Juridik
Stringfellow Hawke: [citat] Precis, från rummet utanför till badrummet får nivåskillnaden vara max 25 mm. Reparatören borde vara billigare än att flyta om.
PappasHammare: Men det står ju tydligt längst ner att det inte är en faktura "Observera att detta är ett erbjudande och betalningsplikt föreligger ej önskar ni ej utnyftja detta erbjudander behöver ni ej betala denna avi" Tyvärr inte detta olagligt.....
margareta7: Jag läste att i Kronofogden väntar man 4 månader. Sen räcker det att han bestrider krav och säger att han utfärde arbetet korrekt och de kan inte driva in pengar. Mest skrämmer mig väntetid på 4 månader. Läste HerrPeters länk då han var i liknande sits. Hans jurist ställde krav i kravbrevet att firman ska betala pengar på hans konto inom 10 dagar annars går de till domstolen. Min
Marcus_L: [citat] Det är bara att slå 0771-567 567 till skatteverket och fråga, de brukar veta hur det fungerar :)
gaia: Hej Gaffe! det kommer fler hus att titta på . Man upptäcker snabbt att ett drömhus är oftast alldeles för dyrt och man måste kompromissa . Vet ej om du läst trådar om husköp , det finns många bra om hur viktigt det är att besiktiga före köpet. Klausul eller ej så skall man "röntga" huset ändå. Sen var det kloka tankar om att man kan missa bra läggen med tråkiga hus i jakten på
aklo: Till att börja med: Jag lider med dig. Sådana här situationer är det inte kul att vara i samt det tär på psyket, förhållanden osv. Har själv varit i din situation även om den var lite annorlunda (kanske "din" gubbes son). Något måste ha triggat igång honom (tänk efter, du behöver inte be om ursäkt här eller till honom, men det kan vara tryggt att veta orsaken) för det av dig
t_ehrngren: Då ni är en Brf råder jag dig/er att kontakta en projektledare med goda rekomendationer. Du/Ni kan nog inte räkna med att få goda råd här då denna sida vänder sig till privatpersoner...
Marianne 2011: Hej Per! Tack för ditt svar.Vad vi hade kommit överens om med firma 2 var komplettering av isoleringen på vinden, färdigställa ytskikten och kontrollera ev fuktskador från förra vintern. Vi beskrev problemen med isen och vattnet från året innan för företag 2 och var oroliga över skador på vinden och ville få allt iordning. Mina funderingar är om företag 2 borde ha insett orsaken
mr_bygg: Jag tycker du ska kontakta trivselhus huvudkontor direkt och berätta om dina problem (Inte via säljaren) och förklara er situation och fråga vilket ansvar Trivselhus anser sig ha och vad som gäller för konstaterade punkter på slutbeskitningen, tvåårsbesiktning etc. Oavsett om Trivselhus inte har ett strikt ansvar för att en entreprenör som deras säljare rekommenderat gått i konkurs
Total0koll: Hej Kirmo! Det låter som om det här rör sig om ett lägenhetsarrende (möjligen jordbruksarrende, men där får arrendatorn inte avverka skog). Man kan säga att arrende är en total nyttjanderätt, vilket betyder att arrendatorn bestämmer över arrendeområdet så länge arrendekontraktet löper. Är det en väg fastighetsägaren kör över eller är det själva åkern?
gråsten: [citat] Det förefaller ju som en utmärkt lösning eftersom den tänkta byggplatsen endast kan nås från TS tomt utan bergsklättring.
jassi_r: Idag fick jag hem ett brev av min KA idag där stog det en massa datum och att han varigt på plats. Vissa datum stog det på plats kontroll utvändigt. kontroll grund mm. Men hur i hela friden vet jag att han varigt där?? Datumen hade han skrivigt för hand på ett A4 papper. Ska jag betala honom 10000:- för lite datum på ett A4 papper?? Jag ska slå honom en signal imorgon och fråga om han
cerwin666: Hej När jag hade problem med min snickare så anlitade jag lindström & Partner. Mycket bra personal samt Åke var superb på alla juridiska bitar och bombade entreprenören med papper mm. tror de finns i malmö med. http://www.lindstrom.se/ /Cerwin sen se det som en utdragen process tog mej ca 3år
olasahl: Ok det var samma information som jag fått från annat håll, tack. det är nog ventilationen som brister i kombination med att jag förvarat vissa material som trä, papper och tyger i detta ouppvärmda utrymme som gett orsak till viss "förrådslukt". Det återstår som sagt att se om vi får bort lukten efter att ha åtgärdat de nämnda sakerna. Tack för svaren.
hempularen: Ang. att känna kylan. Nej faktiskt inte. Vi har i vårt hus som dels gamla väggar som innifrån består av tretexskiva, 25mm råspont, 30mm luftspalt, 60mm stående spontade plank, asfaboard, puts (huset putsades 1960, därav asfaboard). Dessutom vindpapp på utsidan av de massiva plankorna, och ngn sorts vitt papper på insidan. Men även nya väggar från påbyggnaden häromåret, med skaplig
mycke_nu: Gå ut och titta var de runda, meterstora, brunnslocken finns i gatan. Där går avlopps- och dagvattenledningarna.
