B
säker på det är blåbetong då??

"...Köparen har dessutom rätt
till ersättning för skada, om felet eller förlusten beror på försummelse
på säljarens sida eller om fastigheten vid köpet avvek från vad säljaren
får anses ha utfäst.
" / Jordabalk, Kap 4 §19"

Vad har säljaren rätt till?

Total blåbetongssanering, ny ventilation, nytt tak, häva köpet eller en påse pengar?

/ATW

Säljaren har i detta fall inte rätt till något - bara skyldigheter!;)

Vad man gör åt saken sen kanske vi inte behöver spekulera i också?
Låt wem_vet, som nu_vet vad han ska göra - göra det först
- få säljaren att inse och erkänna sitt bedrägeri!

Sen får de enas om en lösning som wem_vet blir nöjd med...

ArneTW skrev:
"...Köparen har dessutom rätt
till ersättning för skada, om felet eller förlusten beror på försummelse
på säljarens sida eller om fastigheten vid köpet avvek från vad säljaren
får anses ha utfäst.
" / Jordabalk, Kap 4 §19"

Vad har säljaren rätt till?

Total blåbetongssanering, ny ventilation, nytt tak, häva köpet eller en påse pengar?

/ATW

Säljaren har inte rätt till något!

Köparen har rätt till att få prisavdrag med tanke på att hans fastighet eventuellt är mindre värd på grund av blåbetongen, eller så kan han häva köpet om blåbetongen har stor betydelse för köparen!

Hittar på exempel, konstigt men vi prövar:
Säljaren säljer fastigheten, säger att det inte finns blåbetong! Köparen har kanske cancer och vill undvika blåbetong p.g.a. radon etc etc. i vilket fall, då har blåbetongen "stor betydelse" för köparen och då kan han häva köpet!

Total blåbetongssanering innebär väl mer eller mindre att riva hela huset och bygga ett nytt då huset bestod av bara betongen ifråga? (rätta mig om jag har fel)

Nytt tak vet jag inte varför han skulle vilja ha?

Jag menade inte att säljaren hade några särskilda rättigheter utan om vad köparen kunde förvänta sig för utfall av en förhandling (eller i domstol).

dvs köparens rättigheter ;)

/ATW

ArneTW skrev:
Jag menade inte att säljaren hade några särskilda rättigheter utan om vad köparen kunde förvänta sig för utfall av en förhandling (eller i domstol).

dvs köparens rättigheter ;)

/ATW
Aha, missförstånd från min sida, my bad! :blushing:

Min gissning som jag skrev innan att antingen gör han ett stort avdrag på priset eller så får han häva köpet och återlämna fastigheten, köparen d.v.s. wem_vet har även rätt till att få ränta på sina pengar!

19 § Om fastigheten inte stämmer överens med vad som följer av avtalet
eller om den annars avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta
vid köpet, tillämpas vad som sägs i 12 § om köparens rätt att göra
avdrag på köpeskillingen eller häva köpet.

12 § Har fastigheten efter köpet skadats eller försämrats genom
säljarens vanvård eller vållande, får köparen göra avdrag på
köpeskillingen eller, om skadan är av väsentlig betydelse, häva köpet.
Han har dessutom rätt till ersättning för skada

25 § I fråga om säljarens rätt till ränta på köpeskillingen gäller
bestämmelserna i räntelagen (1975:635). d^_^b

MVH!
Skicka privat om det är något ni undrar över så ska jag försöka svara så gott jag förmår :D

Redigerat:
Hej hej

Lite nyheter
Mäklaren backade i dag och vill inte ha någontig att göra med detta ,säger själv att han inte visste något om blåbetongen i källaren ,men var snabb att tillägga att det håller aldrig i en rättegång trots att jag har skriftligt på att det inte finns blåbetong i fastigheten.Ville nästan inte lämna ut nya adressen till säljaren.

Jag har på känn att säljaren knappast kommer att ha någon lust att ens svara på något samtal som kommer från mig...Får se nu hur jag kommer vidare med detta antar att det är advokat som gäller.Fan va det är kul med hus......:S

Men HALLÅ!!

