billy_baver skrev:
"Gratis är bara osten i råttfällan".*

(*Polskt ordspråk med mycket gamla rötter)

:cool:
Helt rätt, "utan extra kostnad" borde jag skrivit.

Nanny Fine
kamilenski skrev:
Mäklaren ska hjälpa till med detta! Tom kan mäklaren vara fullmaktstagaren.
Enklast är att upprätta fullmakten på mäklarens kontor.
Då kan han ordna allt. Inklusive att kopiera fullmaktsgivarens id handlingar och tillsammans med en kolega styrka namnteckningen.

Nej, nej, nej! Mäklaren får INTE vara fullmaktstagare vid kontraktet. Då kan mäklaren anses agera ombud för endera parten, vilket är förbjudet enligt mäklarlagen.

Däremot vid tillträdet, där alla förutsättningar för överlåtelsen är färdigförhandlade och det som återstår är att kvittera köpeskillingen, där går det bra..

Nanny Fine skrev:
Nej, nej, nej! Mäklaren får INTE vara fullmaktstagare vid kontraktet. Då kan mäklaren anses agera ombud för endera parten, vilket är förbjudet enligt mäklarlagen.

Däremot vid tillträdet, där alla förutsättningar för överlåtelsen är färdigförhandlade och det som återstår är att kvittera köpeskillingen, där går det bra..
Förlåt. Visst har du rätt :blushing:

Ibland skriver man utan att tänka på helheten.

Nanny Fine
:-)

Jag har suttit i precis samma sits, och använde utan problem följande formulering:

Fullmakt

Härmed ger jag, AAA, PERSONNR, BBB, PERSONNR, rätt att för min räkning köpa fastigheten FASTIGHETSBETECKNING. Jag ger även ovan nämnda person rätt att för min räkning underteckna nödvändiga dokument i mitt namn i samband med köpet.

STAD DATUM

AAA
ADRESS

TELEFON

Bevittnas:

CCC
Personnummer

DDD
Personnummer
Svårare behöver det inte vara.

Nanny Fine
Troberg skrev:
Jag har suttit i precis samma sits, och använde utan problem följande formulering:

Svårare behöver det inte vara.

Det har du kanske rätt i, men varför? De har ju mäklare, så varför inte be denne..... :x

Om jag jämför den jag fick från mäklaren med Trobergs så hade mäklaren med någon text om att A hade rätt att ta emot pengarna för B's räkning.

En fullmaktstagare skall kunna avtala priset, förhandla om priset, representera en...
Tänk att ni ska sälja min lägenhet medan jag är i Afrika i 2 år. Då ska ni även representera mig mot Skattemyndigheten. Men visst kan en fullmakt vara begränsat.

Varken jag eller min sambo kunde vara med på överlåtelsen så då lämnade vi en fullmakt till mäklaren. den var då väldigt specificerad att den bara gällde den dagen. Exakta summan och bankkonto var också angivet. Vi fick en fullmakt av mäklaren som jag tror att min sambo (som är jurist) la in lite till i.

Om jag jämför den jag fick från mäklaren med Trobergs så hade mäklaren med någon text om att A hade rätt att ta emot pengarna för B's räkning.
I mitt fal så var det inget problem, eftersom det bara var själva kontraktsskrivandet, inga pengar bytte egentligen hand.

En fullmakt är egentligen ganska enkelt. Beskriv på redig svenska vad du låter fullmaktstagaren göra, se till att ni båda undertecknar och ha två personer som bevittnar. Glöm inte datum. Det är allt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.