Henri: [citat] Normalt är det så. Men som Steve 5432 skriver kan en bestriden faktura ändå gå till inkasso. Och fakturautställaren kan sedan, om han vill, driva ärendet till kronofogden. Men det har han inte något för om fakturan bestrids hela vägen.
Glufsglufs: Det är ju som sagt en skillnad mellan svartjobb och svartjobb, en del har det ju systematiskt med eller utan F-skatt medans andra gör en tusing lite då och då. En kund måste ju betala på ett eller annat sätt hur man än vrider på det och det är ju upp till kunds moral och eventuella risker med försäkring som bestämmer. Vissa yrken har det lättare att göra saker svart än andra och
Mauritz10: Troligen har man gjort någon "oregistrerad" uppgörelse med aktuell markägare då när det begav sig för över 30år sedan. Vet inte vad denna uppgörelse är värd idag. Vitsen med "ledningsrätt" är väl att den följer fastigheten o inte ägaren. Här har man kanske ett avtal o ev betalt ersättning till någon forntida ägare för detta avtal. Jag tycker inte att jag som sentida ägare
Tippen: Vad skönt att allt löste sig för dig! :) Synd bara att det skall ta sån tid att avsluta allt...
Hemmakatten: Nej, några morgontidningar får vi inte levererat till vår brevlåda. Morgontidningar delas endast ut vid s.k. "stoppställen" som för det mesta är lika med de ställen där brevlådorna står. Men jag kan inte tänka mig att gå 500 m bara för att hämta tidningen på morgonen, än mindre de 700 meter som hade krävts om jag skulle gå till närmaste stoppställe.
Hemmakatten: Hmm, beror på, men ja, förmodligen skulle jag vilja ha det mitt i taket. Att ha det som Marléne visade på en bild tidigare i tråden skulle jag inte vilja ha. Jag skulle rivit ner taket och gjort om även fast det skulle kostat pengar. Vissa saker retar man sig bara nåt så ofantligt på, andra saker kan man ha större tolerans med. T.ex. retade jag mig så otroligt mycket på att det blev
jhenrikj: Lägesuppdatering....Efter många om och men och efter lite rådgivning av konsumentverket har jag äntligen lyckats få till en överenskommelse med Telge Energi som jag antagligen t.o.m. tjänar lite på i slutändan (inte bara kompenseras för mina ökade kostnader alltså). Skam den som ger sig....
Stew: Hej, Tack för klargörandet. Arrendet är klart, och hon som äger marken vet att vi tänker bygga ett växthus där. Mvh Stefan
BigGitt: Lånar tråden lite. Hur blir det den dagen man säljer fastigheten? Får man dra av hela summan eller den verkliga kostnaden efter rot avdraget?
mobbe: Vi ska sälja huset till vår vuxne son som väldigt gjärna vill överta det, han trivs enormt här på landet. Men visst har du rätt, man tjänar lite på att fixa det själv. Skulle vi sålt till nån annan hade det blivit mäklarhjälp, dom kan sånt här !!!
hempularen: Känner en som fick rycka ut och byta glödlampor i sin sålda vill första året. Sedan började köparen skruva upp kraven och kräva pengar dessutom, då fick jag honom att söka jurist (villaägarna), juristen fick honom att förstå att snällheten mot köparna var helt onödig.
byggankan: Vi har nu kommit till en överenskommelse som jag tror att alla i slutändan kan vara nöjda med. Vi går via HE men betalar enligt löpande räkning vilket är 20 000 mindre än den första fakturan han skickade.
Therese_H: Vår brf i Åkersberga håller på att titta på friköp och jag undrar om någon kan rekommendera en bra firma vi kan anlita för detta. Likvidation etc. Några andra tips som är bra att tänka på?? /Therese
sventable: [citat] nej de inte står tydligt vilket avtal som användes men jag tolkade inlägg#3 som att de va abs som användes.. /Tobbe