9 391 läst ·
24 svar
9k läst
24 svar
Uprätta en fullmakt
Nanny Fine
Medlem
· Västra Götaland
· 454 inlägg
Nanny Fine
Medlem
- Västra Götaland
- 454 inlägg
kamilenski skrev:
Nej, nej, nej! Mäklaren får INTE vara fullmaktstagare vid kontraktet. Då kan mäklaren anses agera ombud för endera parten, vilket är förbjudet enligt mäklarlagen.
Däremot vid tillträdet, där alla förutsättningar för överlåtelsen är färdigförhandlade och det som återstår är att kvittera köpeskillingen, där går det bra..
Förlåt. Visst har du rätt :blushing:Nanny Fine skrev:Nej, nej, nej! Mäklaren får INTE vara fullmaktstagare vid kontraktet. Då kan mäklaren anses agera ombud för endera parten, vilket är förbjudet enligt mäklarlagen.
Däremot vid tillträdet, där alla förutsättningar för överlåtelsen är färdigförhandlade och det som återstår är att kvittera köpeskillingen, där går det bra..
Ibland skriver man utan att tänka på helheten.
Jag har suttit i precis samma sits, och använde utan problem följande formulering:
Svårare behöver det inte vara.Fullmakt
Härmed ger jag, AAA, PERSONNR, BBB, PERSONNR, rätt att för min räkning köpa fastigheten FASTIGHETSBETECKNING. Jag ger även ovan nämnda person rätt att för min räkning underteckna nödvändiga dokument i mitt namn i samband med köpet.
STAD DATUM
AAA
ADRESS
TELEFON
Bevittnas:
CCC
Personnummer
DDD
Personnummer
Nanny Fine
Medlem
· Västra Götaland
· 454 inlägg
Nanny Fine
Medlem
- Västra Götaland
- 454 inlägg
En fullmaktstagare skall kunna avtala priset, förhandla om priset, representera en...
Tänk att ni ska sälja min lägenhet medan jag är i Afrika i 2 år. Då ska ni även representera mig mot Skattemyndigheten. Men visst kan en fullmakt vara begränsat.
Tänk att ni ska sälja min lägenhet medan jag är i Afrika i 2 år. Då ska ni även representera mig mot Skattemyndigheten. Men visst kan en fullmakt vara begränsat.
Varken jag eller min sambo kunde vara med på överlåtelsen så då lämnade vi en fullmakt till mäklaren. den var då väldigt specificerad att den bara gällde den dagen. Exakta summan och bankkonto var också angivet. Vi fick en fullmakt av mäklaren som jag tror att min sambo (som är jurist) la in lite till i.
I mitt fal så var det inget problem, eftersom det bara var själva kontraktsskrivandet, inga pengar bytte egentligen hand.
En fullmakt är egentligen ganska enkelt. Beskriv på redig svenska vad du låter fullmaktstagaren göra, se till att ni båda undertecknar och ha två personer som bevittnar. Glöm inte datum. Det är allt.
Klicka här för att svara