Tjena!

Jag har dykt på ett "litet" problem.

Jag pratade med en snickare och han räknade på vårt jobb. Han uppskattade arbetskostnaden till 45-50 000kr och material till 15-20 000kr. Bra tänkte jag och företaget utförde jobbet med bravur, inget att klaga på där.

MEN fick fakturan idag och känner mig ganska uppgiven just nu. Från att ha räknat med att betala, efter 50% borttaget i rot, 25(arb) + 20(mtrl) = ~45 så fick vi en räkning på 90 000kr och en utförligt ursäkt att han hade hål i huvudet och glömde momsen(dom jobbar främst mot ftg och inte privatpersoner) och att arbetet blivit lite dyrare än beräknat. Han drog bort ~15 000kr som plåster på såren och då kom räkningen ner till 90 000kr

Så till frågan då... Är det OK för honom att göra så. Det är ju nästan en dubbling av det priset som han initial uppskattade och som jag tyckte var OK. Hur kan jag gå vidare med detta?

/Andreas

yoxler skrev:
Tjena!

Jag har dykt på ett "litet" problem.

Jag pratade med en snickare och han räknade på vårt jobb. Han uppskattade arbetskostnaden till 45-50 000kr och material till 15-20 000kr. Bra tänkte jag och företaget utförde jobbet med bravur, inget att klaga på där.

MEN fick fakturan idag och känner mig ganska uppgiven just nu. Från att ha räknat med att betala, efter 50% borttaget i rot, 25(arb) + 20(mtrl) = ~45 så fick vi en räkning på 90 000kr och en utförligt ursäkt att han hade hål i huvudet och glömde momsen(dom jobbar främst mot ftg och inte privatpersoner) och att arbetet blivit lite dyrare än beräknat. Han drog bort ~15 000kr som plåster på såren och då kom räkningen ner till 90 000kr

Så till frågan då... Är det OK för honom att göra så. Det är ju nästan en dubbling av det priset som han initial uppskattade och som jag tyckte var OK. Hur kan jag gå vidare med detta?

/Andreas
Jag kan inte riktigt svara på hur du skall gå vidare men jag vill bara kommentera att det inte är en dubblering av priset.

Uppskattat pris 50000+20000= 70 000 kr
Ditt pris: 90 000 kr

jo men de 50 var före rot, det frågade jag, så där hade jag fått tillbaka 25. Så 25 för arbete + 20 för material = 45

Jag kanske är ute och cyklar nu men du kanske måste ansöka om ROT avdraget själv?

nej det gör företaget. så de 90 är efter rot. rot blev 40 (utan rot skulle fakturan bli 130)

Även om man skulle vara lite snäll och medge felet ang moms (vilket du inte behöver göra) så skulle denna felaktighet rendera i ett pris på 87 500kr. Avvikelse därifrån med max 15 % ger 100 625kr innan ROT.

Risken för felaktiga kalkyler kan inte gärna belastas dig. Dock måste man ju ha i beräkningen att det kan vara svårt att visa att fast pris har avtalats (om det nu i verkligheten har avtalats överhuvudtaget) eller att ett cirkapris har avgetts.

Spontant känns det mycket märkligt att fördubbla priset...

Redigerat:
Enligt konsumenttjänstlagen får ett uppskattat pris överskridas med max 15 %. Prisuppgifter till konsument ska inkludera moms. Du kan hänvisa honom till http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Lagar/Om-konsumenttjanstlagen/

Vilket pris ska du betala?

