Vi håller på att bygga hus med en stor husleveratör (nyckelfärdigt). Vi får huset komplett och inflyttningsklart, handpennign är betald och slutbetalning sker vid tillträde. Nu har vårt bygge varit försenat i några veckor. Vi hade avtal om inflytt efter slutbesiktning 1 mars men det datumet har flyttats fram till 1 april. Tillägg till vårt avtal är skrivet och undertecknat av båda parter, entreprenören och oss. Inflytt 1 april ser dock oroande osannolikt ut... Vi har sagt upp vår hyresrätt inför 1 april så snart är vi hemlösa om inte huset blir klart. Vi har ju inga egentliga ekonomiska förluster innan vi ev måste flytta in på hotell, men det är väldigt stressigt och en obehaglig situation. Enligt vad jag förstår så kan vi kräva ersättning för förseningen. Men man undrar vad som är skäligt? Finns det nån %-sats som riktlinje om bygget drar över det överenskomna tillträdesdatumet?
 
Vitesbelopp finns (borde) i kontraktet ni har gällande entreprenaden/erna. Titta där, det brukar ligga på 0,5-1% av kontraktskostnaden per påbörjad vecka. Dock gäller det ha en baktung betalningsplan för att vara något så när säker på att man verkligen får ut sitt vite.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.