5 292 läst ·
7 svar
5k läst
7 svar
Formulera "Gåva mellan makar"
Har någon koll på allt som måste finnas med när man ska göra ett gåvobrev? Min hustru är inte delägare i fastigheten ännu och ska bli det innan banken ger oss lån.
Tack för svaret, men jag vill gärna hitta något specifikt för fastigheter så man inte gör något galet.
Vad är det för galet du är rädd för?
Så länge du normala formkrav vem gåvan är från, vem som är mottagare, vad gåvan avser samt att det är bevittnat så kan det inte blir fel eller? Denna form är fullt godtagbar, och den har vi fått in många av när det gäller gåva av lägenheter mm
Så länge du normala formkrav vem gåvan är från, vem som är mottagare, vad gåvan avser samt att det är bevittnat så kan det inte blir fel eller? Denna form är fullt godtagbar, och den har vi fått in många av när det gäller gåva av lägenheter mm
Av egen erfarenhet vet ja g att det kan finnas skäl att skriva in att gåvan kan återgå, se 4 kap 28,29 par jordabalken. Inte så kul att ha berikat hustrun och hon sedan vill skilja sig till pengarna. Gåvan bör heller inte avse enskild egendom.
Allt man gör kan gå snett så jag vill ha så lite strul som möjligt. Vi skrev ungefär som frohikes exempel och skickade in för nån vecka sen.
Det är några hundratusen kronor det handlar om så det är inga förmögenheter.
Det är några hundratusen kronor det handlar om så det är inga förmögenheter.
Små pengar, små bekymmer. Det kan dock vara bra att känna till att gåva av fastighet kan återgå om den möjligheten skrivits in i gåvobrevet. Skälet varför villkoret bifogats behöver inte anges, inte heller behöver motiv ges om och när gåvan återkallas. Att kunna skilja sig till pengar ökar risken för skilsmässa, den är redan 50/50. Det är enbart gåva av fast egendom som kan förses med återgångsklausul och villkoret kan bifogas oavsett vem mottagaren är, make eller ej. Föräldrar kan t ex ge ett sommarställe i gåva till ett barn med föreskrift att gåvan ska vara barnets enskilda egendom. Detta hindrar inte barnet från att skänka (del av) egendomen till en make/a eller att sälja den. Genom återgångsklausulen kan föräldrarna hindra att barnet lockas att föra över egendom i tron att det ska stärka förhållandet. Motivet för återgångsklausulen är då att föreskriften om enskild egendom inte ska kringgås, vilket den annars lätt kan (se Tottie resp. Teleman). Klausulen om enskild egendom hindrar enbart att egendomen görs till giftorättsgods genom av makarna upprättat äktenskapsförord. behöver gåvomottagaren skyddas från tryck att ändra egendomens status genom äktenskapsförord behöver denne i lika hög grad skyddas från att i en hedervärd illusion
skänka bort egendomen.
skänka bort egendomen.
Redigerat:
Min gåva omnämndes i tidningen idag och lagfarten kom häromdagen. Nu kan hustrun bära mina bördor.
Klicka här för att svara