17 540 läst ·
5 svar
18k läst
5 svar
Vad innebär servitut?
Innebörden är att fastigheten belastas av både officialservitut o avtalsservitut. Bland annat gäller det rättigheter för kraftbolag/annan fastighet att hålla kraftledning över marken.
Officialservitutens exakta formulering kan du begära fram från inskrivningsmyndigheten. Civilt avtalade servitut kan vara svårare att kartlägga. Du får be säljaren berätta vad som är känt, och själv kolla vidare. Detta ingår i köparens undesökningsplikt.
Officialservitutens exakta formulering kan du begära fram från inskrivningsmyndigheten. Civilt avtalade servitut kan vara svårare att kartlägga. Du får be säljaren berätta vad som är känt, och själv kolla vidare. Detta ingår i köparens undesökningsplikt.
Det är ju helt rätt att ett servitut innebär att någon har rätt att utnyttja din tomt för ett visst ändamål. Vanligast är väl vatten från gemensam brunn eller infart över gemensam väg som går över någons tomt.
Riktigt intressant blir det med väldigt gamla servitut. Ett servitut kan dödas om den som äger servitutet samtycker.
Jag har ett servitut som innebär "rätten till mulbete" på min mark. Men den gård som äger servitutet finns inte kvar längre, med påföljd att servitutet hänger i luften. Rent teoretiskt misstänker jag, skulle detta kunna innebära att den som äger den fastighet där gården låg skulle kunna komma dragande med ett gäng kossor och släppa dem att beta på min tomt?????
Riktigt intressant blir det med väldigt gamla servitut. Ett servitut kan dödas om den som äger servitutet samtycker.
Jag har ett servitut som innebär "rätten till mulbete" på min mark. Men den gård som äger servitutet finns inte kvar längre, med påföljd att servitutet hänger i luften. Rent teoretiskt misstänker jag, skulle detta kunna innebära att den som äger den fastighet där gården låg skulle kunna komma dragande med ett gäng kossor och släppa dem att beta på min tomt?????
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Ja det gäller att du sköter grannsämjan.
Bara om den utraderade gården finns kvar som "ideell fastighet" med egen fastighetsbeteckning. Då består fastighetens rättigheter i samfälligheter och andra fastigheter. I annat fall borde rättigheterna vara upplösta.pegee skrev:
Klicka här för att svara