Olvik skrev:
Är det någon som vet när ens ansvar upphör? Jag sålde ett hus för 3 år sedan som sedan såldes igen för ca 7-8 månader sedan och har nu blivit uppringd av den nuvarande ägaren då han hade hitta en fuktskada. Han frågade bara lite frågor och sa att han låg i tvist med säljaren osv. Om han nu får rätt kan förra ägaren då i sin tur ställa krav på mig? Det bör väl tilläggas att jag inte hade en aning om skadan och heller inte om den fanns när jag sålde huset.
10 år är man ansvarig. Spelar ingen roll om du inte visste om utan det handlar just om dolt fel alltså fel som inte gick att förutsätta.

Om de får rätt gentemot tidigare ägare så får denne i sådana fall stämma dig och det blir en ny förhandling. Deras bevisbörda blir iofs i praktiken enklare och det vägs väl in i eran process men det är absolut inte så att ansvaret överförs till er som föregående utan det blir en ny juridisk bedömning

MVH Lorant

Olvik skrev:
Är det någon som vet när ens ansvar upphör?
10 år.
Olvik skrev:
Om han nu får rätt kan förra ägaren då i sin tur ställa krav på mig?
Det är så konstig att till och med om han får fel så kan din köpare ställa krav på dig, och få rätt. I alla fall i teorin.
Olvik skrev:
Det bör väl tilläggas att jag inte hade en aning om skadan och heller inte om den fanns när jag sålde huset.
Du kan sova lugnt. Det lär vara riktigt svårt att bevisa att skadan fanns på din tid. Om det ens är ett dolt fel.

Usch då det känns ju sådär att man åtminstone i teorin kan bli kan bli ansvarig, för hur lätt kan det vara att reda ut vem som visste vad och vem som gjort vad efter några ägare.

Vem som visste eller gjorde något är inte intressant.

Ett dolt fel avgörs av:
1. huruvida felet fanns vid överlåtelsen. Köparen har bevisbörda.
2. Om felet var dolt, dvs om det gick att hitta vid en nogrann undersökning, Detta är troligen den punkt som de flesta dolda fel "faller på". Dvs. det kan räcka att säljaren kan peka på ett indirekt fel som är synligt. Och som har något som helst samband med det dolda felet.
3. Felet skall inte vara sådant att köparen skulle kunna vänta sig fel med avseende på ålder eller allmänt skick på huset.

Be din mäklare sälja dig en dolda-fel försäkring från willis, jag betalade under 6000kr för en sån i våras.
(Om du nu väljer att köra på försäkring)

Olvik skrev:
Är det någon som vet när ens ansvar upphör? Jag sålde ett hus för 3 år sedan som sedan såldes igen för ca 7-8 månader sedan och har nu blivit uppringd av den nuvarande ägaren då han hade hitta en fuktskada. Han frågade bara lite frågor och sa att han låg i tvist med säljaren osv. Om han nu får rätt kan förra ägaren då i sin tur ställa krav på mig? Det bör väl tilläggas att jag inte hade en aning om skadan och heller inte om den fanns när jag sålde huset.
Du ansvarar endast för de fel som uppträder inom 10 år från överlåtelsedatumet. Detta ansvar har du gentemot den som köpte fastigheten av dig. Om denne sedan säljer fastigheten uppstår samma ansvarsförhållande mellan dessa båda parter.

Den nya ägaren skall alltså rikta skadeståndsanspråk mot den han/hon köpte fastigheten av, d.v.s. den som köpte av dig. Sedan får "din" köpare eventuellt ställa ett nytt skadeståndsanspråk mot dig, utifrån den aktuella skadan.

Lite som katten på råttan och råttan på repet.

Du behöver alltså inte agera förrän du får ett skriftligt skadeståndsanspråk från "din" köpare.

Finns det en "dolda fel försäkrning" inblandat mellan de parter som nu ligger i tvist med varandra är det möjligt att det stannar där?

Att få igenom ett fel som "dolt fel" är inte helt trivialt och du behöver alltså inte oroa dig så mycket ännu. Det är ju även upp till "din" köpare att bevisa att felet fanns när han/hon köpte av dig och inte uppstod efter överlåtelsen.

Som sagt... inte helt trivialt.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.