Ska försöka förklara så tydligt så möjligt, ställ gärna följdfrågor om ni inte förstår hur jag menar!

Har ett enplanshus med vind som är byggt 1969, vi fick tillträde till huset 27/4 -07.
Häromdagen skulle jag isolera spiroröret som går från köksfläkten via vinden och upp i en plåthuv på taket. Anledningen till detta var att det vid några tillfällen nu under vintern runnit in vatten i köksfläkten, det har antagligen varit kondens tack vare att röret inte varit isolerat hela vägen upp. Jag började med att försöka montera av "locket" på huven på taket. För att få bort locket var jag tvungen att skära bort siliconet som tätar mellan röret och hålet i huven. I samma huv kommer även rökröret från oljepannan upp och jag måste då skära bort siliconetätningen även där för att få av locket på huven. Jag får tilll slut bort siliconet och lyfter av locket och upptäcker att röret från köksfläkten inte riktigt ser ut som kag tänkt mig att det gör. Jag får därför skaffa lite ventilationprylar innan jag kan börja isolera röret.

Blir lite konstigt skrivet här nu hoppas ni hänger med; När förra ägeren bytte panna år 2005 bytte han även rökröret och då gjorde man på fäljande vis: Det befintliga rökröret kapades ca 50cm ovanför den nya pannan, sedan stack man ner ett tunnare rör i det gamla röret och anslöt detta till pannan. Det nya röret går sedan hela vägen upp inuti det gamla röret och ut genom locket på huven. Det gamla röret slutar precis i jämnhöjd med locket på huven och för att inte ska rinna in vatten mellan det nya och gamla röret har man tätat med silicone där.

När jag är klar med isoleringen och ska montera på locket på huven igen är det något som inte stämmer, det tar ett tag innan poletten trillar ner. Det som har hänt är att medan vi har fixat med röret från fläkten så har det gamla rökröret och plåtsvepet med isolering runtom glidit ner ca 50cm!! Det som håller upp röret och svepet nu är ett kopparrör till vattenpåfyllningen av pannan. Snabbt som f*n sågar vi till några träklossar som vi kilar in mellan pannan och röret för att få bort trycket från kopparröret. Som jag ser det så är det bara siliconet som har hållt upp det gamla rökröret och plåtsvepet. Det kan ju ha stått i spänn lite granna i bjälklaget också.

Detta måste väl vara ett dolt fel??

Fick tag i förra ägaren redan samma dag som det hände (nu i söndags) han hade försig att de som gjorde jobbet åt honom hade svetsat fast det gamla röret i det nya. Han skulle prata med dem på måndan och höra av sig sen, har inte hört ett ljud ännu så länge......

Pratade med en bekant idag som håller på med fastighetsbesiktningar, han sa att jag borde ta kontakt med mäklaren. Jag vet att säljaren tecknade nån slags dolda fel försäkring också.

Nån som har några tips och råd på hus jag ska göra??

Hmm- det som slår mig är detta: Hur stor skada har det åsamkat ?
Det låter tycker jag som det är 0 skada skedd - bara att sätta fast röret så funkar det ?

Just det borde du iof kunna få ett bidrag till - för det låter onekligen som ett dolt fel - men det är nog inte ngt man skulle driva alltför långt eftersom det inte torde handla om några större summor eller ?

Om jag inte kunde fixa det själv så hade jag kanske tagit upp det med föregående ägare (kolla först upp vad en hantverkare skall ha för att fixera röret så du har en summa att komma med), men annars hade jag istället försökt fixa det själv, du verkar ju ha pejl - du fixade ju kondensproblemet nyligen :)

/K

Förtydligar lite;

1. Det gamla rökröret och plåtsvepet har bockat kopparröret som är till påfyllningen av pannan, Man är ju lite orolig att det kan börja läcka. Detta röret vill jag ha ha fixat/omdraget. Ingen stor operation en rörläggare fixar det säkert på en timme med körning och allt.

