Jag har hamnat i en lite jobbig sits.

Jag och min fru bestämde oss för snart ett år sedan att bygga till huset. Vi lyckades hitta en entreprenör som kändes seriös och bra. Han pratade om noggrannhet över skrivna papper osv.

När sedan hösten kom och det började dra ihop sig till bygge var inga papper skrivna mer än en offert och papper som behövdes för bygglovet. Något riktigt kontrakt fanns inte upprättat med slutdatum eller liknande. Dock hade vi ett muntligt datum som byggaren hävdade att han tagit i med marginal.

Vi fixade dock ett kontrakt och han lovade att skriva under. Han tog med det hem för att läsa igenom det ordentligt och där stannade det.

Problemet var att han drog igång bygget utan att skriva på. Vi har många gånger om tjatat om att vi vill ha pappret och hela tiden kommit med nya påpekanden om varför (allt från att han eller vi kan gå och dö under bygget till hans utlovade underskrift). Det var ju inte heller så att vi ville säga stopp när väl bygget drog igång, det är inte helt enkelt.

Så kom vintern och den gjorde att de inte klarade av att bygga i det tempo de ville varpå lite försening blev till. Men i takt med att våren kom hamnade vår byggare i sitsen att han var tvungen att ta fler byggen för att hålla ekonomi (eftersom vårt blivit försenat) vilket har lett till ytterligare förseningar.

I dagsläget är vi nästan två månader försenade och fick precis reda på att det blir minst två veckor till försenat innan det kan bli klart.

Jag är i ärlighetens namn så otroligt trött på det hela nu. Inte bara för att det drar ut på tiden utan på allt som följer med i byggdamm, oordning och bråkigheter med bank.

Finns det något jag kan göra? Jag är medveten om att den "muntliga situationen" gör det i princip omöjligt för oss kunna kräva skadestånd. Med det känns det ju givetvis extra ruttet eftersom byggaren obstruerat i pappersskrivandet.

Jag känner mig så otroligt trött på skiten nu så jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag är tacksam för all hjälp jag kan få!

Ledsamt att ingen svarat. Vi har nämligen fått större problem med vår snickare som visat sig vara en riktigt ohederlig jävel.

Jag söker kontakt med någon som är kompetent i juridiska spörsmål kring sånt här med byggen.

Det är nog tyvärr inte så mycket att göra. Även om även muntliga avtal gäller så har man ju problemet att hävda/bevisa vad som sagt.
Man vill självklart inte fördröja sitt bygge för att papper inte är påskrivna, men de är just försäkringen på att det görs och kostar som man kommer överens om.
Jag misstänker att det enda du kan göra är att innehålla betalningen tills det är klart och besiktigat. Du skriver inget om betalning och sådant, ni måste väl ha en överenskommelse med pris på något sätt. Det låter väldigt oroande att du inte har något påskrivet papper/avtal, det brukar innnebära att det blir trassel med slutpris också. Eller vad som faktiskt skulle göras. Men det är kanske det som hänt(?)

Vi har ett anbud som skrevs under av båda parter där pris är angivet, det är inget problem med den biten. Vid det tillfället som han kom med anbudet tog han dock kontraktet med sig för att läsa igenom "i lugn och ro". Vi har en stimmig unge så det lät rätt rimligt. Dock kom han med grävskopa innan kontrakt, så att säga.

Men som jag fattar det är vi helt körda på förseningsbiten alltså.

Njejj. Om du kan bevisa att ni hade en muntlig övverenskommelse om ett visst färdig datum. Då har du rätt till skadestånd för förseningen, men inget generellt vit, såvida ni inte hade avtalet om det. Utan ersättning för bevisbara extrakostnader pga. förseningen.

hempularen skrev:
Njejj. Om du kan bevisa att ni hade en muntlig övverenskommelse om ett visst färdig datum. Då har du rätt till skadestånd för förseningen, men inget generellt vit, såvida ni inte hade avtalet om det. Utan ersättning för bevisbara extrakostnader pga. förseningen.
Det kan handla om tex högre lånekostnader pga. att man inta kan placera lånen, hyra av lagerutrymme för möbler och inredning och liknande.
Det är mao. inga större belopp som finns att hämta om man inte avtalat om detta.

Jag kan inte begripa hur man vågar anlita en hantverkare utan att skriftligt avtala om åtminstonde omfattning, pris, färdigställandedatom och vite vid försening.

Jag skiter egentligen i viten, nåt sånt varken orkar eller vill jag bråka om. Men samtidigt tycker jag rätt ska vara rätt och det har blivit en massa extra elkostnader och fördyrning av lån.

Sen begriper inte jag heller hur man vågar anlita hantverkare. Problemet var ju inte att vi saknade kontrakt, problemet var att han kom med grävskopan och betongen innan kontraktet och efter det har det varit omöjligt att skaka fram det. Och ärligt talat, vad fan gör man när man har ytterväggar rivna och det är 20 minusgrader?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.