Juridik
billy_baver: [citat] Bara om den utraderade gården finns kvar som "ideell fastighet" med egen fastighetsbeteckning. Då består fastighetens rättigheter i samfälligheter och andra fastigheter. I annat fall borde rättigheterna vara upplösta.
kindvall: Det brukar finnas engelska asfaltläggare i farten som kan erbjuda ett bra pris :rolleyes:
hempularen: Om man lyckas få en rimlig uppgörelse direkt med byggaren så går det ju bra. men problemet när man köper en nyproducerad brf. är att avtalskedjan är lite lång. Som köpare har man inget direkt avtal med byggfirman. Det är bostadsrättsföreningen som upplåter lägenheten som bostadsrätt, din avtalspart är föreningen, inte byggaren. Ev. formella krav måste ställas mot föreningen
Nyfniken: [citat] Där har jag någon kletig massa som stelnat. Samma som man fäster plattorna i? (som ni kanske märker är jag inte helt insatt i terminologin... d^_^b)
steve5432: Om den är skräpig, den bör tas bort och du äger halva, skulle jag nog bara råka trilla in i den så att den säckar ihop. Det verkar inte behövas så mycket kraft. Och grannen borde bli glad att bli av med den. Kan man bara hålla god min när man berättar om "olyckan" och man inte har något tidigare "samarbete" med dem så borde det inte vara några problem. Vissa vill bara jäklas, tro
FRS05: Som någon vara inne på, varför inte föreslå att kommunen kommer ut och återplanterar era träd och att ni får, säg 10000:- för "sveda och värk". Fast TS kanske är sugen på att kunna krama ut ordentligt med pengar:).
Göran.W: Borde inte en så liten kamin kunna anslutas med ett 70 mm rör. Kolla upp det för går det kan man trycka ner ett sånt i pipan med vermikulit runt om som isolerar. Funkar det bör kondens problemet vara löst.
Nyfniken: [citat] Det är endast det som redan sagts som kan citeras. ;) /Spelar smart.
Nyfniken: [citat] Jag vill minnas att jag betalade 3.500:- Det var för övrigt helt omöjligt att få någon annan (målare) att ens komma och titta.
fredand44: Mycket intressant! Ni nämner båda "miljöskäl", kan det vara länstyrelsen som dikterar miljökraven? För jag antar att det är länsstyrelsen som då skulle tvinga sina kommuner? Stort tack på förhand Fredrik
MagnusSt: Bara sätt ut en blocket nnons på oljan, jag fick ett par spänn/liter för min bottensats, var ngn fjolle som skulle filtrera o köra sin bil på.
b8q: De hästägare jag känner brukar hägna in sina hagar med stängslet nära en meter in på sin sida gränsen, så att hästarna inte ska sträcka sig in och beta på någon annans mark.
volvo: Konstruktionsritningarna skall överlämnas som relationshandlingar vid slutbesiktnignen.
frohike: Om det har slutat att svara är nog det bästa att kontakta en jurist för rådgivning. Ni måste även titta igenom avtalet som skrevs innan rep av balkongerna. Där brukar det stå hur tvister skall lösas. I många fall brukar det stå i stil att skiljedom skall tillämpas och inte förhandling ger något. Dvs man hamnar lite utanför rättssystemet och uppgifterna om tvisten blir inte
hempularen: Lite intressant att dte är samma person som representerar både den ursprungliga bluff firman och inkassofirman som ju saknar rätt att agera i Sverige.
kindvall: Finns det några datum på kontraktet, för tillträde eller frist för hävning av kontraktet? Så här säger Jordabalken Kap 4 om fullbordan: Villkorligt köp 4 § Köps fullbordan eller bestånd får ej göras beroende av villkor under mer än två år från den dag då köpehandlingen upprättades. Har längre tid avtalats, är köpet ogiltigt. Om tiden ej bestämts, skall den anses vara
Glufsglufs: En seriös firma saltar inte, det är bättre att hojta till någon chef på firman så löser dom det nog smidigt.