2. När man tar bort/ändrar vattenröret som nämns i punkt 1 kommer antagligen det gamla rökröret och plåtsvepet att glida ner ca 5cm till. Det gamla rökröret kommer då att stå uppe på pannan, på grejen där rökröret är anslutet till pannan. Får man ha det så?

3. Eftersom det gamla rökröret och plåtsvepet har glidit ner ca 50cm är nu den översta delen av det nya rökröret oisolerad. Får den vara det? Om inte så måste ju de befintliga grejorna lyftas upp 50cm igen och förankras och det är nog inte så lätt. Alternativet är att isolera den sista biten med ny isolering, detta föutsätter ju då att man får ha det på det sättet jag nämner i punkt 2.

4. Eftersom det nya rökröret har en mindre diameter är hålet i locket på huven nu förstort. Som jag ser det så måste man modifiera eller få gjort att nytt lock till huven.

Som jag ser det så behövs det en rörläggare, en sotare och eventuellt en isolerare.

Jag har som jag skrev i första inlägget kontaktat förra ägaren samma dag som detta hände. Han skulle kontakta de som gjort jobbet åt honom i måndags och höra av sig till mig. Han har inte ens hört av sig och typ sagt "jag får inte fatt i killarna, men jag hör av mig så fort jag snackat med dem".

Aerostaffan skrev:
Förtydligar lite;

1. Det gamla rökröret och plåtsvepet har bockat kopparröret som är till påfyllningen av pannan, Man är ju lite orolig att det kan börja läcka. Detta röret vill jag ha ha fixat/omdraget. Ingen stor operation en rörläggare fixar det säkert på en timme med körning och allt.

2. När man tar bort/ändrar vattenröret som nämns i punkt 1 kommer antagligen det gamla rökröret och plåtsvepet att glida ner ca 5cm till. Det gamla rökröret kommer då att stå uppe på pannan, på grejen där rökröret är anslutet till pannan. Får man ha det så?

3. Eftersom det gamla rökröret och plåtsvepet har glidit ner ca 50cm är nu den översta delen av det nya rökröret oisolerad. Får den vara det? Om inte så måste ju de befintliga grejorna lyftas upp 50cm igen och förankras och det är nog inte så lätt. Alternativet är att isolera den sista biten med ny isolering, detta föutsätter ju då att man får ha det på det sättet jag nämner i punkt 2.

4. Eftersom det nya rökröret har en mindre diameter är hålet i locket på huven nu förstort. Som jag ser det så måste man modifiera eller få gjort att nytt lock till huven.

Som jag ser det så behövs det en rörläggare, en sotare och eventuellt en isolerare.

Jag har som jag skrev i första inlägget kontaktat förra ägaren samma dag som detta hände. Han skulle kontakta de som gjort jobbet åt honom i måndags och höra av sig till mig. Han har inte ens hört av sig och typ sagt "jag får inte fatt i killarna, men jag hör av mig så fort jag snackat med dem".
Alla dom punkterna är det ju du som orsakt genom att börja rota i systemet. Går ju knappast att få det till ett dolt fel då. Sen så sitter normalt sett ett sådant här rör fast genom att det står på pannan och är sen helt löst hela vägen upp för att kunna utvidga sig vid upphettning. När du tittar i pannrummet kan du ju där se att det inte finns något stöd för röret och måste ju då ta reda på vad som håller det uppe istället.

Tryck upp röret nerifrån igen. Lämpligen med en liten domkraft och en träregel som når upp till röret och lyft det sen en bit i taget. När det är på plats se till att svetsa fast en järnbit av lagom form tex ett vinkeljärn mellan golvet i pannrummet och det gamla rökröret så att det inte kan komma ner igen. Hade ju varit lämpligt att göra så från början här.

cem77; du menar alltså på fullt allvar att jag ska kunna förutse att det gamla rökröret ska glida ner för att jag skär bort en siliconefog som tätar mellan rökröret och locket på huven?????

