Jag har skrivit ett kontrakt på ett hus, betalat handpenning och besiktigat huset. Det visade sig dock att huset hade allvarliga brister så jag vill låta köpet återgå. Som tur är har jag en öppen besiktningsklausul som säger att jag har rätt att låta köpet återgå och måste meddela säljaren skriftligen inom en vecka.

Finns det några regler för hur man formulerar och hur man skickar detta. Vad händer t ex om säljaren flyr fältet och är onåbar i en vecka? Räcker det i sådana fall att mäklaren blivit informerad?

Vi köpte ett hus, betalade handpenning för att sedan besiktiga. Besiktningen var en mardröm, huset såg oerhört fint ut men det hade alla klassiska fel eftersom en "händig" man hade gjort allt själv. Mäklaren var med på besiktningen och jag meddelade henne på plats att jag ville häva köpet. Dagen efter åkte jag till mäklaren med ett brev där jag skrev typ "På grund av de fel som upptäcktes vid besiktning häver jag härmed köpet av fastigheten xxxx. Återbetalning av handpenning skall ske till bank xxx, konto xxx."

Det var allt som behövdes. Besiktningsprotokollet var mitt, mäklaren vill ha det, men backade eftersom jag ville ha 5500:- för det.
Det är väl upp till mäklaren att hålla kontakten med säljaren?

Redigerat:
Skicka brevet rekommenderat med mottagningsbevis så blir det inget tjafs.

Du skall nog se till att säljaren (och mäklaren) får brevet på något sätt.

Avtalet är mellan dig och säljaren, mäklaren är inte part i avtalet. Det är tänkbart att det rent formellt räcker att informera mäklaren men jag skulle inte vågat chansa på det.

Om du kan bevisa att du skickat brevet till säljarens address (kolla var han är skriven, skicka även till där han bor nu om dte skulle vara olika) så borde det räcka.

Handpenningen har mäklaren, det är i dennes intresse att meddela säljaren då köparen vill ha tillbaka sin handpenning ganska omgående.

Nja.. Om säljaren med fog kan anse att han inte blivit informerad om att köparen vill häva, då blir ju avtalet giltigt när tiden har gått. Säljaren har då ett giltigt bindande köpeavtal, mäklaren har genomfört affären och får sitt arvode.

Så att mäklaren håller i handpenningen spelar ju inte så stor roll.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.