Skulle inte skriva mer men...

Du besiktade väl huset? (orkar inte läsa hela tråden igen, sorry)

Och du har väl fått en ENERGIBESIKTNING?? den ska med absolut nödvändighet innehålla uppgift om huset innehåller blåbetong!! (utbildad Energiexpert, men ej av praktiska/ekonomiska skäl certifierad - annat ämne - så tro inte/lyssna inte på de som nu kommer att säga annorlunda!)

ALLTSÅ - Besiktningsmannen - och Energiexperten - är ansvariga för sina besiktningar. Har du gjort en Jordabalksbesiktning, ska det alltid anges vissa parametrar bl.a. blåbetong, och av någon behörig att göra dylika så är han ansvarig för den i 2 år.
Alltså Åtala först besiktningsmannen! Är felen allvarliga är det skadeståndsansvar som gäller!

Är du inte medlem i Villaägarna - gå med bums - då får du proffsråd i vilken turordning du ska ta det här. - och tips på advokater som kan sånt här.

Over and out/A

d^_^b Tackar! Skall läsas med stort intresse!

radon mätningar är såååå enkelt att bluffa med, så visste jag om det o inte tänkte göra nåt åt det hade jag oxå lagt in dosan i kylskåpet (rätt märkligt att det inte är bättre kontroll på detta). ta o gör om mätningen. finns instrument för detta förrutom spårdosor som tar lång tid.

du kan ha högre värden i huset än vad "mätningar" visat.
radon generellt faller under en upplysningsplikt från säljare, kan vara bra att känna till.

en energibesiktning idag. grundar sig i princip i samtliga fall på fastighetsägarens uppgifter. energibesiktningar har blivit lika meningslösa som många ovk-er en viss kategori besiktningsmän utfört genom åren. o då har de inte funnits så länge.

Jag tycker att det låter som en tillräckligt specifik utfästelse för att den ska kunna gälla rättsligt, lite beroende på hur den skriftliga utfästelsen är utformad. Det är som jag förstår det viktigt att utfästelsen är specifik, inte kan missförstås, att säljaren faktiskt rimligen har kännedom i frågan och att utfästelsen har betydelse för köpet. Det skulle kunna stämma i detta fall.

Frågan är hur stor avvikelsen från utfäst skick kan anses vara (avvikande material i en innervägg är kanske inte en så stor avvikelse, jag vet inte).

Den du ska prata med först är säljaren, i andra hand en advokat.

Nickan09 skrev:
Men HALLÅ!!

Skulle inte skriva mer men...

Du besiktade väl huset? (orkar inte läsa hela tråden igen, sorry)

Och du har väl fått en ENERGIBESIKTNING?? den ska med absolut nödvändighet innehålla uppgift om huset innehåller blåbetong!! (utbildad Energiexpert, men ej av praktiska/ekonomiska skäl certifierad - annat ämne - så tro inte/lyssna inte på de som nu kommer att säga annorlunda!)

ALLTSÅ - Besiktningsmannen - och Energiexperten - är ansvariga för sina besiktningar. Har du gjort en Jordabalksbesiktning, ska det alltid anges vissa parametrar bl.a. blåbetong, och av någon behörig att göra dylika så är han ansvarig för den i 2 år.
Alltså Åtala först besiktningsmannen! Är felen allvarliga är det skadeståndsansvar som gäller!

Är du inte medlem i Villaägarna - gå med bums - då får du proffsråd i vilken turordning du ska ta det här. - och tips på advokater som kan sånt här.

Over and out/A
Men hallå!

Varför skulle en energibeskitning ta upp om man har blåbetong i innerväggarna?

Troligt scenario är att rätten finner att säljaren gjort felaktig utfästelse men att detta saknar betydelse eftersom radonhalten understiger gränsvärdet. Eventuellt kanske rätten beslutar att ny mätning ska göras och pröva saken efter det. Husets värde borde inte baseras på byggmaterialet utan på radonförekomsten.

Detta är min högst lekmannamässiga gissning!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.