Aerostaffan skrev:
cem77; du menar alltså på fullt allvar att jag ska kunna förutse att det gamla rökröret ska glida ner för att jag skär bort en siliconefog som tätar mellan rökröret och locket på huven?????
Jag håller nog inte med cem77 - att förankra ett gammal rörkör endast med en siliconefog kan knappast anses vara "fackmannamässigt".

Däremot tror jag att lösningen just är att trycka upp röret igen och förankra det - mha svets, vinkeljärn eller vad som nu funkar - det kan knappast vara så svårt?
Sotare torde väl inte behövas - eller ?
Vad skall han göra - det är ju varken en sotning eller nyinstallation med besiktning du behöver.

Rörläggaren kan nog fixa allt - och det torde inte ta många timmar heller - men jag vet som sagt inte exakt hur det ser ut iof

Men kontakta säljaren som sagt och se om det går den vägen - i bästa fall får han tag i dom som gjorde det och dom kommer och fixar det.
Aller om du har tur så ställer han upp och betalar en fix.
Men som sagt: OM inte så skulle jag nog personligen inte gå vidare efter det - att försöka dra det så långt som till en rättegång för en såpass liten summa skulle vara dumt tror jag.

/K

klaskarlsson skrev:
Jag håller nog inte med cem77 - att förankra ett gammal rörkör endast med en siliconefog kan knappast anses vara "fackmannamässigt".
Fackmannamässigt eller inte har ju inget med dolt fel att göra vilket var frågeställningen i det här fallet.

Är det ett konstruktionsfel som inte går att upptäcka utan förstörande åtgärder så kan det klassas som ett dolt fel. Jag tycker det låter som om det skulle kunna vara så.

Det låter kanske som ett dolt fel men samtidigt verkar det ju inte vara särskilt stora summor vi pratar om...

Man kanske ska fundera om man inte ska bara fixa problemet.

Fast å andra sidan kanske man ska stå på sig... Kontakta en advokat.

/ATW

Ska försöka få kontakt med mäklaren idag eftersom säljaren inte har hört av sig. Vet att han tog nån slags dolda felförsäkring, men som jag har fattat det så får jag stå för självrisken så det blir nog dyrare än att ordna det själv.

Det är absolut inte du som står för någon självrisk om det blir bedömt som dolt fel!

Bered dig på ett ganska omfattande arbete att bevisa för försäkringsbolaget att det handlar om ett dolt fel (been there, done that...)!

Om det inte är stora siffror det handlar om skulle jag råda dig att göra upp i godo med säljaren ifall detta är möjligt. Säljaren har sannolikt en självrisk och den är ofta ganska hög för denna typ av försäkringar. Jag vet att den tex kan vara 1/3 basbelopp vilket betyder 12.000:-

Redigerat:
cem77 skrev:
Fackmannamässigt eller inte har ju inget med dolt fel att göra vilket var frågeställningen i det här fallet.
Som injonil säger nedan: Är det ett konstruktionsfel (dvs en konstruktion som är ej fackmannamässigt utförd) som köparen inte kunde förvänta sig med tanke på ålder och allmänna skick på huset (eller den delen av huset) - och felet inte kunde upptäckas vid en besiktning så kan det mkt väl vara ett dolt fel.

Jämför tex med ett felkonstruerat tätskikt i ett badrum som påstås vara nyrenoverat för 5 år sen (även om just tätskikt och badrumskonstruktioner är omdebatterade som sådant)....

/K

injonil skrev:
Bered dig på ett ganska omfattande arbete att bevisa för försäkringsbolaget att det handlar om ett dolt fel (been there, done that...)!
Finns det någon tråd om det här på forumet?

Tror inte att en några meter lång rökrör med plåt+ isolering hängde uppe med hjälp av silikon i 5 år. Men om det är möjligt så ta en tub silicone och fixa det på samma sätt.
gaia

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.