Om ena ägaren inte kan närvara vid kontraktskrivningen vid en husförsäljning, kan man då lösa detta genom en fullmakt?
Hur bör en sådan fullmakt se ut för att vara giltig?
Kan mäklaren normalt hjälpa till med att upprätta en sådan?

Jag tror nog mäklaren kan hjälpa till med det.

Ja, be mäklaren fixa en.

Mäklaren ska hjälpa till med detta! Tom kan mäklaren vara fullmaktstagaren.
Enklast är att upprätta fullmakten på mäklarens kontor.
Då kan han ordna allt. Inklusive att kopiera fullmaktsgivarens id handlingar och tillsammans med en kolega styrka namnteckningen.

Även din bank kan fixa en.

Banken tar betalt. Om de gör det. Då min son skulle sälja vägrade 3 banker skriva fullmakt.

Jurist tar duktigt betalt.

Mäklaren har färdiga mallar. Kostar noll!

Vad väljer du?

Ett praktiskt alternativ till fullmakt måste vara att den frånvarande säljaren sätter sitt namn på överlåtelsehandlingarna i förväg. Då kan köparen och den andre säljaren underteckna så snart handlingarna kommit i retur med posten.

Gör man på detta sätt måste vittnen närvara separat där och när de båda säljarna undertecknar. I allt annat räcker samma formalia som vid normal överlåtelse.

Redigerat:
Det finns en del falluckor vid fullmaktsskrivning. När jag köpte min första bostad så var inte ena säljaren med vid överlåtelse/slutbetalning. Maken kom med en fullmakt som var formulerad med ngt. i stil med att han fick skriva på för henne på alla handlingar som gällde försäljningen (ungefär så).

Min bank vägrade godkänna fullmakten (och därmed vägrade de betala ut lånet), efterssom fullmakten inte explicit gav honom rätten att ta emot betalning å sin hustru's vägnar. Banken menade att även om han kvitterade köpeshillingen så skulle hustrun rent teoretiskt kunna komma och hävda att hon aldrig hade fått betalt, och jag hade i så fall inget papper som bevis på att HON hade fått betalt.

det löste sig genom att han fick öppna ett konto i banken där summan sattes in, och där uttag krävde att båda skrev på uttagsblanketten.

hempularen skrev:
Det finns en del falluckor vid fullmaktsskrivning. När jag köpte min första bostad så var inte ena säljaren med vid överlåtelse/slutbetalning. Maken kom med en fullmakt som var formulerad med ngt. i stil med att han fick skriva på för henne på alla handlingar som gällde försäljningen (ungefär så).

Min bank vägrade godkänna fullmakten (och därmed vägrade de betala ut lånet), efterssom fullmakten inte explicit gav honom rätten att ta emot betalning å sin hustru's vägnar. Banken menade att även om han kvitterade köpeshillingen så skulle hustrun rent teoretiskt kunna komma och hävda att hon aldrig hade fått betalt, och jag hade i så fall inget papper som bevis på att HON hade fått betalt.

det löste sig genom att han fick öppna ett konto i banken där summan sattes in, och där uttag krävde att båda skrev på uttagsblanketten.
Just därför bör mäklaren skriva en!

Det är ju mäklarens jobb att fixa sånt, varför strula med att skriva egen, jaga iväg till banken och betala för tjänsten? Mäklaren får duktigt betalt för att sälja huset ändå...

Exempel 1 . Har upprättats av en mäklare

Vill du ha en annan, mycket mer täckande exempel, pma mig.

Redigerat:
kamilenski skrev:
Just därför bör mäklaren skriva en!
Håller med. Det hjälper dock inte alltid.

När vi köpte vårt nuvarande hus så bodde mannen i säljarfamiljen utomlands (EU tjänsteman).

Mäklaren fixade en fullmakt, fullmakten var bevittnad (vilket jag senare lärt mig är onödigt). Nåväl mäklaren ifråga var minst sagt skum, så jag kontrollerade och dubbelkollade allt. Fullmakten hade faxats från Bryssel, originalet skulle komma senare. Det visade sig att det ena vittnet som hade bevittnat säljarens "egenhändiga" namnteckning var mäklarens sekreterare. Då frågade jag lite oskyldigt om varför de hade faxat fullmakten, för om sekreteraren ändå hade åkt ned till Bryssel för att bevittna fullmakten så kunde hon väl ha tagit med sig originalet tillbaka. Betvittningen var tydligen falsk.

Mäklaren mulnade och till dagen därpå kom det en ny fullmakt med lokal bevittning, denna gång i original skickad med UPS.

hempularen skrev:
Håller med. Det hjälper dock inte alltid.

När vi köpte vårt nuvarande hus så bodde mannen i säljarfamiljen utomlands (EU tjänsteman).

Mäklaren fixade en fullmakt, fullmakten var bevittnad (vilket jag senare lärt mig är onödigt). Nåväl mäklaren ifråga var minst sagt skum, så jag kontrollerade och dubbelkollade allt. Fullmakten hade faxats från Bryssel, originalet skulle komma senare. Det visade sig att det ena vittnet som hade bevittnat säljarens "egenhändiga" namnteckning var mäklarens sekreterare. Då frågade jag lite oskyldigt om varför de hade faxat fullmakten, för om sekreteraren ändå hade åkt ned till Bryssel för att bevittna fullmakten så kunde hon väl ha tagit med sig originalet tillbaka. Betvittningen var tydligen falsk.

Mäklaren mulnade och till dagen därpå kom det en ny fullmakt med lokal bevittning, denna gång i original skickad med UPS.
Önödigt KAN vara mot brf men inte banken ;) som betalar ut pengarna.
En del banker vägrar att överföra pengar till ngn annans konto än ägarens. Med fullmakt kan pengarna överföras i princip var som helst.

Tack för alla svar,

Precis som ni skrivit så fixade mäklaren detta på nolltid och helt gratis.

"Gratis är bara osten i råttfällan".*

(*Polskt ordspråk med mycket gamla rötter)

:cool:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.