Hej

Blev lite krångel att få tag i schakt kille till vårat nybygge så vi blev tvungna att schakta bort matjorden på tomten innan vi hade slutbetalt och skrivit på köpebrevet.
Hade betalt handpenning och skrivet ett köpekontrakt på den tidigare..
Nu fick kommunen reda på detta och sade att detta va en grov överträdelse och dom skulle gå vidare med detta.
Vad kan dom göra bötfälla mig??
Va inga problem att skriva på köpekontraktet nu efter slutbetalningen.

Var det kommunen ni köpt tomten av?

Ja, du får ju inte börja förren tomten är din (vid köpebrevet). Men jag ser inte hur kommunen har förlorat på detta, så något skadestånd vet jag inte hur de skall kunna motivera.

Det är väl bara att vänta tills du får ett kravbrev, bestrida det, och se vad som sen händer?

Jag antar att bygglovsmyndigheten reagerat på din schaktning utan marklov. Oavsett vem som äger en fastighet får man inte utföra vilken åtgärd som helst utan tillstånd. Man betraktar helt enkelt din lilla grävning som ett "svartbygge".

Nu är jag inte alldeles säker på att din åtgärd formellt kräver marklov, eller ens bygganmälan. Har du bara avlägsnat ett par decimeter matjord skulle man välvilligt kunna tolka det som första steget mot ett fungerande potatisland... ;)

Det är inte din sak, utan byggnadsnämndens, att bevisa överträdelsen och att beskriva den. Men oavsett alla formaliteter är det trist att redan i starten totalkrocka med bygglovsfolket. Lirka med dem, och gör ingen jätteaffär av att de kanske biter sig i tummen.

Ja tomten är köpt av kommunen.
När jag schaktade av ca 40cm matjord så hade jag redan bygglovet stämplat och klart och även varit på byggsamråd..
Kommunen gnäller på att vi "tillträdde" tomten innan slutbetalningen va gjord.
Jag trodde att handpenningen räckte

Aha, då tolkade jag saken fel. Du talar alltså om kommunen i egenskap av fastighetssäljare.

Nej, om du inte fått särskilt tillstånd får du inte börja jobba på tomten innan tillträdesdag. Handpenning och giltigt skriftligt avtal räcker inte. Egentligen har du inte full förfoganderätt över tomten förrän du fått lagfarten i din hand.

Nej, kommunen själv har ingen rätt att debitera några "böter". Men man vill tydligen statuera exempel. I värsta fall får du ta itu med en anmälan om egenmäktigt förfarande. I bästa fall inser tjänstemannen att han redan lärt dig något nytt.

ok då får man hoppas på det bästa.
Har fått reda på av grannen att han fick ett tillstånd av kommunen att bygga sitt hus närmare än 4,5 meter från min tomt. kommunen gav en sk grannyttran att det va ok att lägga det närmare tomtgräns än 4,5.. men detta står inte i köpekontraktet, ska inte det skrivas in att det ligger ett servitut på tomten??

Nej, det är inget servitut. Den som äger tomten just då kan yttra sig, men det är ett beslut som kommunen tar i samband med att de ger bygglov.

Hemmakatten
Du kan överklaga bygglovet, mixmacke, inom 3 veckor efter att du fått reda på detta.

Låter som att det är något du själv hade kunnat ta reda på innan du köpte din tomt genom att fråga kommunen om hur bygglovshandlingarna för dina grannar såg ut.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.