är på g att köpa en liten gård, men låt oss säga att vi skriver papperet att vi ska köpa, lånet blir klart och dagen innan eller samma dag rammlar till exempel taket in på ladugården, värre saker kan ju hända men som exempel
Säljaren säger då vi sätter ner priset med 90-tusen eller liknande, vad gör jag med banken då? jag måste ju få ut det förbaskade banklånet inkl dom 90lappen som renoveringen kostar i mitt exempel, nu är det här ju lika troligt att hända som att man får en satelit i skallen om man går ut men ändå.
så minskas lånet med motsvarade sänkning eller vad händer?

AnneFi
vet inte om det här är samma sak men när vi köpte vårt hus så fick vi ca en veckan innan tillträdesdagen fick vi veta att en spolfirma hade varit i huset flertalet gånger. Dom hade filmat att avloppsröret utanför huset var avbrutet.

Säljarna hade inte informerat om detta utan hade bilat upp källaren och sagt att det varit bakfall som åtgärdats. Efter att vi fått reda på sanningen så skrevs det tilläggspapper på husköpet. När vi skulle betala huset så lånades hela beloppet av banken och betalades till säljarna. Direkt efter så förde säljarna med hjälp av mäklare och bank tillbaka 25000 kr till våra konton.

Så huspriset och lånet var fortfarande detsamma, men vi fick tillbaka pengar.

Det var ingen bra idé. Om fastighetens verkliga pris inte stämmer med det som anges i köpebrevet, är köpet ogiltigt.

Dessutom drog ni på er en onödigt hög lagfartskostnad på det där viset.

Det är nog i gråzonen. man kan ju ev. se det som att man köper ett hus. Omedelbart efteråt så ersätter säljaren köparen för ett fel.

Jag vet inte.

Men det gäller att man kollar en sådan sak med jurist (inte mäklaren). För precis som Andersmc skriver så får man inte uppge en felaktig köpeshilling. Säljaren kan i princip när som helst komma och kräva att få tillbaka sitt hus.

Redigerat:
AnneFi
andersmc skrev:
Det var ingen bra idé. Om fastighetens verkliga pris inte stämmer med det som anges i köpebrevet, är köpet ogiltigt.

Dessutom drog ni på er en onödigt hög lagfartskostnad på det där viset.
Men priset var ju fortfarande detsamma. Efter att huset var köpt så gav säljarna oss pengar.

Alltså det var ett dolt fel som uppdagades innan vi flyttat in så att säga.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.