felet verkligen ligger hos alla andra människor, eller om det kanske är så att man själv har en ovanligt låg "retningströskel", (som man isf bör ta stor hänsyn till i sitt val av bostad)
/
Som jag skrev:-MH- skrev:
Cujo skrev:
Tvärtom, alltför många lägger sig i sånt som de inte har med att göra!-MH- skrev:
/
Frågan ställdes på ett publikt forum. Inte riktigt samma sak.-MH- skrev:
Därför att ställer du en enkel fråga till kommunen, angående en "namngiven" fastighet, så finns det en uppenbar risk kommunen undersöker om det förekommer verksamhet i strid med detaljplanen. Skulle det nu vara så att man inte får bo i anslutning till affärslokalen. Så måste kommunen utreda, och tvinga familjen att flytta med hot om vite. Voilá! En familj har förlorat sitt hem.-MH- skrev:
/
Har ingen åsikt om TS men däremot om paragrafrytteri som ställer till det för "oskyldiga"
Äger tex en gammal magasinslokal som i detaljplanen är industriområde och "järnvägsverksamhet" Under ca 70år har den används som omlastning och lager för ett pappersbruk med dagliga transporter, truckar osv.
Nåväl nu när jag köpte denna fastigheten för nga år sedan så var det tydligen nga som blev avundsjuka och tvunget skulle göra en massa fåniga anmälningar till komunen som då blev tvungna och utreda saken och kom fram till att ja jag fick väl göra en anmälan om ändrat användningsområde. (Huvudsakligen var den lager och uppställningsplats för husvagnar och båtar mm)
Ok detta var väl ok även om det kostade nga tusenlappar för bygglovet.
MEN detta var inte nog för dom avundsjuka utan det skulle överklagas till länstyrelsen med hänvisning att komunen kryssat i fel ruta eller skrivit fel datum eller ngt annat löjl och resultatet av detta var åratal av skrivelser och byrokrati som säkert kostat skattebetalarna 100 000-tals kronor om inte miljoner till ingen som helst nytta eftersom (givetvis) alla instanser kom fram till samma slutsats som om man läser mellan raderna var att "vafan är detta att bråka om" och beviljade det "ändrade" bygglovet.
Sedan kostade det mig ngt hundratal arbetstimmar med vilket knppast gör mig mer positiv till anmälningar och liknade.
Sorry var tvungen att skriva av mig lite bara men som jag sa är inte detta om TS ev anmälan som jag inte vet ngt om eftersom det inte ens finns ngn text kvar utan mer som en respons till alla som skall anmäla prec allt i tid och otid.
Äger tex en gammal magasinslokal som i detaljplanen är industriområde och "järnvägsverksamhet" Under ca 70år har den används som omlastning och lager för ett pappersbruk med dagliga transporter, truckar osv.
Nåväl nu när jag köpte denna fastigheten för nga år sedan så var det tydligen nga som blev avundsjuka och tvunget skulle göra en massa fåniga anmälningar till komunen som då blev tvungna och utreda saken och kom fram till att ja jag fick väl göra en anmälan om ändrat användningsområde. (Huvudsakligen var den lager och uppställningsplats för husvagnar och båtar mm)
Ok detta var väl ok även om det kostade nga tusenlappar för bygglovet.
MEN detta var inte nog för dom avundsjuka utan det skulle överklagas till länstyrelsen med hänvisning att komunen kryssat i fel ruta eller skrivit fel datum eller ngt annat löjl och resultatet av detta var åratal av skrivelser och byrokrati som säkert kostat skattebetalarna 100 000-tals kronor om inte miljoner till ingen som helst nytta eftersom (givetvis) alla instanser kom fram till samma slutsats som om man läser mellan raderna var att "vafan är detta att bråka om" och beviljade det "ändrade" bygglovet.
Sedan kostade det mig ngt hundratal arbetstimmar med vilket knppast gör mig mer positiv till anmälningar och liknade.
Sorry var tvungen att skriva av mig lite bara men som jag sa är inte detta om TS ev anmälan som jag inte vet ngt om eftersom det inte ens finns ngn text kvar utan mer som en respons till alla som skall anmäla prec allt i tid och otid.
Jo, jag vet. Gör man något som inte är tillåtet är det förstås surt om någon kommer på en. Då känns det alltid bättre om man lastar över skulden för det otillåtna till den som upptäckte det, istället för den som gjorde det.
Vad gör ni nästa gång ni ser en unge stjäla en cykel eller slå en jämnårig? Lägger ni er i då, eller sköter ni er själva? När den nedlagda korvkiosken i byn används som tilfällig bostad av "arbetande" kvinnor, när grannen kör 100 km/h utanför skolan
Ett samhälle med människor som inte bryr sig slutar snart vara ett samhälle.
Vad gör ni nästa gång ni ser en unge stjäla en cykel eller slå en jämnårig? Lägger ni er i då, eller sköter ni er själva? När den nedlagda korvkiosken i byn används som tilfällig bostad av "arbetande" kvinnor, när grannen kör 100 km/h utanför skolan
Ett samhälle med människor som inte bryr sig slutar snart vara ett samhälle.