2 397 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Betalningsanmärkningar hos snickaren
Den entreprenör som vår säljare föreslagit ska bygga vårt hus har fått goda referenser (Vi har tagit reda på lite även på privat väg om honom). Men vi har nu efter kontroll med kronofogden och skatteverket upptäckt att hans enskilda firma har haft restförda skulder på skattekontot vid många tillfällen genom åren. Flera gånger har det hamnat hos kronofogden. Skulderna har inte samlats på hög utan allt är betalt. Just idag finns ingen skuld hos kronofogden. Det började redan 1999 och har fortsatt så. Enligt skatteverket får han en påminnelse i dagarna om ytterligare en skuld som ska vara inbetald i början av april. Det handlar om belopp såsom 20 000, 12 000, 30 000. Ett belopp har varit på 75 000.
Vi ska bygga med generalentreprenad. Tidigare har allt sett lovande ut. Nu vet jag inte längre. Förmodligen är han en slarver när det gäller det här med papper och bokföring, men en utmärkt snickare. Frågan är bara om slarvet kan leda till indragen F-skattesedel och vad händer med oss då? Frågan är bara också hur han vågar låta det hamna hos kronofogden ett antal gånger
Vi har kontaktat husförsäljaren idag och ska även prata direkt med entreprenören i nästa vecka (vi har bara kontrakt med husföretaget än så länge, så än är inget någon fara - mer än att vår tidsplan spricker rejält om vi ska leta annan entreprenör).
Vad svårt det här är - här handlar det om någon som förmodligen bygger ett bra hus men som slarvar med sina papper.....
Vad göra? Vad innebär egentligen det där med restförda skulder på skattekontot? Kan det leda till indragen f-skattesedel?
Vi ska bygga med generalentreprenad. Tidigare har allt sett lovande ut. Nu vet jag inte längre. Förmodligen är han en slarver när det gäller det här med papper och bokföring, men en utmärkt snickare. Frågan är bara om slarvet kan leda till indragen F-skattesedel och vad händer med oss då? Frågan är bara också hur han vågar låta det hamna hos kronofogden ett antal gånger
Vi har kontaktat husförsäljaren idag och ska även prata direkt med entreprenören i nästa vecka (vi har bara kontrakt med husföretaget än så länge, så än är inget någon fara - mer än att vår tidsplan spricker rejält om vi ska leta annan entreprenör).
Vad svårt det här är - här handlar det om någon som förmodligen bygger ett bra hus men som slarvar med sina papper.....
Vad göra? Vad innebär egentligen det där med restförda skulder på skattekontot? Kan det leda till indragen f-skattesedel?
Detta togs upp i Fuskbyggarna på TV4 igår (skitprogram för övrigt) och om jag fattade det rätt så går det utmärkt att använda "firmor" som saknar f-skatt. Men det blir då någon form av anställningsförhållande där beställaren tar över ansvaret för att skatter för den som utför arbetet betalas in till Skatteverket. Så blir F-skattsedeln indragen under pågående arbete ska Ni vara vakna och hålla inne med en så stor del av betalningen att Ni kan betala till Skatteverket när dom kommer och knackar på.
Att det går till fogden är illa men att få anmärkning av skatteverket kan vara så enkelt som en slarvig revisor eller ekonomiansvarig. Vi har fått betala förseningsavgift till skatteverket på företaget p.g.a. just det.
Den snickare/byggare som byggt våra 2 hus i lösvirke har varit suverän! Mycket speciallösningar med bl.a. gerade hörnor/knutar. Nu hade vi delade antreprenader med många hantverkare inblandade, men det gick mkt bra. Snickaren kontaktade elektriker/rörmokare/plåtslagare m.fl. när det behövdes och de kom alltid när de var kallade. En enskild firma tycker jag faktiskt är bättre att anlita.
En enskild firma innebär att snickaren/hantverkaren är personligt ansvarig ekonomiskt och juridiskt och det är därmed mktsvårare att komma undan ansvar genom att gå i konkurs som ett aktiebolag kan göra.
Däremot skulle jag inte anlita någon som har återkommande problem med skatteinbetalningar. Det tyder på en slarver och en slarver vill man inte ha till sitt bygge. En enstaka miss till Skatteverket kan vara okej, eftersom det räcker med en kund/ett projekt med lite högre kostnader som inte blir betalt, så får hantverkaren svårt att betala skatter o moms.
En enskild firma innebär att snickaren/hantverkaren är personligt ansvarig ekonomiskt och juridiskt och det är därmed mktsvårare att komma undan ansvar genom att gå i konkurs som ett aktiebolag kan göra.
Däremot skulle jag inte anlita någon som har återkommande problem med skatteinbetalningar. Det tyder på en slarver och en slarver vill man inte ha till sitt bygge. En enstaka miss till Skatteverket kan vara okej, eftersom det räcker med en kund/ett projekt med lite högre kostnader som inte blir betalt, så får hantverkaren svårt att betala skatter o moms.
Redigerat:
Eftersom han är själv, och säkert har massa andra jobb så är de kanske inte säkert han hinner med? Man har antagligen betydligt mindre buffert osv.Nika70 skrev:
Jag kanske bara är fördomsfull, finns säkert bra/seriösa ensamföretagare med enskild firma :|
Mycket tyder på att han är en slarver med sin bokföring/sina papper men inte med byggandet. Frågan är var gränsen ska dras... hur mycket man vågar riskera. Vi har precis skrivit på slutbeställning hos husleverantören så det är liiite pressande just nu allting. Men vi har inte skrivit på med entreprenören än. Jag ska ringa skatteverket och kronofogden imorgon igen för mer detaljer. Hur många gånger det faktiskt handlar om och exakta belopp och hur snabbt han betalade när han väl fått påminnelser etc.....
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Kan ju vara så att snickarn är FÖR noga med byggandet och då går HANS ekonomi på knäna (ligger efter pga att han lägger mer tid på att bygga rejält).
Svårt att veta, titta vad han byggt tidigare.
Protte
Svårt att veta, titta vad han byggt tidigare.
Protte
Utan att uttala mig specifikt om firman ovan, så anser jag att du har helt fel i din bedömning. Den enda "säkerhet" du i princip har när du anlitar ett AB är att det finns 100,000:- i tillgångar i företaget någonstans. Hur långt räcker 100,000 egentligen i så stora projekt som ett husbygge? Speciellt med tanke på att du inte är speciellt prioriterad fordringsägare utan står sist i kön efter skatteverket, banker och får dela resten med andra? Det finns i regel aldrig någonting kvar till "vanliga" fordringsägare vid en AB-konkurs.Rrrrr skrev:
Om man ser ur AB-företagarens synvinkel så är det ju tämligen enkelt i en trängd situation att bara kursa ABet och förlora max 100,000:- som man satsat en gång i tiden (som man säkert gjort av mycket av som det inte finns full täckning för ändå).
Med en enskild firma däremot så kommer företagaren aldrig ifrån sina åtaganden. De följer med hon personligen vad han än gör.
Speciellt inom byggbranschen där det ibland tycks sättas i system att kursa ABn för att börja på ny kula när det passar, så skulle jag personligen mycket föredra någon som hade en enskild firma, alternativt anlita ett AB som är välkänt.
Sedan verkar du ha missförstått något. Enskild firma är bara en företagsform. Det hindrar absolut inte att en företagare som har enskild firma har massvis med anställda.
Redigerat av moderator:
Klicka här för att svara