Nu när det börjar töa undan lite och vi kikar runt på tomten så inser vi att vi inte riktigt vet vart tomtgränserna går. Tomten är köpt av smålandsvillan/myresjöhus. Måste vi beställa detta (och betala) av lantmäteriet för att få reda på tomtgränserna? Känns som att tomterna borde ha gränserna utstakade. Eller? Och vad landar den notan på isåfall? Såg en siffra k ring 20k. Känns väldigt mycket för att få veta vart man kan sätta häcken. Större kostnad än själva häcken.

Mikael_L
Är huset redan byggt?

B
svara på mikaels fråga? jag tror jag vet va han tänker

Om tomten är avstyckad, så har väl LM varit där och petat ner pinnar redan. Om ni inte hittar dem, så kan ni ta dit vem som helst som letar upp gränspinnar (tex LM). Kostar betydligt mindre än 20k i så fall.

Googla på gränsutvisning

I samband med avstyckningen brukar lantmäteriet alltid slå ner rör i de nya gränserna, det ingår liksom i priset för en avstyckning. Men ibland vill man avvakta till efter markberedning, VA och skaftvägar har gjorts klart (det är ju dumt om rören förstörs av grävmaskinen, eller att de fylls över med en halvmeter fyllnadsmassor), så då kanske de inte kommit på plats än. Det är också möjligt att det är just något sånt som har hänt, dvs att rören förstörts eller fyllts över.
Men kontakta du lantmätaren så kan de lämna besked om du har rör där eller ej. Att få ut nya rör som ersättning för förstörda kan bli rätt dyrt, men att "bara" få gränsen utvisad för dig (med t.ex. träkäppar) kostar som regel någon tusenlapp eller två.

Insåg häromdagen när jag hade Kart&Mät från kommunen ute att rören är väldigt svåra att hitta...men om man är utrustad med en metalldetektor så sitter de ju där!
Om man nu är bergsäker på att rören är nedslagna överhuvudtaget som sagt:-)

Mikael_L skrev:
Är huset redan byggt?
Japp, inflytt snart.

Mikael_L
Ja annars hade jag föreslagit att samtidigt dom gjorde utsättningen att dom även tog fram tomtgränserna ordentligt (Detta hade givetvis inte blivit några juridiskt bindande gränser, och man har inte tillåtelse att flytta några markeringar heller) men dessa gränser hade förmodligen dugt gott att plantera någon häck eller satt ett staket efter.

Ofta har de som sätter ut husen tillgång till en del trevlig utrustning, helst en totalstation, och förutom detta vet dom om ofta lite bra referenspunkter.

Nu står redan huset där alltså.
Har du inte tillgång till en bra tomtkarta samt bygglovet med mått angivna mellan hus och tomtgräns. Med detta och en del jobb borde det kunna gå att finna ut gränserna med ganska god noggrannhet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.