Hej

vi bygger nytt helt i egen regi (gör det mesta själva) och har förmodligen haft tur med entrprenörerna som har funkat bra utom elektrikern.... Vi började bygga i april 2010, tog in anbud på elen och skrev kontrakt med firman med lägsta anbudet som vi dessutom hade referens på. Kontraktet som skrevs var hantverkarformuläret 09, rekommenderat av bla konsumentverket. Eftersom vi då trodde att bygget skulle vara färdigt under 2010 skrev vi att arbetet skulle vara färdigställt senast 101231 och till min förvåning ville elektrikern inte ha något betalt förrän allt var färdigt! Vi skrev alltså betalning efter färdigställande dock senast 101231. Strax efter kontraktsskrivandet och typ dan innan bygget startade ville firman plötsligt hoppa av, man skyllde på några små i mina ögon larviga formalia. Eftersom vi omöjligt kunde fixa en ny firma över dagen tvingade/bad jag dom att jobba enligt kontrakt! Samarbetet har efter detta gått väldigt trögt. Nu har bygget tagit mycket längre tid än beräknat och vid årsskiftet hade elektrikern bara dragit rör/slang i ytterväggarna vilket kanske utgör 10-15% av det totala arbetet. Storsint erbjöd sig nu firman att skriva ett nytt kontrakt med nytt slutdatum med som jag uppfattade det en mindre indexuppräkning av kontraktssumman. När nu detta kontrakt ska skrivas kräver elektrikern inte bara en indexuppräkning, utan säger sig ha räknat fel vid första anbudet och vill bli kompenserad för det (ca 80 000:- extra). Frågan är vad jag har för möjligheter, om jag betalar den ordinarie summan tror jag inte jag ser till firman igen utan kastar 300 000:- i sjön. Att anlita en ny firma blir väldigt dyrt, ingen vill ta över ett påbörjat arbete.... Kan någon hjälpa mig vad som gäller rättsligt, gäller det första kontraktet inte alls eftersom arbetet inte kunde färdigställas inom kontraktstiden?
MVH
Stenper

Förutom att du kommer att få leta efter en ny firma, vad har du att förlora på att sätta hårt mot hårt?

Kasta 300 000 kr i sjön? Har du redan betalat firman?

Hej Norrbottenstorpet

nej jag har inte betalt något ännu. Men ett alternativ vore ju att betala den överenskommna summan (ca 300 000:-) och sedan kräva att arbetet ska utföras! Frågan är väl om hantverkaren inte kunnat utföra arbetet på bestämd tid (pga oss) har han då rätt att höja kontraktssumman?
/Stenper

Stenper skrev:
Men ett alternativ vore ju att betala den överenskommna summan (ca 300 000:-) och sedan kräva att arbetet ska utföras!
Då kommer du aldrig få något gjort.

NEJ NEJ NEJ, betala inte summan i förskott. Följ avtalet.

Håller med samtliga, betala ALDRIG i förskott. Det var därför jag frågade om det hela. Det verkar ju vara den enda gemensamma nämnaren på "fuskbyggarna".

Dels tycker jag att 300 000 i elarbeten på en villa låter skyhögt. Duger inte kopparkabel, kör ni med guldkabel?

Jag skulle aldrig gå med på en uppskrivning av summan när du har ett giltigt kontrakt. Kommer du ingen vart genom att "kräva" att arbetarna genomförs enligt avtal, så häver du avtalet och gör allt för att "svartlista" firman. Anmäl dem så det sjunger om det. Tyvärr innebär det ju att du måste finna en annan elektriker. Men det kan inte vara omöjligt om du letar vitt och brett.

Fast avtalet säger ju att jag skulle betalat vid årsskiftet och i och för sig att arbetet skulle varit klart då också! Det är ett rätt avancerat elsystem (KNX bus-system), därav det höga priset. Tack för er uppmuntran, jag känner mig stärkt!

/Stenper

Har du elinstallationer för 300 000kr? Måste vara ett riktigt flott hus. I en normalstor villa med el enligt svensk standard brukar elkostnaden ligga på 60 000 - 120 000kr kanske.

KNX-system kanske.. ptja.. 50000kr extra?

Varför ska dom få indexuppräkna överhuvudtaget? Var det inte deras fel att det dragit ut på tiden?

Nej, felet är ju vårat, bygget har gått för långsamt. Indexuppräkningen kan jag leva med men "felräkningspengarna" luktar skunk! Vi tog alltså det billigaste anbudet, det näst billigaste var ca 10% dyrare.

Jo, det låter ju märkligt.. Om inte ni har ändrat massa så ska deras pris vara det som gäller.

Vem är ansvarig för att bygget blivit försenat, ni eller elfirman?

Det är vi. Vi hade en alldeles för optimistisk tidsplan.

Som sagt det låter som att ni har en extrem elinstallation i huset (eller extremt hus). Du skriver att de ännu bara hunnit dra i ytterväggar, är väggarna stängda ännu?

Jag tror inte det skall behöva vara så svårt att hitta en annan firma som tar över, risken är då iofs att er nuvarande firma kräver orimligt mycket betalt för det de redan gjort, och ev. kompensation om ni häver avtalet.

Däremot så undra jag om det inte skulle vara rimligare att köra ett sådan projekt med tveksam tidplan på löpande räkning istället.

Huset är lite speciellt, tex platsgjuten betong i stomme, bjälklag och hjärtvägg. Elinstallationen är också omfattande, vi ville ha ett framtidssäkrat system. Vi bygger i Stockholmstrakten och vad jag hört är det mycket svårt att få firmor att ta över jobb andra börjat på, om man lyckas hitta någon vill de i princip ha betalt för en fullständig installation! Tror aldrig att jag skulle våga köra löpande här i Stockholm, har en känsla att det kan bli hur dyrt som helst!

Kanske som så att firman inte vet vad dom pysslar med gällande KNX, därför dom bökat och stökat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.