3 381 läst ·
21 svar
3k läst
21 svar
Besiktning / Husbeskrivning stämde inte
Angående plattan så var det precis som nämns ovan inte speciellt bra plattor som gjordes på 60-talet så det kan nog vara en vinstlott att det inte är det. Det kan ju också vara så att andra köpare hoppat av för att de sett de här sakerna och ni därför har fått ett bättre pris.
Tja, gå förbi en advokat, det skulle vara för den felaktiga beskrivningen. För dolt fel är det inte och det är onödigt att kasta bord tid på den frågan. Sedan gäller det att hitta en advokat som ger gratis råd, fast det är försås, villägarnas erbjuder kostnadsfri juristsupport om blir medlem.
Generellt ger alla advokater en riskvärdering av det case man presenterar utan kostnad. Advokaten gör ju ett avvägande kring möjligheten med positiv utkomst för sin klient innan man ingår avtal. Ingen vill ju ha en missnöjd kund. Men i en annan tråd så påpekades det även att en advokat kan missleda klienten för att tjäna pengar, dock blir ju inte en sådan advokat långvarig. Så rådet är då att kolla med två eller flera advokater.
Som sagt, vi insåg dag 1 att det var vårat eget fel pga bristfällig undersökning innan köp. Gråter inga floder, utan bara rådfrågade generellt med denna tråd.
Huset är urholkat. Golv, vägg och tak görs om helt. Samt nytt kök. Takpannor kommer läggas om (råspont fanns och är fin). Takrännor byts och även alla vindsskivor, samt foder runt fönster och nya bläck. Kommer bli finfint när det står klart.
Har inte orken att driva ett mål som ändå troligen faller. Några dolda fel eller liknande är det inte på tal om. No case.
Huset är urholkat. Golv, vägg och tak görs om helt. Samt nytt kök. Takpannor kommer läggas om (råspont fanns och är fin). Takrännor byts och även alla vindsskivor, samt foder runt fönster och nya bläck. Kommer bli finfint när det står klart.
Har inte orken att driva ett mål som ändå troligen faller. Några dolda fel eller liknande är det inte på tal om. No case.
Det ända som finns är att beskrivningen inte stämde, men jag har ingen aning om hur det ser ut i en rättsprocess om den anledningen. Jag skulle nog bita i det sura äpplet och skippa även tankarna på ev. rätt eller fel gällande beskrivningen. känns som att det är bättre att lägga energin där den behövs och gör nytta, huset.
För en ev. process är garanterad jobbig. oavsett om du har rätt eller inte... för som vi alla vet, det är en sak att ha rätt en annan att få rätt.
Så mitt tips är, koncentrera er på huset till 100% skippa felet i beskrivningen. Och må bra!
För en ev. process är garanterad jobbig. oavsett om du har rätt eller inte... för som vi alla vet, det är en sak att ha rätt en annan att få rätt.
Så mitt tips är, koncentrera er på huset till 100% skippa felet i beskrivningen. Och må bra!
Du kan ju alltid anmäla mäklaren till fastighetsmäklarnämnden (eller vad det nu heter) så hon får kanske en prickning för felaktig objektbeskrivning.
Även om jag inte heller tror på att du skulle få ut något vid en process skadar det ju inte att skriva ihop en skrivelse till Mäklare/säljare ang felaktig beskrivning och se om du kanske kan få ut några kronor för att de känner sig underlägsna och kanske mycke väl vet om att de gjorde helt fel.
Klicka här för att svara