Kukilon: Tack för informationen. Ja tyvärr har det redan spruckit vid vissa ställen men än så länge så är det inga stora skador men jag är långt ifrån en expert. Företaget vi har haft att göra med har tidigare skött sig ok. Lite små problem har uppstått men de har förr eller senare åtgärdat dessa så mina förhoppningar är att detsamma sker även nu.
Lolle: Uppfyller dubde kriterier jag nämnde (villataxerad, villahemförsäkrad, uthusförsäkrade uthus) så hade jag ringt din skadehandläggare och begärt sanering alternativt avslag. Får du inget svar eller avvikande så begär möte eller att få prata med skadechefen. Får du avslag så begär du omgående överprövning. Förhandla o diskutera inte ens med anticimex utan prata med din
Bricco: Hej, Beställde dosdimmers från Elbutik.se (Xerolight) och det stod att de kunde hantera lågvoltshalogen (12V). När elektrikern nu monterat dom så brummade dimmer, trafo och lampor så jag trodde allt skulle brinna upp. Elektrikern kollade häftet som följde med och där står att de ska klara lågvoltshalogen. Jag har nu kopplat förbi dosdimmern och kunnat konstatera att detta är källan
eviljava: Jag tycker att alla svar kan kokas ihop till: Kontakta en jurist som kan förklara hur du bäst bör göra utifrån de förutsättningar som råder (som vi på detta forum egentligen inte har kännedom om). Juristen kan berätta vad du bör tänka på vid en ev. förlikning, samt om det ö.h.t. finns ett case för köparen. Sedan kan ni diskutera lämplig ersättning (injonil förklarade för
Lolle: Jag menade egentligen att svara TS korrekt är bara slarvig då jag renoverar o har barnen samtidigt o bara skriver lite då o då från mobilen. Min åsikt är att TS inte är nödgad att reklamera förrän det är utrett om han har ett dolt fel eller ej alltså inte nödvändigtvis efter rättsprocess med dennes köpare är klar men definitivt inte före eventuella rättslägen är utredda
mycke_nu: Framför allt är det nog tidsfaktorn som gör att elbolag kan vara villiga att betala extra. En process kan ta flera år, och dessutom skapar det mycket bad-will vilket dom gärna vill undvika. En bekant här i socknen fick fö 50 000 i dagarna för intrång efter att ha bråkat rejält, men då talar vi om en av huvudledningarna (70 kV) till Sveriges största vindkraftspark. Det var dessutom
aedwall: Eftersom ni redan har gemensamt avlopp så kan ni alldeles säkert tvinga till ett servitut gällande vatten oxå. Detta är både dyrt och omständligt och kommer kosta både Fastighet A samt B pengar i förrättningskostnad. Kanske du skall borra en egen brunn? Jag hade hellre haft en eget vatten än delat med någon annan...
Locke: Det första du skall göra är att bestrida fakturan skriftligen. Skickas rekommenderat. Till sakskäl anger du att arbetet inte slutförts / inte utförts på rätt sätt eller enligt överenskommelse av det följer att du inte skall betala för arbetet enligt avtalet (offert/accept). VI får väl utgå ifrån att företaget kontaktar dig inom någon vecka och försöker hitta en lösning på
Raceman: [citat] TS första inlägg? Flera har ju också skrivit att TS grör bäst i att kolla om det finns något stämmoprotokoll som stödjer styrelsens agerande.
Troberg: Hade de grävt upp min tomt utan att fråga, utan att det finns servitut, då skulle jag väntat tills de var klara med jobbet, och sedan råkat slå ner ett spett i den nya ledningen... När det gäller buskarna, kräv en ordentlig återsätllning, samt garantier. Om de skulle visa sig ha tagit skada av spektaklet så ska ni ha garantier att grannen bekostar en full återställning. Viktigast av