• Du ska betala vad som är skäligt. Har hantverkaren lämnat en ungefärlig prisuppgift, så får det priset inte överskridas med mer än 15 procent om ni inte har avtalat något annat.
  • Hantverkaren har rätt till pristillägg om han har utfört nödvändigt tilläggsarbete eller om tjänsten har fördyrats på grund av omständigheter som beror på dig.
  • Du behöver inte betala för arbete som försämras eller går förlorat på grund av en olyckshändelse som inträffar innan tjänsten är avslutad.
  • Du har rätt att få en specificerad räkning som gör det möjligt att bedöma arbetets art och omfattning. Det ska också framgå av räkningen hur priset har räknats fram.Vilket pris ska du betala?
    • Du ska betala vad som är skäligt. Har hantverkaren lämnat en ungefärlig prisuppgift, så får det priset inte överskridas med mer än 15 procent om ni inte har avtalat något annat.
    • Hantverkaren har rätt till pristillägg om han har utfört nödvändigt tilläggsarbete eller om tjänsten har fördyrats på grund av omständigheter som beror på dig.
    • Du behöver inte betala för arbete som försämras eller går förlorat på grund av en olyckshändelse som inträffar innan tjänsten är avslutad.
    • Du har rätt att få en specificerad räkning som gör det möjligt att bedöma arbetets art och omfattning. Det ska också framgå av räkningen hur priset har räknats fram.

Vi råkade ut för något liknande och gjorde fel. Vi ringde till konsumentvägledaren (tycker jag att du också ska göra) som rådde oss att betala allt (tycker jag INTE att du ska göra) och sedan anmäla hantverkaren till ARN, för att se vem som har rätt.

Betala det han uppgav att det skulle kosta + 15 %, och hävda din rätt. Godtar han inte det, anmäler du honom till ARN och säger att du avvaktar deras utslag. Får du rätt där så tror jag inte att han vinner om han tar ärendet till tingsrätten. Får han rätt så betalar du resten också.

I vårt fall så betalade vi allt, anmälde till ARN och fick rätt. Hantverkaren följde dock inte deras rekommendationer utan behöll våra pengar.

Hemmakatten
Jag skulle vilja dra Marlénes resonemang lite vidare. dvs. jag tycker att du skall betala (50/2 +20) x1,15 = 51,750:- och skicka med ett brev hur du tänkt med betalningen. Vill hantverkaren driva det hela vidare så får HAN göra det, inte du.

Ett annat alternativ är att du erbjuder dig att betala lite till. kanske 10-15'. Arbetet var bra utfört, du är nöjd så långt, du kanske vill anlita honom en annan gång eller du bor på en liten ort så det kan vara bra att inte verka alltför grinig/jävlig.

Hantverkaren i sin tur måste lära sig att räkna priser bättre och inberäkna momsen. Han är tvungen att ta detta som lärpengar, men blir förstås glad om du kan tänka dig att betala lite mer än 51,750:-.

Tack för många bra svar och länkar!

Jag ska läsa igenom lite till så jag har på fötter när jag ringer honom.

Jag har läst igenom lite mer i hans brev och han missade också container och lyftkran som behövdes för att lyfta upp materialet.. Detta kunde han kontaktat mig så hade jag fått avgöra om jag vill eller inte.

Känns lite snopet detta då jag varit väldigt nöjd med arbetet de utfört.

H
Finns det inte ett speciellt konto i någon myndighet som man sätter in pengarna på när det gäller tvister. Momsen får han stå för då du är privatperson.

Vet faktiskt inte, det finns sådant konto vid hyrestvist men i detta fallet vet jag inte. Jag ska ringa konsumentvägledaren under dagen för att få hans syn på det hela. Men vad jag kan utläsa så är det hela hans fel. Han har givit ett felaktigt kostnadsförslag och det får han stå för.

Att han "glömt" momsen eller räknat fel är helt och hållet hans problem.
Betala in det överenskomna priset + 15% och bestrid resten.

Hemmakatten
Hur är det med ROT-avdraget? När skickar hantverkaren in begäran om utbetalning till Skatteverket? När fakturan skrivs eller när betalningen kommit in? Är det så att hantverkaren redan skickat in till Skatteverket så kommmer han ju att få sig utbetalt ett alldeles för stort belopp. Kanske kan vara bra att kolla. Eller någon här kanske som vet?

""""""""Hur är det med ROT-avdraget? När skickar hantverkaren in begäran om utbetalning till Skatteverket? När fakturan skrivs eller när betalningen kommit in? Är det så att hantverkaren redan skickat in till Skatteverket så kommmer han ju att få sig utbetalt ett alldeles för stort belopp. Kanske kan vara bra att kolla. Eller någon här kanske som vet?""""""""""

begäran om utbetalning från skatteverket görs efter att kunden har betalt fakturan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.