1 197 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
BBR -förtydligande vid Delad Enterprenad
Hej
Behöver man förtydliga i ABS 09-kontraktet under övrigt att byggfgirman skall följa gällande regler enligt BBR ? Borde ju vara inskrivet men hittar det inte nånstans ?
I mitt fall ville jag egentligen bara förtydliga för byggfirman att de skall uppfylla de krav och regler som gäller för tätskiktet i klimatskalet.
Men lägger man in en klasul om att de skall följa BBR så är det väl klart som korvspa, eller ? Det täcker ju in alla regler och krav som gäller..
Behöver man förtydliga i ABS 09-kontraktet under övrigt att byggfgirman skall följa gällande regler enligt BBR ? Borde ju vara inskrivet men hittar det inte nånstans ?
I mitt fall ville jag egentligen bara förtydliga för byggfirman att de skall uppfylla de krav och regler som gäller för tätskiktet i klimatskalet.
Men lägger man in en klasul om att de skall följa BBR så är det väl klart som korvspa, eller ? Det täcker ju in alla regler och krav som gäller..
Det tydligaste sättet att speca kontrakt är alltid att hänvisa till de avsnitt av AMA man vill ska gälla. OBS att det nte räcker att enbart skriva "enl AMA" eftersom i den förekommer motstridiga varianter av utföranden.
Det är byggherrren som ansvarar för att allt uppfyller lagar och förordningar. Görs bäst genom att man har en tydlig spec över vad som ska göras.
Det är byggherrren som ansvarar för att allt uppfyller lagar och förordningar. Görs bäst genom att man har en tydlig spec över vad som ska göras.
Som lekman är det ju inte helt lätt att få in vilka aktuella avsnitt i BBR och AMA som skall gälla..
Vad gäller för ABS09.. Styr detta avtal mot BBR och AMA på något sätt eller behöver det förtydligas?
Det jag är mest intresserad av att få med är att de använder virke och material som är godkänt och att de säkrar upp tätskiktet i huset enligt gällande reglel.
Hur hade Ni formulerat detta i ett avtal ?
Vad gäller för ABS09.. Styr detta avtal mot BBR och AMA på något sätt eller behöver det förtydligas?
Det jag är mest intresserad av att få med är att de använder virke och material som är godkänt och att de säkrar upp tätskiktet i huset enligt gällande reglel.
Isf är mitt bästa förslag att du tar kontakt med ngn som vet hur man gör.carax skrev:Som lekman är det ju inte helt lätt att få in vilka aktuella avsnitt i BBR och AMA som skall gälla..
Det sparar dig pengar i det långa loppet.
Nej, ABS09 tar endast hänsyn till konsumenttjänstlagen, inte till något av dessa regelverk.carax skrev:
Dock är konsumenttjänstlagen utformad så att om något av arbetena inte uppfyler myndigheternas krav eller kan anses fackmässigt utfört är detta att anse som ett fel. Undantaget är om näringsidkaren uttryckligen informerat om att något inte följer mundighetskrav eller liknande.
AMA är ett regelverk som att framtaget för att reglera avtal mellan två näringsidkare och är altså inte konsumentanpassat. Man hänvisar aldrig till AMA i sin helhet utan till specifika underrubriker om man önskar att dessa skall gälla. Detta är dock överkurs för konsumententreprenader. Dock kan AMA användas som referenslitteratur när man försöker utröna vad som anses vara fackmässigt utfört.
Jag tycker det är bättre att formulera sig typ: arbetena skall i sin helhet uppfylla myndighetars lagar och förordningar. Då är man någorlunda skyddad mot missuppfattnignar. Det finns ju fler myndighetskrav än de som står i BBR........
Viktigare vid delade entreprenader är att få ordning på ansvaret i skarven mellan två entreprenader så att det blir svårare att skylla på varandra. Dessutom bör man fundera om man skall införa etappviten för en del arbeten.
Klicka här för att svara