Min fru har haft en mindre firma som lades ner den 11 januari. Nu ska vissa inventarier från denna säljas och då slår det oss:

Får vi sälja dessa med momsavdrag? Alltså får den firma som köper grejjerna göra avdrag för grejjerna fastän vår firma är nedlagd?

Hejsan

Har ingen aning om svaret på din fråga, men jag skulle rekommendera dig att skicka den till servicejouren@skatteverket.se i stället för detta forumet, alternativt ringa skatteverket. De brukar vara villiga att svara på sådana frågor och deras svar är mer tillförlitliga än svaren i ett onlineforum. Till sist är det ju de som ska avgöra hur ditt exempel bedöms, och kan du visa upp ett mail från dem har du ju ditt på det torra.

Lycka till!

Har gjort det, men sist jag mailade dit tog det typ 14 dar innan jag fick svar. Har en köpare som står och stampar och vill köpa OM det är ok ur momssynpunkt.

Om firman är nedlagd så antar jag att du inte längre är momsredovisningskyldig. I så fall kan du heller inte sälja med redovisad moms på kvittot. Dvs du kan inte debitera moms mot ngn, som du sedan inte redovisar till skatteverket.

Datera kvittot 11/1 öch debitera moms. Momsen för januari är ju inte redovisad ännu så du kan betala in den i tid.

Hela diskussionen är meningslös.

Om firman är nedlagd äger din fru sakerna som en "vanlig" privatperson.
Ett köpande företag får bara göra momsavdrag om säljaren är momsregistrerad och momsen betalas till skatteverket. Det finns ingen vinst med det.
Om hon hade tänkt att sälja en sak för 10 000:- + moms så får hon i stället sälja den för 10 000:- utan moms. Det blir samma intäkt för henne och samma kostnad för det köpande företaget. Det är till och med en fördel om hon säljer till en privatperson eller någon annan som inte är momspliktig.

/Hasse

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.